دبیر انجمن VODها: نظارت ساترا باعث می‌شود کسی در حوزه نمایش خانگی سرمایه‌گذاری نکند

شنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳
مطالعه 3 دقیقه
رسانه تعاملی یا VOD
دبیر انجمن VODها درباره اختیارات ساترا گفت اگر حاکمیت و مجلس بگویند نهادهای خارج از دولت هم می‌توانند مجوز صادر کنند، سایر بخش‌ها هم وارد می‌شوند.
تبلیغات

محمدمهدی عسگرپور از نگرانی شرکت‌های نمایش خانگی در مورد تغییر محدوده‌ی ممیزی‌ها و سختگیری بیشتر با وجود نظارت صدا و سیما و ساترا گفت: «به جایی می‌رسیم که کسی در این حوزه دیگر سرمایه‌گذاری نمی‌کند.»

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدیویی برخط در گفت‌وگو با برنامه استودیو ۸ رادیو نمایش در پاسخ به اینکه چرا شرکت‌های نمایش خانگی نسبت به پذیرش ساترا مقاومت دارند، با اشاره به این‌که صدا و سیما با سریال‌سازی درواقع در این حوزه ذی‌نفع است گفت: «صداوسیما سریال‌سازی می‌کند و وقتی سریال‌های شبکه نمایش خانگی بهتر از محصولات آنان باشد واقعا خوشحال می‌شوند؟ شاید پشت تریبون بگویند بله، اما در عمل نه. بحث دیگری هم وجود دارد، سازمان صداوسیما یک ذات دارد که این خیلی به مدیران فعلی ارتباط ندارد، صداوسیما ذاتاً ارتباط با بخش خصوصی به معنای دادن مجوز به این بخش را نداشته و وضعیت فعلی یک اتفاق جدید است.»

عسگرپور اشاره کرد که رئیس محترم صداوسیما حداقل یک بار به این نکته اشاره کرده‌ که ممیزی‌ها در شبکه نمایش خانگی نسبت به صداوسیما نباید متفاوت باشد: «هرچند که این حرف عملی نشده، اما بالقوه وجود دارد و شبکه نمایش خانگی می‌تواند نگران باشد که در صداوسیما چنین نگاهی وجود دارد.»

او تجربه خود در زمان مدیریت در صدا و سیما را یادآوری کرد و گفت از آنجا که تلویزیون شبیه پلتفرم‌ها نمی‌شود همین جمع‌بندی به وجود می‌آید که پلتفرم‌ها باید شبیه تلویزیون شوند: «زمانی که من در تلویزیون مدیر بودم شبکه جام جم با هدف جذب مخاطبان ایرانی خارج از کشور راه‌اندازی شد. به خاطر دارم مدیران صداوسیما، آنانی که در اتاق‌هایشان ماهواره داشتند شبکه جام جم را دریافت می‌کردند و می‌دیدند که مسائل در آنجا بازتر است، ساز موسیقی نشان داده می‌شود و حجاب خانم‌ها با مجریان شبکه‌های داخلی کمی متفاوت است و مسائلی از این دست. مدیران تلویزیون این نکته را به رئیس صداوسیما گفتند که اگر آنان در شبکه جام جم این امکان پخش را دارند، ما چرا نداریم و نتیجه این شد که شبکه‌های داخلی شبیه جام جم نشد، بلکه جام جم را شبیه شبکه‌های داخلی کردند و در نتیجه این شبکه به‌مرور مخاطب خود را از دست داد.»

او تأکید کرد اگر کلیت نظام بر این باور است که محصولات شبکه نمایش خانگی باید با ممیزی‌هایی مواجه شود که الان در تلویزیون شاهد هستیم و می‌بینیم که چقدر سخت‌گیرانه شده، به جایی می‌رسیم که کسی در این حوزه دیگر سرمایه‌گذاری نمی‌کند: «اگر آنچه در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده به‌طور کامل اجرایی شود، ساترا برخوردی را با سکوها خواهد داشت که با شبکه‌های تلویزیونی صورت می‌گیرد.‌ مدیران تلویزیون حتماً نسبت به فضای بازتر محتواهای تولیدی سکوها معترض می‌شوند و می‌گویند چرا آنان نمی‌توانند این آزادی نسبی را داشته باشند و در نتیجه ساترا سخت‌گیری را قوی‌تر می‌کند. اگر می‌بینیم که اکنون چندان سخت‌گیری وجود ندارد و مجوزها صادر می‌شود به دلیل این است که آن بحث تصویب شدن هنوز اتفاق نیفتاده است.»

به تازگی پس از کشمکش‌های چند ساله بین صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی، شورای عالی انقلاب فرهنگی نظارت صدا و سیما بر پلتفرم‌های صوت و تصویر فراگیر را تصویب کرد. در ماده واحده «تعیین الزامات ساماندهی حوزه صوت و تصویر فراگیر» آمده: «مسئولیت تنظیم‌گری، صدور مجوز و نظارت بر رسانه‌های فعال در عرصه صوت و تصویر فراگیر، شامل رسانه‌های کاربرمحور و ناشرمحور (VOD) و نیز شبکه نمایش خانگی به ویژه تولید سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی و امثال آن، به عهده سازمان صداوسیما است.»

همچنین مسئولیت صدور مجوز نظارت و تنظیم مقررات تبلیغات و آگهی در حیطه صوت و تصویر فراگیر هم به عهده صداوسیما خواهد بود. علاوه بر این، شورای عالی انقلاب فرهنگی تولید و پخش زنده برنامه‌ها و صدور مجوز نظارت بر «پخش زنده» در فضای مجازی را نیز منحصراً به صداوسیما واگذار کرده است.

انجمن صنفی VODها که از مدت‌ها پیش نسبت به غیرقانونی بودن ساترا (نهاد ناظری که صدا و سیما برای این شبکه‌ها در نظر گرفته) اعتراض داشت پس از این مصوبه نگرانی‌های جدی را نسبت به وضعیت نظارت یک ذی‌نفع را بر حوزه نمایش خانگی مطرح کرد. این نگرانی‌ها در نشست مدیران و نمایندگان پلتفرم‌های نمایش خانگی با قائم مقام وزیر ارشاد هم مطرح شد.

عسگرپور در گفت‌وگو با استودیو ۸ تأکید کرده که تا به حال مجوزهای فعالیت در اختیار دولت یعنی وزارتخانه‌ها بود و آنچه در شورای عالى انقلاب فرهنگى در مورد تنظیم‌گری پلتفرم‌ها مصوب شده نفى‌کننده قوانین قبلى است: «حالا اگر کلیت نظام به نتیجه جدید‌تری رسیده که نهادهای دیگری خارج از محدوده دولت، می‌توانند به فعالیت‌های بخش خصوصی مجوز دهند، اشکال ندارد، اما ابتدا باید مسئله قانونی این را حل کنند. بعد از این می‌بینید که بنیاد مستضعفان و سپاه پاسداران و باقی نهادها هم می‌توانند براساس نظر خود برای فعالیت بخش خصوصی مجوز صادر کنند؛ نسبت صداوسیما هم در زمینه صدور مجوز هم‌رده همین نهادهایی است که اسم بردم. بنابراین یا باید مجوز صادر کردن این نهادها قانونی شود یا به شکلی که پیش از این وجود داشت یعنی اتکا بر دولت و در اصل قوانین جاری کشور برگردیم.»

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات