چطور انواع تراکنش‌های بانکی را پیگیری کنیم؟

چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
پیگیری تراکنش
اگر می‌خواهید بدانید که چطور می‌توانید انواع تراکنش‌های بانکی خود را پیگیری کنید تا انتهای این مطلب همراه زومیت باشید.
تبلیغات

انجام تراکنش‌های بانکی، چه به شیوه آنلاین و با استفاده از درگاه‌های پرداخت اینترنتی و چه در پرداخت حضوری و از طریق دستگاه‌های پوز (POS)، تبدیل به یکی از کارهای روزمره ما شده است. این روزها به واسطه گسترش بیشتر اینترنت و فعالیت‌های آنلاین، پرداخت‌ها بیشتر از آن که به‌صورت پرداخت نقدی باشد، به شکل پرداخت الکترونیک انجام می‌شود.

هرچه میزان پرداخت‌های الکترونیک بیشتر شود احتمال خطا در انجام تراکنش، ناموفق بودن تراکنش و ناقص ماندن این فرایند بیشتر می‌شود. این موضوع باعث می‌شود افراد به راهکارهایی برای پیگیری تراکنش بانکی خود نیاز پیدا کنند تا متوجه شوند پرداخت یا انتقال وجهی که انجام داده‌اند به کجا رسیده است.

افراد برای انجام این پیگیری راه‌های مختلفی پیش رو دارند که در این مطلب همه آن‌ها را معرفی کرده و نحوه پیگیری تراکنش‌های مختلف را آموزش داده‌ایم.

سه روش برای پیگیری انواع تراکنش‌های بانکی

تراکنش‌های مختلف بانکی، اعم از تراکنش‌های آنلاین و الکترونیک که در شبکه شتاب یا شاپرک صورت گرفته باشند، همگی امکان پیگیری دارند. بنابراین، اگر تراکنش بانکی خود را انجام داده‌اید ولی به هر دلیلی دچار مشکل شدید، تراکنشتان ناموفق بود یا فرایند به طور کامل انجام نشد و خلاصه، نتوانستید کاری که قصدش را داشتید، انجام دهید مطمئن باشید که راه‌هایی برای پیگیری آن وجود دارد.

مجموع روش‌هایی که با استفاده از آن‌ها می‌توانید تراکنش بانکی خود را پیگیری کنید در سه مورد خلاصه می‌شود: پیگیری حضوری، پیگیری تلفنی از بانک، پیگیری از سامانه تلفنی تراکنش‌های بانکی و پیگیری آنلاین تراکنش‌های بانکی.

یادتان باشد شماره پیگیری تراکنش بانکی مهم‌ترین اطلاعاتی است که برای پیگیری تراکنش خود از هر یک از سه راه مذکور نیاز دارید. در زمانی که از طریق اپلیکیشن‌ها پولی را کارت به کارت می‌کنید یا از دستگاه POS وجهی را پرداخت می‌کنید یا برای پرداخت الکترونیک از طریق درگاه‌های پرداخت اینترنتی استفاده می‌کنید، پس از انجام تراکنش یک شماره پیگیری دریافت می‌کنید.

این شماره پیگیری منحصر به همان یک تراکنش است و به‌عنوان شماره یکتایی است که فقط به یک تراکنش اختصاص دارد. به همین دلیل، مهم‌ترین اطلاعاتی است که از تراکنش شما وجود دارد و آن تراکنش با همین شماره شناسایی می‌شود. بنابراین، این شماره پیگیری برای انجام فرایند پیگیری تراکنش‌های بانکی به هر شیوه‌ای که باشد به کارتان می‌آید.

پیگیری حضوری تراکنش‌های بانکی

بعد از انجام تراکنش بانکی، چه در جایی که از طریق دستگاه پوز اقدام به پرداخت وجه می‌کنید، چه در زمانی که از طریق درگاه‌های آنلاین وجهی را واریز می‌کنید، چه در مواردی که از طریق اپلیکیشن‌ها کارت به کارت می‌کنید و... یک راه حل برای مواقعی که به هر دلیلی قصد پیگیری تراکنش خود را دارید، این است که به شعبه بانک مبدأ، که انتقال را از آن انجام داده‌اید، مراجعه کنید.

برای این کار لازم است شماره پیگیری تراکنش خود را به همراه داشته باشید و با ارائه آن وضعیت تراکنش بانکی خود را جویا شوید. در روش مراجعه حضوری به شعبه بانک برای پیگیری کردن تراکنش‌های بانکی خود، در صورتی که شماره پیگیری را به هر دلیلی در اختیار نداشتید می‌توانید شماره کارت بانکی خود را ارائه کنید تا متصدیان بانک از طریق این کارت وضعیت تراکنش بانکی شما را پیگیری کنند.

پیگیری تلفنی تراکنش بانکی از بانک

ممکن است در ساعاتی از شبانه‌روز نیاز داشته باشید تراکنش بانکی خود را از بانک مورد نظرتان پیگیری کنید که خارج از زمان اداری بوده و در نتیجه بانک تعطیل باشد. در این شرایط می‌توانید با مرکز پشتیبانی و پاسخگویی که در تمام بانک‌ها وجود دارد تماس بگیرید و با ارائه اطلاعاتی از حساب و تراکنش بانکی خود به پشتیبان بانک، در جریان وضعیت تراکنش بانکی خود قرار بگیرید. در تماس تلفنی با بانک برای پیگیری تراکنش بانکی خود نیز ارائه شماره پیگیری تراکنش لازم است و شما را زودتر به نتیجه پیگیری تراکنشتان می‌رساند.

سامانه پیگیری تراکنش‌های بانکی

ممکن است صرف وقت، انرژی و هزینه برای مراجعه به بانک برایتان راحت نباشد و مایل باشید از روش‌های آنلاین برای پیگیری کردن تراکنش‌های بانکی خود استفاده کنید. بانک مرکزی در پاسخ به همین نیاز افراد سامانه‌ای را راه‌اندازی کرده است که از طریق آن می‌توانید تراکنش‌های بانکی خود را پیگیری کنید.

برای این کار لازم است به سامانه امدادشتاب مراجعه کنید. برای مراجعه به این سامانه در مرورگر خود آدرس www.emdadshetab.cbi.ir را وارد و جست‌وجو کنید. سامانه امدادشتاب به قصد پیگیری تراکنش‌های بانکی در شبکه شتاب و شاپرک راه‌اندازی شده و کاربران می‌توانند در صورتی که تراکنش بانکی ناموفقی داشتند یا اعلام مغایرتی را مشاهده کردند از طریق این سامانه اقدام به پیگیری این مشکل کنند.

برای این کار پس از ورود به سامانه امدادشتاب «فرم مغایرت» را با اطلاعاتی که از شما خواسته شده است، تکمیل کنید. همان طور که پیش از این هم گفته شد، یادتان باشد که شماره پیگیری مهم‌ترین اطلاعاتی است که برای پیگیری تراکنش‌های بانکی خود به آن نیاز دارید. پس از تکمیل فرم، این سامانه اطلاعات تراکنش بانکی شما را بررسی کرده و نتیجه را به شما اعلام خواهد کرد.

یک نکته را در خصوص این سامانه در نظر داشته باشید: این سامانه صرفاً برای دارندگان کارت بانکی راه‌اندازی شده و برای فروشگاه‌هایی که دستگاه پوز دارند و می‌خواهند مغایرت‌های حسابشان را پیگیری کنند قابل استفاده نیست.

پیگیری تراکنش بانکی از طریق تلفن

البته روش غیر حضوری برای پیگیری تراکنش‌های بانکی به روش اینترنتی و آنلاین ختم نمی‌شود. برای این که بتوانید بدون رفتن به شعبه بانک تراکنش بانکی خود را پیگیری کنید، بانک مرکزی یک سامانه تلفنی را هم در نظر گرفته است که با شماره‌گیری آن به‌ راحتی می‌توانید از وضعیت تراکنش خود مطلع شوید.

برای این کار لازم است با مرکز امداد تلفنی شتاب به شماره تلفن ۲۹۹۱۱ تماس بگیرید. این سامانه تلفنی یک تلفن گویا است که توسط بانک مرکزی در نظر گرفته شده تا درخواست‌های رفع مغایرت حساب و تراکنش‌های بانکی افراد را دریافت کند.

شما در تماس با مرکز امداد تلفنی شتاب یا همان سامانه تلفنی ۲۹۹۱۱ باید اطلاعاتی را ارائه کنید که منحصر به تراکنش مورد نظر شما باشد. این اطلاعات همان شماره پیگیری تراکنش شما است که در پایان عملیات تراکنش به شما ارائه شده است. شماره پیگیری تراکنش را در این سامانه وارد کنید تا درخواست شما ثبت و فرایند پیگیری تراکنش بانکی انجام شود.

پیگیری تراکنش بانکی شبا

انتقال وجه و جابه‌جایی پول از طریق شبا یکی از روش‌های پرکاربرد برای انتقال وجه بین بانکی است. این روش انتقال سریع و آسان در بعضی موارد دچار مشکل شده و تراکنش آن به‌صورت کامل انجام نمی‌شود یا ناموفق باقی می‌ماند. به همین دلیل، ممکن است افراد نیاز داشته باشند که وضعیت تراکنش بانکی خود را پیگیری کنند.

یکی از مشکلاتی که در انتقال وجه شبا وجود دارد این است که وجه انتقال داده شده از طریق شبا به مقصد نمی‌رسد و با وجود این که از حساب مبدأ برداشت شده اما به مقصد نرسیده است. در این حالت اگر بعد از گذشت ۷۲ ساعت معادل سه روز کاری (بدون احتساب روزهای تعطیل و غیر کاری) پول به حساب شما برنگشت، لازم است تراکنش خود را پیگیری کنید.

راه‌های مختلفی برای پیگیری تراکنش‌های بانکی شبا وجود دارد. البته این که از چه راهی اقدام به پیگیری کنید به این موضوع هم بستگی دارد که بانک مبدأ و مقصد انتقال وجه یکی است یا متفاوت است.

در صورتی که بانک مبدأ و مقصد تراکنش مشترک باشند بهترین و سریع‌ترین راه پیگیری تراکنش استفاده از سامانه پشتیبانی آن بانک یا با مراجعه حضوری به یکی از شعبه‌های آن است. در تماس با مرکز پشتیبانی بانک، پشتیبان‌ها اطلاعات تراکنش، از جمله شماره پیگیری تراکنش را از شما درخواست کرده و در ادامه وضعیت تراکنش را به شما اطلاع می‌دهند. در مراجعه حضوری هم با ارائه این شماره پیگیری می‌توانید تراکنش خود را پیگیری کنید.

در صورتی که تراکنش شبا مربوط به دو بانک مختلف باشد یعنی بانک مبدأ و مقصد مشترک نباشند شاید بهتر باشد راه‌های دیگری را امتحان کنید. یکی از راه‌ها این است که با در اختیار داشتن شماره پیگیری که پس از انتقال وجه به شما داده شده، به شعبه بانک مراجعه کنید و وضعیت تراکنش شبای خود را پیگیری کنید.

برای مثال، می‌توانید از سامانه‌هایی که بانک مرکزی برای پیگیری تراکنش‌ها در نظر گرفته(و در بخش پیشین این مقاله ذکر شد) استفاده کنید. سامانه آنلاین امدادشتاب به نشانی www.emdadshetab.cbi.ir و تلفن گویای ۲۹۹۱۱ برای همین موارد در نظر گرفته شده و از طریق آن‌ها می‌توانید با ارائه اطلاعات خواسته‌شده، از جمله شماره پیگیری تراکنش، تراکنش شبا را پیگیری کنید.

استعلام واریز و پرداخت بانکی اینترنتی

به دلیل مشکلات اینترنتی یا باگ‌هایی که در برخی درگاه‌های پرداخت وجود دارد، همچنین در برخی موارد که هجوم به سامانه‌ها زیاد است و متقاضیان زیادی در حال پرداخت از طریق درگاه اینترنتی هستند در موارد متعددی خطا در پرداخت رخ می‌دهد، فرایند تراکنش کامل نمی‌شود یا با وجود کسر وجه از حساب، مبلغ انتقال داده نمی‌شود.

در این موارد افراد نیازمند پیگیری تراکنش بانکی خود هستند و برای این کار از طریق یکی از روش‌هایی که در بخش‌های قبلی این مطلب توضیح داده شد، می‌توانند اقدام کنند. چنانچه شماره پیگیری را دریافت کرده‌اید از طریق میز امداد در سامانه امدادشتاب(www.emdadshetab.cbi.ir) با تلفن گویای ۲۹۹۱۱ تراکنش خود را پیگیری کنید. با شماره کارتی که واریز یا پرداخت را انجام داده‌اید هم می‌توانید از طریق بانک مبدأ وضعیت تراکنش بانکی خود را جویا شوید.

پیگیری تراکنش بانکی ناموفق

برای سایر تراکنش‌های بانکی هم در صورت ناموفق بودن و انجام نشدن عملیات تراکنش، می‌توانید از همان راه‌هایی که تا این قسمت از مقاله اشاره کرده‌ایم استفاده کنید. البته در صورت به پایان رسیدن تراکنش، کسر مبلغ از حساب شما و نرسیدن وجه به مقصد مورد نظر لازم است حداکثر سه روز کار(۷۲ ساعت) صبر کنید. در اکثر موارد در همین بازه زمانی مبلغ به حساب شما عودت داده می‌شود.

در صورتی که مبلغ کسرشده به حسابتان برنگشت با استفاده از شماره پیگیری تراکنش یا به بانک مبدأ کارتتان مراجعه کنید یا با مرکز پشتیبانی بانک تماس بگیرید. همچنین، شما می‌توانید از سامانه آنلاین(سایت امدادشتاب) یا سامانه تلفنی(۲۹۹۱۱) که بانک مرکزی برای پیگیری تراکنش در نظر گرفته است، استفاده کنید.

سوالات متداول زومیت

  • سامانه‌های پیگیری تراکنش‌های بانکی چیست؟

    سامانه تلفنی ۲۹۹۱۱ و سامانه اینترنتی امدادشتاب به نشانی www.emdadshetab.cbi.ir

  • برای پیگیری تراکنش‌های بانکی چه روش‌هایی وجود دارد؟

    برای پیگیری تراکنش بانکی چهار روش وجود دارد: مراجعه حضوری به بانک، تماس با مرکز پشتیبانی بانک، تماس با شماره ۲۹۹۱۱ و مراجعه به سامانه امدادشتاب.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات