زارع‌پور: دنبال فراهم‌کردن زمینه فعالیت قانونی استارلینک هستم

چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
نشست اجلاس اکو ارتباطات
وزیر ارتباطات در حاشیه نشست کشورهای عضو سازمان اکو گفت به‌عنوان وزیر ارتباطات به‌دنبال ایجاد زمینه‌های فعالیت قانونی استارلینک در کشور است.
تبلیغات

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات، عصر امروز در جمع خبرنگاران تأکید کرد که اقدام برای غیرفعال‌کردن استارلینک‌های موجود در بازار کار وزارت ارتباطات نیست:

من وزیر وصل‌کردن هستم و تلاش می‌کنم که امکان فعالیت استارلینک به‌صورت قانونی فراهم شود.

او در پاسخ به شبهه‌های پیش‌آمده درباره نامه ITU و انتقادات حقوق‌دانان مبنی‌بر اینکه اشاره‌ی مستقیمی در آن به ممنوعیت فعالیت استارلینک در ایران نشده است، گفت:

تمایل دارم در‌این‌باره با حقوق‌دانان صحبت شود؛ چون اتفاق بزرگ حقوقی افتاده است.

زارع‌پور به مصوبه ۲۲ اجلاس WRC اشاره کرد که در آن تأکید شده است اگر کسی بخواهد فعالیت اینترنت ماهواره‌ای در کشور دیگر داشته باشد، باید از رگولاتور آن کشور مجوز بگیرد:

ITU هم فعالیت استارلینک در ایران را مصداق این دانسته و در‌ صورت‌جلسه هفته گذشته به‌طور شفاف ذکر شده که این مشمول همان مصوبه است. امیدواریم این اتفاق زمینه فعالیت قانونی اینترنت ماهواره‌ای را در کشور فراهم کند.

وزیر ارتباطات درباره اقدامات وزارتخانه برای رفع محدودیت‌های اینترنت گفت:

سال گذشته، پیشنهادهایی به دفتر ریاست‌جمهوری دادیم که در بعضی از مصادیق محدودیت‌های صورت‌گرفته بازنگری کنند. در‌نتیجه، ۳۰۰ سرویس مثل بازی‌های پرکاربرد و بعضی سایت‌ها در کارگروه محتوای مجرمانه بررسی و بازگشایی شد.

انتقال تکنولوژی به اقدامات خاصی نیاز دارد

نشست همه‌جانبه اجلاس اکو با عنوان «آینده دیجیتال، عصر امروز» با شرکت وزرا و هیئت‌هایی از کشورهای عمان، عراق، پاکستان، گروه D8 و اکو برگزار شد. زارع‌پور در این نشست گفت که در آینده بسیار نزدیک وابستگی بشر به ابزارها و خدمات ارتباطاتی بیشتر خواهد شد و فناوری‌های جدید مثل هوش مصنوعی و کلان‌ داده و اینترنت اشیاء زندگی بشر را زیرورو می‌کند و پلتفرم‌ها برای زندگی مردم تصمیم می‌گیرند.

او پس از این مقدمه تأکید کرد که باید در ساختن فضای مجازی آینده سهم داشته باشیم:

اگر در فضای مجازی آینده کشورها نقش و سهم نداشته باشند، نمی‌توانند حقوق شهروندانشان را حفظ کنند. در این نشست هم در‌این‌باره صحبت می‌کنیم که فضای مجازی آینده نباید تک‌قطبی باشد و همه کشورها باید در ساختن آن ایفای نقش کنند.

وزیر ارتباطات افزود که سازمان‌های رگولاتوری کشورهای عضو اکو باید با یکدیگر همکاری کنند. وی به موضوع به‌اشتراک‌گذاشتن دغدغه‌های فرهنگی مختلف این کشورها نیز اشاره کرد و حفاظت از کودکان و خانواده‌ها در فضای مجازی را مصداق این دغدغه‌ها دانست:

با‌توجه‌به ظرفیت‌های فراوان موجود در کشورهای حاضر در نشست در حوزه‌ی سخت‌افزار و نرم‌افزار و پلتفرم‌ها، می‌توانیم به ایجاد پلتفرم‌ها و سکوهای خدمات‌رسان مشترک فکر و در‌عین‌حال از خدمات جهانی استفاده کنیم. در آینده، باید دارایی‌های دیجیتال خودمان را داشته باشیم و در تعامل با پلتفرم‌های بزرگ که الان دراختیار چند شرکت بزرگ غول فناوری دنیاست، حقوق مردم مان را حفظ کنیم.

ناصر محمد، وزیر ارتباطات عمان، به برنامه توسعه اقتصادی این کشور اشاره کرد که از دو سال پیش شروع و در آن تصمیم گرفته شد تا سهم اقتصاد دیجیتال افزایش پیدا کند. او تأکید کرد که فناوری مسئله‌ای تجملی نیست؛ بلکه نیازی حیاتی برای تمام اقشار جامعه است:

فکر می‌کنم وقتی درباره فناوری صحبت می‌کنیم، نمی‌توانیم به انتهایش برسیم. مثلاً هوش مصنوعی شاید درواقع بر تمام این فناوری‌ها و هر بخش زندگی ما مسلط باشد. در هوش مصنوعی، این تکنولوژی به عالی‌ترین سطح پیشرفت خودش رسیده و در خیلی جاها اجرا می‌شود و می‌تواند فردی را شبیه خود انسان تولید کند که در جلسات آنلاین حضور داشته باشد.

او تأکید کرد:

این وظیفه که از این تکنولوژی‌ها چگونه استفاده کنیم، بر دوش یک یا دو کشور یا فقط کشورهای پیشرفته نیست؛ بلکه بر دوش همه ماست و باید با همکاری و مشورت بتوانیم از این تکنولوزی در جهت منافع، سعادت، رفاه و خوشبختی انسان‌ها استفاده کنیم و در‌عین‌حال اثرهای منفی آن را هم بشناسیم.

عبدالقدیر امام، نماینده گروه D8، پس از پرسشی درباره اینکه «آیا ایران آماده مبادله تجربیات خود با کشورهای دیگر است؟»، به صحبت‌های ناصر که فناوری باید در‌دسترس باشد، اشاره و اضافه کرد که باید مقرون‌به‌صرفه نیز باشد:

واقعیت این است که فناوری ارزان نیست و کشورها آن را راحت به‌دست نیاورده‌اند و از آن‌ها حفاظت می‌کنند. ما در گروه D8 یک شبکه انتقال تکنولوژی داریم که شعبه‌ای در تهران دارد و آخرین تکنولوژی‌های نوین را شناسایی می‌کند و این می‌تواند ارزش افزوده‌ای برای فعالیت‌ها و عملکردهای گروه ۸ باشد. درواقع، انتقال این تکنولوژی به سایر کشورها می‌تواند پاداشی داشته باشد. اقدامات جدی و خاصی باید درزمینه انتقال تکنولوژی انجام شود و به این سادگی نیست.

صادق افتخار، وزیر ارتباطات پاکستان، هم گفت تبادل تکنولوژی همیشه به‌نفع همگان خواهد بود؛ البته تبادل تجربیات هزینه‌بر هم هست:

بزرگ‌ترین دانش اطلاعات است و خیلی از کشورها با تبادل تجربیاتشان شکافی را پر می‌کنند که می‌تواند به‌نفع هر دو ملت باشد.

وزیر ارتباطات عراق نیز درباره فعالیت استارلینک در این کشور گفت فعلاً فقط مذاکرات شروع شده است:

در عراق به‌دلیل مسائلی چون کرونا و داعش و شرایط دشوار زیرساختمان کامل نیست و نمی‌توانیم معطل بمانیم که زیرساخت ایجاد شود. اینترنت ماهواره‌ای کمک می‌کند که شهرها به اینترنت سطحی نیازی نداشته باشند. مذاکراتمان را با این شرکت‌ها شروع کرده‌ایم و نکته مهم این است که باید بر‌اساس قوانین و مقررات ما عمل کنند و امنیت اینترنت باید به‌طور کامل تحت‌کنترل دولت عراق باشد.
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات