عدم افزایش تعرفه اینترنت؛ بخشش دولت از کیسه بخش خصوصی

شنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
نشست خبری شاتل موبایل
مدیرعامل شاتل موبایل و مدیر هیئت‌مدیره شاتل از سرکوب تعرفه‌ای سرویس‌های اینترنت انتقاد کرده و معتقدند این موضوع فرصت توسعه را از اپراتورها سلب می‌کند.
تبلیغات

مسئله نبود امکان افزایش تعرفه اینترنت که از زمان دولت دوازدهم اتفاق افتاده، در هفت سال گذشته سرکوب تعرفه‌ای را به‌وجود آورده و اپراتورهای ارائه‌دهنده اینترنت را معترض کرده است. این اپراتورها اعتقاد دارند امکان افزایش و حتی ارتقای کیفیت با تعرفه‌ای که هم‌پای نرخ تورم افزایش پیدا نمی‌کند، غیر‌ممکن است.

آرش کریم‌بیگی، مدیرعامل شاتل موبایل، در نشست ششمین سالگرد آغاز به کار شاتل موبایل به همین موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید در شرایطی که اپراتورها سرویس موبایل را با تعرفه هفت سال پیش ارائه می‌دهند، امروز باید با دلار ۵۰ هزار تومانی تجهیزات بخرند و هزینه کنند، امکان توسعه برای اپراتورها وجود نخواهد داشت. کریم‌بیگی در این باره گفت:

هفت سال است که تعرفه خدمات موبایل در ایران تغییری نکرده و افزایش‌نیافتن هماهنگ آن با نرخ تورم و هزینه‌های اپراتورها باعث شده است تا حاشیه سود اپراتورها به‌شدت تحت‌تأثیر قرار بگیرد.
- آرش کریم‌بیگی، مدیرعامل شاتل موبایل

مدیرعامل شاتل موبایل با بیان این نکته که «ایران در‌حال‌حاضر ارزان‌ترین اینترنت را دارد»، به سرکوب تعرفه‌ای که دولت اعمال می‌کند، اعتراض کرد و گفت:

افزایش‌نیافتن نرخ تعرفه هماهنگ با نرخ تورم اتفاقی است که در لایه‌های مختلف رخ می‌دهد. اپراتور با ریال هفت سال پیش سرویس را می‌فروشد و با هزینه امروز منابع انسانی، انرژی، سخت‌افزار، نرم‌افزار و تبلیغات سعی می‌کند برندش را سر پا نگه دارد و توسعه دهد. این سطح تعرفه ضربه سهمگینی را به توسعه سرویس‌های ارتباطات به‌ویژه اینترنت در ایران زده است.
- آرش کریم‌بیگی، مدیرعامل شاتل موبایل

وقتی هیچ هزینه‌ای ثابت نمانده، چطور باید تعرفه اینترنت ثابت بماند؟

کریم‌بیگی به این موضوع اشاره کرد که اجزای قیمت تمام‌شده خدمت موبایلی و حوزه تلکام کاملاً شفاف و روشن است. وی توضیح داد که قیمت و هزینه انجام‌شده برای تمام این اجزا در طول این هفت سال افزایش یافته است و در این شرایط منطقی نیست که قیمت تعرفه همچنان به نرخ هفت سال قبل باشد:

از موضوعات فنی گرفته تا قیمت تمام‌شده از منظر پهنای باند، تجهیزات، سخت‌افزار، نرم‌افزار، لایه انتقال، توسعه زیرساختی و... ساختار مشخصی دارد. کدام‌یک از این اجزای قیمت تمام‌شده حتی در هفت ماه گذشته تغییر نکرده که تغییر‌نکردن تعرفه این حوزه منطقی باشد؟
- آرش کریم‌بیگی، مدیرعامل شاتل موبایل

او اعتقاد دارد با وجود نامتوازن‌بودن تعرفه اینترنت و نرخ تورم اپراتورها چاره‌ای جز چشم‌پوشی‌کردن از توسعه با هدف حفظ و نگه‌داشت شرکت خود ندارند:

الآن که سرویس موبایل را با تعرفه هفت سال پیش ارائه می‌دهیم، نمی‌توانیم از سرویس تلکامی توقع داشته باشیم که با تعرفه هفت سال پیش خدمات ارائه دهد و با تعرفه امروز هزینه ارزی توسعه و نگه‌داری و خرید را پرداخت کند و کیفیتش را هم بهبود بدهد.
- آرش کریم‌بیگی، مدیرعامل شاتل موبایل

به‌گفته‌ مدیرعامل شاتل موبایل، تعرفه پهنای باند اینترنت سهم ۳ تا ۴ درصدی در قیمت تمام‌شده اینترنت موبایل را دارد و در حوزه اینترنت ثابت این سهم ۲۵ درصد از قیمت تمام‌شده را تشکیل می‌دهد.

تعرفه اینترنت افزایش که هیچ، کاهش هم یافته است

او در‌ادامه همین نکته توضیح داد:

وقتی می‌گوییم تعرفه پهنای باند اینترنت موبایل ۳ تا ۴ درصد قیمت تمام‌شده را تشکیل می‌دهد، یعنی حتی اگر تعرفه اینترنت زیرساخت که به اپراتورها داده می‌شود، صفر کنید، ۳ تا ۴ درصد قیمت سرویس موبایل اپراتور کم می‌شود؛ اما می‌گویند که تعرفه ترافیک داخل باید نیم‌بها باشد.
- آرش کریم‌بیگی، مدیرعامل شاتل موبایل

کریم‌بیگی از بیان این اعداد و ارقام به این نتیجه رسید که تعرفه اینترنت در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است:

در این سال‌ها، نه‌تنها تعرفه اینترنت افزایش پیدا نکرد؛ بلکه از چند وجه کاهش هم یافت. مهم‌ترین وجه این کاهش درباره اینترنت دیتا همین نصف‌شدن تعرفه ترافیک داخل است.
- آرش کریم‌بیگی، مدیرعامل شاتل موبایل

او موضوع کاهش تعرفه ترافیک داخلی را در راستای رویکرد حمایت از تولید داخل دانست و از آن انتقاد کرد:

حمایت از تولید داخل قشنگ است؛ اما وظیفه حاکمیت است. وظیفه اپراتور نیست که از جیب خودش زیان ناشی از عدم نفع را پرداخت کند تا از تولید داخل حمایت شود.
- آرش کریم‌بیگی، مدیرعامل شاتل موبایل

سرکوب تعرفه‌ای چه دلیلی دارد؟

آرش کریم‌بیگی در پاسخ به این پرسش به ذی‌نفع‌نبودن دولت در حوزه تلکام اشاره کرد و توضیح داد:

شاید مهم‌ترین دلیل سرکوب تعرفه و افزایش‌نیافتن قیمت اینترنت در ایران این باشد که دولت در این هفت سال از کیسه خلیفه بخشیده است. بازیگران این حوزه از بخش خصوصی هستند و دولت چون ذی‌نفع نیست، دردی را از ضرر و زیان اپراتورها نمی‌بیند.
- آرش کریم‌بیگی، مدیرعامل شاتل موبایل

او در‌ادامه صنعت تلکام را با صنعت خودرو مقایسه کرد و گفت:

در ساختار قیمت‌گذاری ایران‌خودرو و سایپا چون دولت ذی‌نفع است، قیمت را بازبینی می‌کند و افزایش می‌دهد؛ چون خودش در این حوزه شرکتداری می‌کندو و ذی‌نفع است؛ اما در حوزه تلکام چنین نگاهی را ندارد.
- آرش کریم‌بیگی، مدیرعامل شاتل موبایل

افزایش‌نیافتن تعرفه اینترنت تیشه به ریشه حوزه تلکام زده است

محمدحسن شانه‌ساززاده، رئیس هئیت‌مدیره گروه شاتل، نیز به مسئله سرکوب تعرفه‌ای معترض است:

این نگاه پوپولیستی در حاکمیت ماست که مانع افزایش قیمت‌ها می‌شود، در‌صورتی‌که افزایش قیمت در برخی مواقع لازم است.
- محمدحسن شانه‌ساززاده، رئیس هئیت‌مدیره گروه شاتل

او با بیان اینکه «افزایش‌نیافتن قیمت در برخی مواقع تیشه به ریشه‌های این صنعت می‌زند»، به برخی از پیامدهای منفی سیاست افزایش‌نیافتن تعرفه اینترنت اشاره کرد و گفت:

امروزه، بسیاری از کسانی که در حوزه تلکام فعال بودند، در حال خارج‌کردن سرمایه‌شان از این عرصه هستند. این در حالی است که این حوزه باید سودآوری بسیار زیادی داشته باشد.
- محمدحسن شانه‌ساززاده، رئیس هئیت‌مدیره گروه شاتل
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات