وزیر ارتباطات: از فعالیت استارلینک در روستاها استقبال می‌کنیم، به شرط رعایت قواعد سرزمینی

دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶
مطالعه 2 دقیقه
عیسی زارع‌پور
وزیر ارتباطات درحالی به پشتوانه مصوبه ITU از فعالیت استارلینک در روستاها استقبال می‌کند که این اتحادیه نمی‌تواند شرکت‌ها را به رعایت قواعدش ملزم کند.
تبلیغات

وزیر ارتباطات می‌گوید مانند گذشته از ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت ماهواره‌ای برای فعالیت در جمهوری اسلامی به خصوص در روستاها استقبال می‌کنیم. البته این استقبال را مشروط به این می‌داند که قواعد سرزمین را رعایت کنند. نکته‌ای که از پاییز سال گذشته که ماجرای ورود استارلینک به ایران پیش آمد، وزارت ارتباطات بر آن پافشاری داشت.

گفته می‌شود در این مدت از طریق اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) پیگیری‌های حقوقی انجام داده تا استارلینک را ملزم به رعایت قوانین سرزمینی جمهوری اسلامی کند. همچنین هفته گذشته اعلام شد که این پیگیری‌ها به نتیجه رسیده و اتحادیه جهانی مخابرات ارائه خدمات از سوی استارلینک در مرزهای کشور را به دلیل عدم رعایت قوانین سرزمینی غیرمجاز دانسته است.

وزیر ارتباطات هم با اشاره به همین مصوبه به خبرنگار مهر گفته: «هنوز ۳ هزار و ۵۰۰ روستا به اینترنت پرسرعت متصل نیستند لذا ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت ماهواره‌ای می‌توانند در این مناطق فعالیت کنند. این استقبال مشروط به این است که قواعد سرزمین جمهوری اسلامی ایران را قبول کنند.» زارع‌پور تاکید کرده که بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در اتحادیه بین‌المللی مخابرات استارلینک را ملزم به رعایت قواعد سرزمینی کرده است: «با این الزام، مجوز به ارائه دهندگان اینترنت ماهواره‌ای بهتر انجام می‌شود و اعلام آمادگی می‌کنیم که هر کدام از ارائه دهندگان خدمات اینترنت ماهواره‌ای مخصوصاً استارلینک که از همه جلوتر است می‌توانند در ایران سرویس دهند مشروط بر اینکه این الزام اتحادیه بین المللی مخابرات را رعایت کنند.»

اما خبر الزامی که از سوی اتحادیه جهانی مخابرات صورت گرفته، خبری نبود که کارشناسان و حقوق‌دانان ارتباطات آن را تایید کنند. آی‌تی ایران در گزارش مفصلی به این موضوع پرداخته که بررسی‌ها نشان می‌دهد ITU اصلا فعالیت استارلینک در کشور را غیرقانونی اعلام نکرده است و علاوه بر آن اصلا اتحادیه در جایگاهی نیست که به شرکت‌ها دستور توقف فعالیتشان در یک کشور را بدهند. این اتحادیه فقط می‌تواند شرکت‌ها را به رعایت ساز و کارها و قواعدی که اتحادیه برای مدیریت فضای فرکانسی یا استانداردهای تبادل داده در نظر گرفته مجاب کند.

اتحادیه جهانی مخابرات متشکل از دولت‌هاست که از ۱۵۰ سال گذشته در زمینه سیستم‌های مخابراتی فعالیت کرده است. این اتحادیه در حد نهادی مشورتی بر آینده فناوری ارتباطات و اطلاعات تاثیرگذار است و مسیر گسترش دسترسی جهانی به سرویس‌های ارتباطی را دنبال می‌کنند. این نهاد سال‌هاست که وظیفه هماهنگی برای استفاده مشترک جهانی و همکاری‌های بین المللی در اختصاص مدارهای ماهواره‌ای و بهبود زیرساخت‌های ارتباطی در کشورهای در حال توسعه را بر اساس استانداردهای جهانی به عهده دارد. با چنین وظایفی که اتحادیه دارد، به نظر نمی‌رسد تلاش کشورها برای محدود کردن اینترنت در مرزهایشان با ایده‌های این نهاد سازگار باشد و هدفی باشد که این اتحادیه از آن دفاع کند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات