ابوالفضل صادق: سهم استورهای داخلی از فروش بازی ۳۰ درصد است

یک‌شنبه ۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
رشد میزان درآمد صنعت بازی در ۲۰۲۰
از زمان فیلتر شدن گوگل‌پلی تا به حال بارها از ضرر و زیان فعالان صنعت بازی در کشور گفته شده اما همچنان محدودیت‌ها ادامه دارد.
تبلیغات

بر اساس آمارهای بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای حدود ۳۲ میلیون گیمر در کشور فعال‌اند که نشان از نقش مهم بازی‌های ویدیویی در صنعت سرگرمی دارد. اما به گفته‌ی رئیس کمیسیون نرم‌افزارهای سرگرمی و بازی‌های رایانه‌ای نصر تهران، محدودیت‌ها این صنعت را به نابودی کشانده است.

ابوالفضل صادق در گفت‌وگو با روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران گفت: «با توجه به شرایط محدود‌ کننده‌ای که در حال حاضر دولت برای بازی‌سازان ایجاد کرده، عملا صنعت بازی‌سازی کشور را به سمت نابودی کشانده است. این مسئله یعنی اینکه در حال از دست دادن بزرگترین ابزار فرهنگ سازی کشور هستیم.»

به گفته او در یک سال گذشته آسیب‌های جبران‌ناپذیر فیلترینگ گوگل‌پلی بر صنعت بازی‌سازی، عملا کسب‌وکارهای شرکت‌های فعال در این حوزه را به طور کامل مختل کرده است: «هزینه تبلیغات در پلتفرم‌های داخلی مقرون به صرفه نیست و ROI مثبت نمی‌شود. در واقع درون یک چرخه معیوب قرارگرفته‌ایم که هر روز آسیب‌های آن بیشتر می‌شود. متأسفانه با فیلتر گوگل‌پلی نه تنها بخش مارکتینگ مختل شده، بلکه ابزارهای توسعه‌ای که گوگل‌پلی در اختیار توسعه دهنده‌ها قرار می‌داد نیز از دسترس خارج شده و نمی‌توانیم از این قابلیت‌ها استفاده کنیم. دلیل این مسئله نیز قطع شدن کانال ورودی یوزرهای ما از این بخش است و به همین جهت در فرایند توسعه و اپتیمایز بازی‌ها هم مشکل داریم.»

او تأکید کرد که تفکر جایگزینی گوگل‌پلی با استورهای داخلی اشتباه و فیلترینگ گوگل‌پلی در درازمدت به ضرر استورهای داخلی است: «استورهای داخلی باید در کنار گوگل‌پلی باشند. اکثر بازی‌های موجود در استورهای بازار و مایکت ایرانی هستند. با ادامه چنین فرایندی، کاربران ایرانی بازار هدف توسعه دهنده‌ها نخواهند بود و نهایتا درآمدهایی که می‌تواند از طریق ساخت و توسعه بازی‌های جدید نصیب استورهای داخلی شود از بین خواهد رفت. زمان آن رسیده که استورهای داخلی نیز در روش کسب‌وکار خود تغییراتی اعمال کنند.»

به گفته صادق، در حال حاضر سهم استورهای داخلی از فروش بازی سی درصد است که متناسب با سرویس‌هایی که به کاربران می‌دهند نیست: «استورهای داخلی باید تمرکز خود را بر جذب درآمد از طریق تبلیغات بگذارند و سهم استور از توسعه دهنده‌ها به صفر برسد. با این فرایند توسعه دهنده‌ها نیز بودجه بیشتری برای جذب کاربر از طریق پلتفرم‌های داخلی اختصاص خواهند داد.»

او با اشاره به مشکلات استارتاپ‌های ایرانی در سال گذشته مثل فیلترینگ و تهدید سلب مالکیت بخش خصوصی به نفع دولت گفت افرادی که چنین مواردی را مطرح می‌کنند دشمنان واقعی رشد و توسعه اقتصاد دیجیتال، جوانان و استعدادهای ایرانی هستند: «امیدواریم در بدنه دولت هنوز کسانی باشند که تصمیم‌های درست اتخاذ کنند تا هرچه زودتر شاهد رفع فیلترینگ گوگل‌پلی، یوتیوب و سایر پلتفرم‌ها باشیم.»

رئیس کمیسیون نرم‌افزارهای سرگرمی و بازی‌های رایانه‌ای همچنین از تلاش‌های کشورهای حوزه خلیج فارس برای درآمدزایی از طریق صنعت بازی و سرگرمی گفت: «در واقع این کشورها می‌خواهند درآمد حاصل از این صنعت را جایگزین درآمد‌های نفتی خود کنند. اکثر این کشورها نیروی کار خود را از ایران تامین می‌کنند و همین هم عاملی شده که بازی‌سازان در بخش جذب نیروی ماهر دچار مشکل شوند. متاسفانه مهاجرت در میان فعالان این حوزه بسیار زیاد شده است.»

به گفته‌ی او درآمد بالای صنعت بازی باعث شده بسیاری از کشورهای اروپایی حمایت‌های زیادی از بازی‌سازان کنند: «حمایت‌هایی مثل معافیت‌های مالیاتی یا تأمین پنجاه درصدی هزینه‌‎های ساخت بازی. در ایران نه تنها چنین حمایت‌هایی از بازی‌سازان صورت نمی‌گیرد، بلکه با فیلترینگ‌ پلتفرم‌های متعدد عملا در حال نابودی صنعت بازی هستیم.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات