گزارش سالانه جاباما؛ با ۲۲۳ درصد رشد، تعداد کاربران جاباما به ۲/۳ میلیون نفر رسید

یک‌شنبه ۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
جاباما
در بازار آنلاین و آفلاین اقامتگاه ۱۰۰هزار اقامتگاه و ۵۰هزار میزبان وجود دارد. حدود ۱۸هزار مورد از اقامتگاه‌ها و ۸هزار و ۶۰۰ میزبان در جاباما فعال‌اند.
تبلیغات

گزارش سال ۱۴۰۱ جاباما نشان می‌دهد اندازه بازار اقامتگاه‌های ایران ۱۸هزار میلیارد تومان است؛ اما سهم بازار آنلاین فقط ۷ درصد از کل بازار اقامتگاه‌های ایران است. در کل این بازار بیش از ۷میلیون رزرو اقامتگاه انجام شده و متوسط ارزش هر رزرو ۲/۵میلیون تومان بوده و سود ناخالص این بازار ۲هزار و ۷۰۰میلیارد تومان است.

جاباما

داده‌های این گزارش نشان می‌دهد که در کل بازار آنلاین و آفلاین اقامتگاه ایران ۱۰۰هزار اقامتگاه و ۵۰هزار میزبان وجود دارد. متوسط مدت‌زمان اجاره یک اقامتگاه ۱/۷ روز و متوسط تعداد مهمان‌ها در هر سفر ۳/۲ نفر است.

افزایش ۲۲۳درصدی تعداد کاربران جاباما

جاباما یکی از پلتفرم‌هایی است که در حوزه اقامتگاه آنلاین خدمات ارائه می‌کند و در‌حال‌حاضر، تعداد کل کاربرانش بیش از ۲/۳‌میلیون نفر است. این تعداد نشان‌دهنده رشد ۲۲۳درصدی تعداد کاربر فعال جاباما در سال ۱۴۰۱ درمقایسه‌با سال ۱۴۰۰ است.

جاباما

۱۸هزار اقامتگاه در جاباما فعال هستند

در سال ۱۳۹۹، جاباما کمتر از ۵هزار اقامتگاه داشته که این تعداد در سال ۱۴۰۰ کمی بیش از ۵هزار اقامتگاه بوده است. در سال گذشته، این تعداد به حدود ۱۳هزار اقامتگاه فعال رسیده و اکنون با رشد ۱۵۰درصدی درمقایسه‌با سال ۱۴۰۰، تعداد اقامتگاه‌های فعال در این پلتفرم بیش از ۱۸هزار مورد است که ۸هزار و ۶۰۰ میزبان در ۳۶۱ شهر ایران را شامل می‌شود.

جاباما

۴هزار و ۶۵۵ مورد از این اقامتگاه‌ها در استان مازندران و ۳هزار و ۶۹ مورد در استان گیلان و نزدیک به ۲هزار اقامتگاه هم در تهران فعال هستند. استان اصفهان با ۱,۶۷۹ اقامتگاه و خراسان‌رضوی و هرمزگان با بیش از ۱,۱۰۰ اقامتگاه در رتبه‌های چهارم تا ششم استان‌های دارای بیشترین تعداد اقامتگاه فعال در جاباما قرار دارند.

جاباما

تعداد رزروها بیش از سه برابر شده است

جاباما در سال ۱۴۰۱ درمقایسه‌با سال ۱۴۰۰ از‌نظر تعداد رزرو کل رشد ۳/۲برابری پیدا کرده است. با وجود رشد ۴۶درصدی نرخ تورم، میزان رشد مبلغ فروش در جاباما در سال ۱۴۰۱ درمقایسه‌با سال پیش‌ازآن، ۴/۶ برابر شده است.

نمودار تعداد رزرو اقامتگاه در پلتفرم جاباما نشان می‌دهد که این پلتفرم در شهریور ۱۴۰۱ به بیشترین میزان رسیده و در پاییز نیز افت جدی را تجربه کرده است. جاباما در این زمینه در گزارش سالانه خود نوشته است: «در پاییز سال گذشته هم‌زمان با تحولات جامعه، تمام فعالیت‌های بازاریابی جاباما مانند دیگر کسب‌وکارها که با هدف جذب کاربر و افزایش میزان فروش در جریان بود، متوقف شد. به‌همین‌دلیل، میزان فروش در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ در‌مقایسه‌با مدت مشابه سال ۱۴۰۰ کاهش چشمگیری پیدا کرد.»

جاباما

پرداخت ۸۰میلیون تومان برای رزرو یک اقامتگاه برای یک شب

میزان بازدید از اپلیکیشن و سایت جاباما در سال گذشته ۲۳۵درصد رشد کرده است. بیش از نیمی از کاربران فعال در جاباما در سالی که گذشت اهالی شهر تهران بوده‌اند. عمده کاربران این پلتفرم در بازه سنی ۱۸ تا ۳۴ سال قرار دارند و ۶۹ درصد از کل سفارش‌ها و رزروهای ثبت‌شده در سال ۱۴۰۱ را هم همین گروه سنی داشته‌اند.

رفتار کاربران جاباما نشان می‌دهد که افراد پیش از رزرو یک اقامتگاه به‌طور متوسط حدود ۵ اقامتگاه را مشاهده و سپس به رزرو نهایی اقامتگاه مدنظر خود اقدام می‌کنند. کاربران در روز ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ بیشترین میزان سفارش را در جاباما ثبت کرده‌اند و بیشترین ورود به اقامتگاه را در تاریخ ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ داشته‌اند.

یکی از کاربران جاباما در سال گذشته و در یک سفارش خود ۱۹۳میلیون تومان برای ۱۱ شب اقامت با ۵ مسافر هزینه کرده که بیشترین مبلغ رزرو در یک سفارش را داشته است. یکی از کاربران هم مجموعاً برای ۲۸۴ شب در سال ۱۴۰۱ برای اقامتگاه سفارش و با ۴۱۸میلیون تومان بیشترین مبلغ رزرو در کل سفارش‌ها را به نام خود ثبت کرده است.

جاباما

بیشترین تعداد رزرو در جاباما نیز متعلق به کاربری است که در سال گذشته ۱۱۹ رزرو از این پلتفرم داشته است. بیشترین میزان اقامت نیز به نام کاربری ثبت شده است که در یک سفارش خود از جاباما ۳۵ شب اقامت برای ۴ نفر را داشته است. گران‌ترین اتاق‎‌شب رزروشده در جاباما در سال گذشته ۸۰میلیون تومان بوده که یک کاربر برای یک شب با چهار مسافر رزرو کرده است.

مازندران؛ رکورددار تعداد میزبان و اقامتگاه

تعداد کل میزبان‌های جاباما بیش از ۸هزار و ۶۰۰ نفر است. استان‌های مازندران، گیلان، تهران و البرز بیشترین تعداد میزبان فعال در پلتفرم جاباما را دارند. در‌این‌میان، مازندران با ۲,۸۱۱ میزبان فعال رکورددار است و از گیلان هم ۱,۹۱۰ میزبان در جاباما فعالیت می‌کنند. اصفهان و هرمزگان هم جزو استان‌هایی هستند که بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ میزبان فعال دارند.

جاباما

میزبانان فعال در جاباما در سال ۱۴۰۱ درمقایسه‌با سال ۱۴۰۰ به‌طور متوسط ۲۲۰درصد رشد درآمد داشته‌اند. در گزارش جاباما، ذکر شده است که این رشد درآمد نه به‌دلیل افزایش میزان مبلغ، بلکه به‌دلیل افزایش تعداد رزرو بوده است.

میزبانی که بیشترین تعداد اقامتگاه را در پلتفرم جاباما داشته، میزبانی است که ۶۳ اقامتگاه در شهر تهران دارد. یک میزبان با ۱۱ اقامتگاه در شهر تهران در‌مجموع ۴میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان درآمد در سال گذشته کسب کرده است. میزبان دیگری هم با ۲۲ اقامتگاهی که در اصفهان و تهران داشته است، از ۲هزار کاربر یکتا میزبانی کرده است.

در میان انواع مختلف اقامتگاه، ویلا با ۴۵درصد بیشترین میزان محبوبیت را در میان کاربران دارد. آپارتمان با ۱۶.۳ درصد و کلبه با ۱۲.۶ درصد نیز دیگر انواع اقامتگاه‌های محبوب در جاباما هستند. هاستل و مهمان‌پذیر و مجتمع اقامتی هم کمترین میزان محبوبیت را در میان کاربران این پلتفرم داشته‌اند.

جاباما و برنامه‌هایش برای آینده

بر‌اساس گزارش سال ۱۳۹۸ مرکز آمار ایران، فقط ۱۰درصد از مسافرت‌ها با هدف تفریح و گردش بوده و ۶۶درصد از مردم ایران سفر رفته بودند، ۳۴درصد از مردم در آن مقطع در طول یک سال سفر نرفته بودند. همچنین، این گزارش حاکی از آن است که ۳۴درصد از مردم کشور برای سفر اقامت در خانه آشنایان و بستگان را انتخاب کرده بودند. ۶.۶درصد به ویلا یا آپارتمان شخصی خود رفتند و ۱۰درصد کمپ می‌زدند و در چادر اقامت می‌کردند. ۳.۵درصد اقامتگاه‌های عمومی را انتخاب و ۸.۶درصد ویلا یا آپارتمان اجاره کرده بودند.

جاباما

با‌توجه‌به این آمار، جاباما قصد دارد در سال جاری با توسعه و ساخت اقامتگاه‌های جدید، مشارکت با میزبانان برای توسعه زیرساخت اقامتگاه‌های فعلی، توانمندسازی میزبانانی که مشکل فروش دارند و تحریک تقاضای سفر به توسعه گردشگری کمک کند.

شرح کامل گزارش سالانه جاباما را در این آدرس مشاهده کنید.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات