۱۷ میلیارد تومان مالیات برای ۱۲۳ اینفلوئنسر اینستاگرامی

شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸
مطالعه 3 دقیقه
لایو اینستاگرام
طرح دریافت مالیات از اینفلوئنسرهایی که بیش از ۵۰۰هزار فالوئر دارند در دست اجراست و تا امروز ۵۵۱ فعال مجازی دارای با این تعداد فالوئر شناسایی شده‌اند.
تبلیغات

دریافت مالیات از اینفلوئسرهای فعال در شبکه‌های اجتماعی چند ماهی است که مورد توجه سازمان امور مالیاتی کشور قرار گرفته است و این سازمان در نظر دارد از اینفلوئنسرهایی که بیش از ۵۰۰ هزار فالوئر دارند، مالیات بگیرد.

با توجه به این که اینفلوئنسرها صرفا در اینستاگرام، که ده‌ها میلیون کاربر ایرانی دارد، می‌توانند این تعداد از دنبال‌کننده را داشته باشند این مالیات صرفا از اینفلوئنسرهای اینستاگرامی قابل دریافت است. سخنگوی سازمان امور مالیاتی از شناسایی تعدادی از این افراد و در نظر گرفتن مالیات برایشان خبر داده است.

به گفته مهدی موحدی بک‌نظر، طبق بند ز تبصره ۶ قانون بودجه سال ۹۹، سازمان امور مالیاتی مکلف شده است که کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده رسانه‌های کاربرمحور را، که از محل درآمد تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد شد‌اند، شناسایی و از آن‌ها مالیات‌ستانی کند. او این نکته را هم اضافه کرده است که دستورالعمل اجرایی مرتبط با این موضوع هم نگارش و تدوین شده است.

طبق اعلام موحدی بک‌نظر، سازمان امور مالیاتی کشور در نتیجه بررسی‌هایی که در اظهارنامه‌های مالیاتی سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ انجام داده ۵۵۱ کاربر و فعال مجازی دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده را که مشمول مالیات بر درآمد می‌شوند شناسایی کرده است.

بر همین اساس موحدی بک‌نظر اعلام کرد که تعدادی از این اینفلوئنسرها مشمول دریافت مالیات شده‌اند: «تعداد قابل توجهی از این افراد تا به امروز شناسایی شده‌اند و برای ۱۲۳ اینفلوئنسر که درآمد قابل توجهی داشتند، درآمد تشخیصی صادر شده‌ است.»

او در ادامه اضافه کرد: «تراکنش‌ها و حساب‌های این افراد شناسایی شدند و تقریبا مجموع تراکنش‌های واریزی برای این ۱۲۳ اینفلوئنسر در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲.۳ هزار میلیارد تومان بوده‌ است. معیار تشخیص درآمد اینفلوئنسرها لزوما واریزی به حساب بانکی آن‌ها نیست و توانستیم از طریق شرکت‌های واسط تبلیغاتی این افراد را شناسایی کنیم.»

سخنگوی سازمان امور مالیاتی در خصوص نحوه شناسایی این افراد نیز به ایلنا گفت: «برخی از این افراد در فضای مجازی شناسه هویتی تعریف‌شده‌ای نداشتند با اسامی مستعار و متفاوت از شناسه هویتی و مشخصات سجلی خودشان در رسانه‌های کاربر محور فعالیت داشتند. طبیعتا برای شناسایی هویت این افراد و میزان درآمد آن‌ها، لازم به شناسایی هویت اصلی این افراد بود؛ بنابراین شرکت‌های واسطی که تبلیغاتی برای این افراد جذب می‌کردند، باید شناسایی می‌شدند تا به هویت اصلی و شماره حساب بانکی این افراد دسترسی پیدا کنیم.»

میزان وصول مالیات از ۱۲۳ اینفلوئنسر شناسایی‌شده چقدر بوده است؟ موحدی بک‌نظر در پاسخ به این سوال گفت: «صرفا برای تعداد ۱۲۳ اینفلوئنسر شناسایی‌شده حدود ۱۷ میلیارد تومان مالیات تشخیص داده شده که ۲۳ نفر از اینفلوئنسرها این مالیات را پذیرفتند و در قالب توافق ماده ۲۳۸ مالیات را می‌پردازند.»

سخگوی سازمان امور مالیاتی همچنین اشاره کرده است که در این بین ۶۲۸ بلاگر و اینفلوئنسر مورد شناسایی قرار گرفته‌ند اما هنوز اظهارنامه‌ای ندارند و باید برای آن‌ها اظهارنامه برآوردی تولید شود. البته طبق اعلام موحدی بک‌نظر، تا امروز برای حدود ۳۰۰ نفر از این افراد اظهارنامه براوردی تولید شده و قرار بر این است، اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام شود تا مالیات به حق این افراد شناسایی شود.

در حالی طرح دریافت مالیات از اینفلوئنسرها که همگی هم عضو اینستاگرام هستند در دست اجرا است که حالا حدود ۱۰ ماه از فیلترینگ این شبکه اجتماعی در ایران می‌گذرد. در حالی که مسئولان با هدف کاهش کاربران و میزان استفاده از این شبکه اجتماعی اقدام به فیلتر کردن اینستاگرام کردند اما به نظر می‌رسد این کاهش تعداد کاربران رخ نداده و این شبکه هم‌چنان مورد استفاده بسیاری از کاربران ایرانی است که امکان دریافت مالیات از افراد دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده وجود دارد.

به گفته سخنگوی سازمان امور مالیاتی، چنین تعدادی از فالوئر در پلتفرم‌های ایرانی وجود ندارد و بنابراین، امکان اخذ مالیات از فعالان در این شبکه‌ها و پیام‌رسان‌ها وجود ندارد. او مشخصا درباره روبیکا که از سوی خبرنگار ایلنا مورد سوال بوده، چنین پاسخ داده است: «روبیکا پلتفرم جدیدی است و تعداد دنبال‌کننده‌ها در این پلتفرم به ۵۰۰ هزار نفر نمی‌رسد و افرادی که درآمد آن‌ها شناسایی شده در پلتفرم‌های خارجی مانند اینستاگرام فعالیت داشتند.»

این در حالی است که مسئولان کشور انتظار داشتند پس از فیلتر شدن اینستاگرام مردم به پلتفرم‌های داخلی روی بیاورند و اعلام می‌کردند پلتفرم‌های ایرانی با استقبال کاربران روبه‌رو شده است.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات