بورس به ماجرای هک تپسی واکنش معناداری نشان نداد

یک‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
لوگو تپسی
تپسی هک شد و ارزش سهام این پلتفرم در پایان معاملات امروز بازار کاهش پیدا کرد اما این کاهش چندان قابل توجه نبود.
تبلیغات

عصر روز گذشته، یازدهم شهریور ماه، بود که تپسی هک شد و مدیرعامل این پلتفرم از افتادن بخشی از اطلاعات کاربران این پلتفرم به دست هکرها خبر داد. منشی‌پور اعلام کرد که ظاهراً هدف هکرها از هک کردن تپسی و در اختیار گرفتن اطلاعات کاربران اخاذی بوده‌ است.

هکرها در ادامه در یک پست در کانال تلگرامی خود نمونه‌ای از اطلاعات هک‌شده از پلتفرم تپسی را منتشر کردند. آن‌ها اعلام کردند این اطلاعات را، که شامل اطلاعات مسافران و رانندگانتپسی، سورس کد محصولات شرکت تپسی و اطلاعات مربوط به دستگاه رانندگان و مسافران تپسی است، به قیمت ۳۵ هزار دلار به فروش می‌رسانند.

پیامدهای این هک اما به همین جا ختم نشد و آثار این باعث ایجاد نوسان کمی در ارزش سهام تپسی شد. تپسی که از معدود پلتفرم‌های آنلاینی است که توانسته وارد بورس شود در نتیجه هک دیروز ریزش ۳.۸- درصدی ارزش سهام خود را تجربه کرد که البته عدد عجیبی نیست و کاهشی است که معمولا در معاملات بورسی دیده می‌شود. بنابراین میزان این نوسانات و کاهش نشان می‌دهد که بورس واکنش معناداری به اتفاقات رخ‌داده برای شرکت تپسی نشان نداده است.

دامنه این نوسانات از ۲.۲- درصد تا ۴.۸- درصد در نوسان بود و در پایان معاملات بورس در ساعت ۱۲:۳۰ روز دوازدهم شهریور ماه روی عدد ۳.۸- درصد ثابت ماند. به این ترتیب، ارزش هر سهم تپسی که در هفته اخیر حدود ۶ هزار و ۷۸۰ تومان بود امروز به عدد ۶ هزار و ۷۰۰ رسید که در یک هفته اخیر کمترین قیمت برای سهام این شرکت است.

بررسی‌های زومیت نشان می‌دهد از صبح امروز اشخاص حقیقی تمایل بیشتری به فروش سهام تپسی خود داشته‌ و کمتر سهام این شرکت را خریده‌اند. میزان فروش توسط اشخاص حقیقی ۶۶ درصد بوده اما فقط ۳۴ درصد از اشخاص حقیقی اقدام به خرید سهام تپسی کرده‌اند.

این در حالی است که فقط ۶ درصد از اشخاص حقوقی اقدام به فروش این سهام کرده و ۹۴ درصد از اشخاص حقوقی از صبح امروز در حال خرید سهام تپسی بوده‌اند.

در مجموع ۳۳۶ هزار و ۳۹۷ سهم تپسی امروز با ارزشی حدود ۶ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش رسید. خریداران هم ۵ هزار و ۴۵۹ سهم را با ارزشی حدود ۶ هزار و ۶۰۰ تومان خریداری کردند.

شرکت تپسی در سایت کدال هم خبری در مورد مساله هک این پلتفرم منتشر کرده و نوشت: «به استناد ماده ۲ مکرر ۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان به اطلاع می‌رساند پیرو اخبار منتشر شده در پایگاه خبری به استحضار می‌رساند با توجه به دسترسی غيرمجاز به اطلاعات شرکت تپسی جهت اخاذی اين شرکت با ثبت شکايت به پليس فتا در حال پيگيری موضوع می‌باشد.»

همچنین، در پایان این اطلاعیه آمده است: «بدیهی است در صورت وقوع هر گونه رویداد با اهمیت، مراتب مطابق مفاد ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان افشا می‌شود.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات