شرایط و ثبت نام وام فرزند آوری ۱۴۰۲

یک‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
وام قرض‌الحسنه فرزندآوری
در این مطلب شرایط، مدارک، مراحل و همه آنچه لازم است درباره وام فرزندآوری در سال ۱۴۰۲ بدانید، برایتان توضیح داده شده است.
تبلیغات

دولت مدتی است که یک وام جدید را به فهرست وام‌های خود اضافه کرده و به خانواده‌هایی که صاحب فرزند می‌شوند تسهیلات ارائه می‌کند. این وام به فرزند اول تا پنجم خانواده‌های واجد شرایط تعلق می‌گیرد. برای این که بدانید شرایط دریافت این وام چیست و برای دریافت آن چه اقداماتی را باید انجام دهید، تا انتهای این مطلب با زومیت همراه باشید.

وام فرزندآوری و مبلغ آن در سال ۱۴۰۲

وام فرزندآوری تسهیلاتی است که به خانواده‌های دارای نوزاد یا کودک اهدا می‌شود تا کمک هزینه‌ای برای تأمین مخارج فرزندان باشد. این وام به پدر فرزندانی که از سال ۱۴۰۰ به بعد متولد شده‌ باشند تعلق می‌گیرد.

وام فرزندآوری فقط به یک فرزند از خانواده اعطا نمی‌شود و فرزندان اول تا پنجم هر خانواده که بعد از سال ۱۴۰۰ به دنیا آمده باشند می‌توانند این وام را دریافت کنند. مبلغ این وام برای فرزندان مختلف یک خانواده متفاوت است:

  • فرزند اول: ۳۰ میلیون تومان
  • فرزند دوم: ۶۰ میلیون تومان
  • فرزند سوم: ۹۰ میلیون تومان
  • فرزند چهارم: ۱۲۰ میلیون تومان
  • فرزند پنجم: ۱۵۰ میلیون تومان

البته دریافت وام فرزندآوری در سال ۱۴۰۲ شرایط دیگری هم دارد که در ادامه این مطلب به تمام آن‌ها اشاره شده است.

شرایط ثبت نام وام فرزندآوری

علاوه بر این شرط که برای دریافت وام فرزندآوری فرزند خانواده باید متولد سال ۱۴۰۰ به بعد باشد، چند شرط دیگر هم لازم است تا این تسهیلات به یک خانواده تعلق بگیرد. این چند شرط عبارت‌اند از:

۱- براساس تبصره ۴ ماده ۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، تسهیلات قرض الحسنه فرزند، به خانواده‌هایی تعلق می‌گیرد که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند، بالای ۲٫۵ نباشد.

۲- فرزند باید متولد اول فروردین ماه ۱۴۰۰ به بعد باشد و حداکثر دو سال از تولد او گذشته باشد تا وام فرزندآوری به او تعلق بگیرد.

۳- هرچند تا پنج فرزند از هر خانواده می‌تواند وام فرزندآوری دریافت کند اما این تسهیلات به هر فرزند فقط یک بار تعلق می‌گیرد.

۴- حتی اگر در زمان بازپرداخت وام فرزندآوری، متقاضی صاحب فرزند دیگری شود این تسهیلات، به فرزند جدید هم اعطا می‌شود.

برای دریافت وام فرزندآوری نیازی به ارائه کارت پایان خدمت نیست؛ اگر این کارت را نداشته باشید هم می‌توانید وام فرزندآوری بگیرید.

علاوه بر این شرایط کلی، وام فرزندآوری شرایط بانکی مشخصی هم دارد:

  • برای دریافت وام فرزندآوری نیازی به سپرده‌گذاری نزد بانک ندارید
  • یک ضامن معتبر و ارائه سفته برای دریافت این وام الزامی است
  • کارمزد این وام سالانه چهار درصد است
  • از ۶ ماه بعد از دریافت مبلغ وام بازپرداخت این تسهیلات آغاز می‌شود

مدت بازپرداخت وام فرزندآوری

این که تا چه زمانی مهلت داشته باشید که بازپرداخت تسهیلات خود را انجام داده و وامتان را تسویه کنید بستگی به مبلغ وامی که دریافت کرده‌اید، دارد. اگر بعد از تولد فرزند اول وام گرفته‌اید، یعنی ۳۰ میلیون تومان وام گرفته‌اید باید در مدت ۳۶ ماه (سه سال) بازپرداخت وامتان را انجام دهید.

اگر مبلغ وام شما ۶۰ میلیون تومان (برای فرزند دوم) بوده، لازم است ظرف مدت ۴۸ ماه (چهار سال) وام را تسویه کنید. اگر وام ۹۰ میلیون تومانی گرفته‌اید، ۶۰ ماه (پنج سال) پس از دریافت وام باید بازپرداخت را انجام دهید. چنانچه وامی که گرفته‌اید برای تولد فرزند چهارم بوده و به مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان بوده ۷۲ ماه برای تسویه آن وقت دارید و اگر ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات گرفته‌اید تا ۸۴ ماه (هفت سال) فرصت دارید که قسط‌ها را بپردازید و وام را تسویه کنید.

مدارک لازم برای ثبت نام وام فرزندآوری

برای اینکه بتوانید وام فرزندآوری دریافت کنید دو دسته مدرک را باید ارائه کنید. دسته اول، مدارکی است که در زمان ثبت نام برای این وام باید در سامانه مربوط به ثبت نام وام فرزندآوری بارگذاری کنید. دسته دوم نیز مدارکی است که باید به بانک ارائه کنید تا این تسهیلات به شما اعطا شود.

در زمان ثبت نام آنلاین وام فرزندآوری به ارائه این مدارک نیاز دارید:

  • اطلاعات شناسنامه والدین
  • اطلاعات کارت ملی والدین
  • اطلاعات شناسنامه نوزاد
  • آدرس پستی محل سکونت
  • کد پستی محل سکونت

یادتان باشد که گرفتن وام فرزندآوری آسان نیست و نیاز به پیگیری جدی و پشتکار زیاد دارد!

این لیست از مدارک را هم باید بانک ارائه کنید:

  • ارائه نسخه کپی از شناسنامه والدین
  • ارائه نسخه کپی از کارت ملی والدین
  • ارائه نسخه کپی از تمام صفحه‌های شناسنامه نوزاد
  • ارائه یک فقره سفته
  • ارائه نسخه کپی از شناسنامه ضامن
  • ارائه نسخه کپی از کارت ملی ضامن

سایت ثبت نام وام فرزندآوری

گام اول برای این که بتوانید وام فرزندآوری دریافت کنید این است که ثبت نام آن را به شکل اینترنتی انجام دهید. درخواست این وام صرفا به صورت آنلاین و از طریق سامانه‌ای که برای آن در نظر گرفته شده امکان‌پذیر است.

برای ثبت نام وام فرزندآوری باید به سامانه مربوط به سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه وام ازدواج و فرزند که بانک مرکزی در نظر گرفته، به نشانی www.ve.cbi.ir مراجعه کنید. بعد از ورود به این سایت لازم است چند مرحله را پشت سر بگذارید تا بتوانید برای تسهیلات فرزندآوری ثبت نام کنید.

مراحل ثبت نام وام فرزندآوری

در این بخش به شما خواهیم گفت که برای ثبت نام وام فرزندآوری چه مراحلی را باید طی کنید. قاعدتاً اولین کار این است که آدرس www.ve.cbi.ir را در مرورگر خود تایپ و جست‌وجو کنید. پس از ورود به سامانه در همان صفحه اول روی گزینه «سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند» کلیک کنید.

در ادامه صفحه‌ای به شما نمایش داده می‌شود که در آن می‌توانید خدمات مختلفی را مشاهده کنید. در منوی سمت راست این صفحه روی بخش «ثبت نام جدید» کلیک کنید. در مرحله بعد، فرمی به شما نمایش داده می‌شود که لازم است با اطلاعات خواسته‌شدن آن را تکمیل کنید و پس از پایان ثبت اطلاعات، گزینه «ادامه» را انتخاب کنید.

وام فرزند
مرحله اول
وام فرزند
مرحله دوم
وام فرزند
مرحله سوم

اطلاعاتی که در فرم ثبت نام وام فرزندآوری لازم است وارد کنید مواردی مانند شماره ملی پدر، تاریخ تولد پدر، استان محل تولد پدر، استان محل سکونت پدر و در کنار آن مشخصات هویتی فرزند مانند شماره ملی، تاریخ تولد، استان محل تولد فرزند و... است. این اطلاعات را باید به‌ درستی وارد کنید و در نهایت، روی گزینه «ادامه» کلیک کنید تا ثبت نام شما کامل شود.

ویرایش ثبت نام وام فرزندآوری

در صورتی که برای دریافت وام فرزندآوری ثبت نام کردید اما اطلاعاتی را به غلط وارد کرده‌اید یا به هر دلیلی نیاز دارید که تغییری در اطلاعات و ثبت نام خود ایجاد کنید، می‌توانید از امکان ویرایش در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند استفاده کنید.

برای این کار کافی است، بعد از ورود به این سامانه در منوی سمت راست صفحه گزینه «ویرایش ثبت نام قبلی» را انتخاب کنید و در ادامه، فرم ویرایش اطلاعات ثبت نام تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند را تکمیل کنید.

وام فرزندآوری
مرحله اول
وام فرزندآوری
مرحله دوم

شماره ملی سرپرست، شماره ملی فرزند و کد رهگیری (که پس از ثبت نام پیشین به شما ارائه شده) را وارد کنید. در نهایت، روی گزینه «ادامه» کلیک کنید تا بتوانید فرم ثبت نام خود را ویرایش کنید.

مشاهده و پیگیری وضعیت وام فرزندآوری

علاوه بر امکان ویرایش ثبت نام، سامانه وام قرض‌الحسنه فرزندآوری این امکان را برای متقاضیان فراهم کرده است که پس از ثبت نام بتوانند وضعیت ثبت نام خود را پیگیری کنند تا ببینند درخواستشان به کجا رسیده است.

برای این که بتوانید این پیگیری را انجام دهید لازم است کد رهگیری که پس از ثبت نام در سامانه به شما نمایش داده شده و احتمالاً به شماره موبایل شما پیامک شده، در اختیار داشته باشید و هنگام پیگیری از آن استفاده کنید.

برای پیگیری وضعیت ثبت نام خود کافی است وارد سامانه وام قرض‌الحسنه فرزند شوید و در منوی سمت راست این سامانه روی گزینه «مشاهده وضعیت» کلیک کنید. در کادرهای خالی اطلاعاتی از قبیل شماره ملی سرپرست، شماره ملی فرزند و کد رهگیری ۱۰ رقمی خود را وارد کنید و روی «ادامه» کلیک کنید تا وضعیت درخواست ثبت نام به شما نشان داده شود.

سوالات متداول زومیت

  • سامانه ثبت نام وام فرزندآوری چیست؟

    برای ثبت نام وام فرزندآوری به نشانی www.ve.cbi.ir مراجعه کنید.

  • مبلغ وام فرزندآوری در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

    مبلغ وام برای فرزند اول ۳۰ میلیون تومان، برای فرزند دوم ۶۰ میلیون تومان، برای فرزند سوم ۹۰ میلیون تومان، برای فرزند چهارم ۱۲۰ میلیون تومان و برای فرزند پنجم ۱۵۰ میلیون تومان است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات