۴ تا ۳۰ درصد؛ تعرفه واردات انواع گوشی‌های موبایل

دوشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۲
مطالعه 2 دقیقه
بهترین گوشی های میان رده بازار از شیائومی،‌سامسونگ و موتورولا از ۸ تا ۲۰ میلیون تومان
گمرک حقوق ورودی انواع گوشی‌های تلفن همراه در سال ۱۴۰۲ را که با رویه‌های تجاری، مسافری و پستی وارد کشور شده‌اند مشخص کرد.
تبلیغات

پس از تصویب قانون بودجه در مجلس و ابلاغ تعرفه واردات گوشی‌های موبایل توسط وزارت صمت، سازمان گمرک نرخ واردات این کالا از هر سه روش تجاری، مسافری و پستی را اعلام کرد. به این ترتیب، در ۶ ردیف مختلف تعرفه‌ای برای انواع گوشی‌های موبایل حقوق ورودی تعیین شده است.

بر اساس جدول منتشرشده از نرخ تعرفه‌های واردات، برای گوشی‌های هوشمند کمتر از ۱۰۰ دلار که با رویه تجاری وارد کشور شده‌اند تعرفه ۶ درصدی و برای گوشی‌های کمتر از ۱۰۰ دلار که صفحه غیر لمسی دارند (فیچرفون) و با رویه تجاری وارد کشور شده‌اند تعرفه ۱۵ درصدی در نظر گرفته شده است. این میزان تعرفه برای فیچرفون‌ها احتمالا با هدف حمایت از تولیدات داخلی تعیین شده است.

همچنین، برای گوشی‌های هوشمند کمتر از ۱۰۰ دلار که با رویه مسافری یا پستی وارد شده‌اند ۱۲ درصد حقوق ورودی دریافت می‌شود و گوشی‌های دارای صفحه کلید غیر لمسی که کمتر از ۱۰۰ دلار قیمت دارند هم اگر با شیوه پستی یا مسافری وارد شوند تعرفه‌شان ۳۰ درصد خواهد بود.

جدول تعرفه

گوشی‌های هوشمند ۱۰۰ تا ۶۰۰ دلار که با رویه تجاری وارد کشور می‌شوند تعرفه ۴ درصدی داشته و اگر به شیوه پستی یا مسافری وارد کشور شوند ۸ درصد تعرفه برایشان محاسبه می‌شود. نکته عجیب در این تعرفه‌گذاری تعرفه ۸ درصدی برای واردات گوشی‌های بیشتر از ۶۰۰ دلاری است که به رویه مسافری و پستی وارد کشور شده‌اند.

این تعرفه در حالی ۸ درصد در نظر گرفته شده است که تعرفه واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار به روش تجاری ۱۵ درصد است. بنابراین، مشخص نیست چه منطقی در پس این تفاوت در تعرفه‌گذاری وجود دارد، چراکه با این اختلاف بین رویه مسافری و پستی با رویه تجاری بدیهی است که واردات این گوشی‌ها به شیوه تجاری به‌صرفه نیست و بعید است واردکننده همچنان رویه تجاری را ترجیح بدهد و این موضوع باعث افزایش واردات به رویه مسافری می‌شود.

فیچرفون‌هایی که در بازه قیمتی ۱۰۰ تا ۶۰۰ دلار و بیشتر از ۶۰۰ دلار هستند و همچنین، گوشی‌های هوشمند بالای ۶۰۰ دلار اگر به روش تجاری وارد کشور شوند تعرفه‌شان ۱۵ درصد و اگر به روش مسافری و پستی وارد شوند تعرفه ۳۰ درصدی خواهند داشت.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات