دوربین‌های عکاسی‌ قدیمی و کلاسیک؛ همچنان محبوب در سیستان و بلوچستان

یک‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹
مطالعه 4 دقیقه
گوشی هوشمند و دوربین عکاسی
با وجود گوشی‌های هوشمند، هنوز دوربین‌های عکاسی بین مردم خریدار دارند؟
تبلیغات

وقتی تلفن‌های همراه هوشمند با دوربین‌های کارآمد که استفاده از آن برای همه آسان بود وارد زندگی روزمره شدند، به نظر می‌رسید دوربین‌های عکاسی از دور خارج شوند و فقط حرفه‌ای‌ها همچنان مشتری این بازار بمانند.

چراکه برای عکاسی از هر سوژه‌ای کافی است که گوشی را بالا برده و دکمه‌ای را فشار دهید. نه تنظیمی می‌خواهد نه مهارت ویژه‌ای.

هرچند که با گوشی‌های هوشمند هم می‌شود عکس‌های ویژه و زیبایی گرفته شود ولی آنچه عکاسی را هنر می‌کند، نتیجه‌اش همچنان از دوربین‌های مخصوص این کار بیرون می‌آید.

با کمی جست‌وجو در سایت دیوار هم معلوم می‌شود که دوربین عکاسی همچنان یکی از پرطرفدارترین کالاهایی است که جست‌وجو می‌شود.

جالب است بدانید با وجود پیشرفت‌های چشمگیری که دوربین‌ها و لوازم عکاسی در سال‌های اخیر داشته‌اند، اما بررسی آمارهای دیوار در بازه زمانی از ابتدای سال جاری تا نیمه مرداد نشان می‌دهد دوربین‌های قدیمی همچنان محبوب هستند و آنالوگ‌بازهای زیادی هر روز با جستجو در آگهی‌های دیوار به دنبال این مدل دوربین‌های کلاسیک هستند؛ عبارت «دوربین قدیمی» در همین مدت بیش از ۲۶ هزار بار در دیوار جستجو شده است. علاوه بر این، در عنوان یا توضیحات آگهی‌های منتشرشده در این زیردسته، بیش از ۴۸۰۰ بار کلمه «قدیمی»، نزدیک به ۱۸۰۰ بار کلمه «کلکسیونی» و نزدیک به ۱۷۰۰ بار کلمه «آنالوگ» در کنار دوربین یا لوازم عکاسی آمده است. ۳۰۰ بار هم کلمه «نگاتیو» در این آگهی‌ها تکرار شده است.

با این حال محبوب‌ترین‌های عکاسی همچنان در دستان چند برند هستند. پرجستجوترین محصولات در میان این برندها در این مدت به ترتیب متعلق به کانن (Canon)، سونی (SONY)، دی‌جِی‌آی (DJI)، نیکون (Nikon)، فوجی‌فیلم (Fujifilm)، گوپرو (GoPro) و پاناسونیک (Panasonic) بوده‌اند. دربین این برندها، کانن با ۳۱ درصد و پاناسونیک با ۲ درصد بیشترین و کمترین سهم را داشته‌اند.

اما این فقط دوربین عکاسی نیست که مورد توجه علاقه‌مندان است بلکه لوازم جانبی هم خواهان زیاد دارند.

از ابتدای سال جاری تا نیمه مرداد، از مجموع آگهی‌های منتشرشده در زیردسته صوتی و تصویری در سایت دیوار، ۷۱ درصد متعلق به انواع «دوربین»، ۲۴ درصد متعلق به «تجهیزات و لوازم جانبی عکاسی» و ۵ درصد متعلق به «سایر» موارد است. اکثر این آگهی‌ها کالاهای دست دوم را عرضه کرده‌اند. دوربین یا تجهیزات دست دوم آگهی‌شده در این مدت حدود ۴ برابرِ موارد نو بوده است.

از سوی دیگر، سهم بازدید از این آگهی‌ها در سه بخش «دوربین»، «تجهیزات و لوازم جانبی» و «سایر»، تقریبا مانند سهم خود آگهی‌های منتشرشده بوده است. همچنین در کل این زیردسته، از هر آگهی به طور میانگین ۱۵۳ بار بازدید شده است.

اگر بخواهیم کلی‌تر به موضوع جست‌وجوها بپردازیم باید این سوال را مطرح کنیم که کاربران دیوار در زیر دسته‌ «دوربین عکاسی و فیلم‌برداری» بیشتر دنبال چه چیزهایی هستند؟ برای پاسخ به این سوال، ۱۰۰ کلمه پرجستجو در این زیردسته را بررسی کردیم. این صد کلمه مجموعا بیش از ۲٫۳ میلیون بار جستجو شده‌اند. انواع دوربین‌ها ۵۳ درصد این تعداد جستجو را به خود اختصاص داده‌اند. پس از آن انواع لوازم جانبی ۲۴ درصد و انواع هلی‌شات (پهپادهای تصویربرداری) ۱۵ درصد این جستجوها را در اختیار داشته‌اند.

کاربران زیادی در این زیردسته صرفا کلمه «پهپاد» را جستجو کرده‌اند. «پهپاد» ترکیبی است که از سرواژه‌های عبارت «پرنده هدایت‌پذیر از دور» ساخته شده اما احتمالا شما هم شنیده‌اید که برخی به اشتباه به آن «پهباد» می‌گویند (به جای دومین حرف «پ» حرف «ب» را به کار می‌برند). جالب است که صورتِ اشتباهِ این کلمه، ۲٫۵ برابر صورتِ درستِ آن، در دیوار جستجو شده است.

البته اصطلاح هلی‌شات هم از جمله اشتباهات مصطلح و رایج شده در زبان فارسی درباره پهپادهای تصویربرداری است. هلی‌شات به خود عمل تصویربرداری از نمای بالا گفته می‌شود.

دوربین عکاسی بیشتر در کجای ایران آگهی می‌شود؟

در گزارش دیوار آمده است که مثل خیلی چیزهای دیگر دوربین عکاسی هم در تمام استان‌های کشور روی دیوار آگهی می‌شود. طبق آمارها آگهی‌گذاران در همه استان‌های کشور آگهی «دوربین» منتشر کرده‌اند که این، نشان از پربسامدبودن خریدوفروش دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای در سرتاسر جغرافیای ایران می‌دهد.

علاقه‌مندان دوربین، بازدیدکنندگان از آگهی‌های دوربین، اما تصویر دقیق‌تری از علاقه‌ی کاربران دیوار به دوربین‌های عکاسی می‌دهد. میانگین بازدید از هر آگهی «دوربین» پراکندگی جغرافیایی جالب توجهی دارد. بین استان‌های کشور کاربران دیوار در سیستان و بلوچستان (۲۲۳ بازدید از هر آگهی)، خراسان جنوبی (۱۸۸ بازدید از هر آگهی) و خوزستان (۱۸۶ بازدید از هر آگهی) به ترتیب در این مورد پیشتاز بوده‌اند و بیشترین بازدید را از آگهی‌های دوربین عکاسی داشته‌اند. همچنین بین شهرها نیز، شهروندان ۱۰ شهر زابل (۲۳۳ بازدید از هر آگهی)، رفسنجان،‌ مریوان، زاهدان، دزفول، بهبهان،‌ کاشان، بروجرد، بیرجند و نجف‌آباد به ترتیب بیشترین میانگین بازدید از هر آگهی را ثبت کرده‌اند.

بازار جمع‌وجورترِ «لوازم جانبی»

«تجهیزات و لوازم جانبی عکاسی» به نسبت خود دوربین عکاسی در استان‌ها و شهرهای کمتری مورد توجه و اقبال کاربران قرار داشته‌ است که البته چندان غیرعادی هم نیست. آگهی‌های «تجهیزات و لوازم جانبی عکاسی» فقط در ۲۵ استان و ۲۷ شهر منتشر شده است. در مورد میانگین بازدید از هر آگهی در این بخش، استان‌های خوزستان (۱۸۱ بازدید از هر آگهی)، هرمزگان (۱۶۹ بازدید از هر آگهی) و کردستان (۱۵۹ بازدید از هر آگهی) بالاتر از سایرین قرار داشته‌اند.

بیشترین میانگین بازدید در شهرها هم به ترتیب به کاربران دیوار در دزفول (۲۰۱ بازدید از هر آگهی) و اهواز از استان خوزستان تعلق داشته و رتبه بعدی متعلق به کاربران بندرعباسی دیوار در مرکز استان هرمزگان بوده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات