معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور: ماشین تسلا را خریده‌ایم و دوست داشتیم آن را باز کنیم

شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷
مطالعه 2 دقیقه
روح‌اله دهقانی فیروزآبادی
دهقانی فیروزآبادی می‌گوید خودروی تسلا را به کشور آورده و به قصد تحقیق آن را باز کرده‌اند تا با الهام گرفتن از این خودرو بتوان نمونه مشابهی تولید کرد.
تبلیغات

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری ابراهیم رئیسی، در یک برنامه تلویزیونی از تلاش برای تولید خودروی برقی با الهام گرفتن از خودروی شرکت تسلا خبر داد.

او در این برنامه توضیح داده است که چند نمونه از خودروهای تولیدشده شرکت تسلا را به ایران آورده‌ و آن‌ها را باز کرده‌اند. معاون علمی و فناوری رئیس‌ جمهور درباره انگیزه انجام این کار گفت:

بحث الهام گرفتن است، ما هیچ چیز را کپی نمی‌کنیم. همه دنیا همین‌طور هستند، حتی در طراحی هواپیما.
- روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس‌ جمهور

به این ترتیب به نظر می‌رسد که شیوه مهندسی معکوس برای تولید خودروی برقی توسط معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در حال انجام است.

نکته مهم در خصوص بررسی خودروی تسلا در ایران این است که در دنیا باز کردن این ماشین غیرقانونی به حساب می‌آید؛ دهقانی فیروزآبادی هم مسئله غیرقانونی بودن را تأیید کرده اما در ادامه توضیح داده: «ما به قصد تحقیق این ماشین را باز کرده‌ایم. ماشین را خریده‌ایم و دوست داشتیم آن را باز کنیم. گناه که نکرده‌ایم.»

پیش از این، مجموعه‌های فناورانه دولت سیزدهم از جمله وزارت ارتباطات، سازمان فناوری اطلاعات و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور ایده تولید تجهیزات در ایران را برای حوزه گوشی موبایل داشتند و تولید گوشی ایرانی را در دستور کار قرار داده بودند.

در طرح و برنامه‌هایی که این مجموعه‌ها در عرصه تولید گوشی موبایل بومی دنبال می‌کنند نیز روش مهندسی معکوس مطرح شده است. حالا با آغاز تحقیقات روی خودروهای شرکت تسلا، به نظر می‌رسد مهندسی معکوس این بار قرار است در حوزه تولید خودروی برقی به کار گرفته شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ساختن یک خودرو در حد و اندازه تسلا و استانداردهایش در کشور را یک اتفاق شدنی و ممکن دانسته و گفت: «من به‌عنوان معاون علمی و فناوری دوست دارم جوان ایرانی خودرویی سوار شود که دوستش دارد و به آن حس خوبی دارد. این امر واقعاً شدنی است و دور نیست.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات