رئیس سازمان نصر کشور: شائبه‌ی بازمهندسی اکوسیستم خصوصی وجود دارد

سه‌شنبه ۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
پنل اکوسیستم و تشکل‌ها
فعالان تشکل‌های اکوسیستم آنلاین می‌گویند وقتی منافع نهاد حاکمیتی و بخش خصوصی تفکیک شده نیست، گفت‌وگویی بین این دو شکل نمی‌گیرد.
تبلیغات

در روز سوم نمایشگاه الکامپ پنلی به نام «در حسرت سیمرغ شدن» با موضوع تشکل‌های صنفی و مسئله اکوسیستم آنلاین ایران برگزار شد و در آن فعالان تشکل‌های این اکوسیستم از مشکلاتشان با حاکمیت گفتند.

در این نشست حسن هاشمی رئیس سازمان نصر کشور، مهدی شریعتمدار مدیرعامل جیبیت، مهدی فاطمیان مدیرعامل زیبال و وحید شامخی معاون توسعه کسب و کار نوبیتکس حضور داشتند و جلال سمیعی مشاور محتوا و ارتباطات گروه توسعه فناوری نوروز مدیریت پنل را به عهده داشت.

حسن هاشمی در پاسخ به اینکه نصر برای وضعیت اینترنت چه پیگیری‌هایی انجام داده گفت: پس از اتفاقات پاییز سال گذشته اولین آسیب‌ را اکوسیستم‌فناوری اطلاعات دیدند و ما نامه پنج صفحه‌ای برای رئیس جمهوری و نامه سه‌صفحه‌ای برای وزیر ارتباطات ارسال کردیم. با مشورت با متخصصان مختلف دغدغه‌ها ذکر شد و ما آمارهای کسب‌وکارهای آسیب‌دیده را اعلام کردیم اما آمار ما استنتاجی بود و نسبتا هم دقیق. بااین‌حال به مزاج بعضی‌ها خوش نیامد. در پاسخ قول‌های ضمنی به ما داده شد که با توجه به شرایط حاکم آن زمان این محدودیت‌ها اتفاق افتاده ولی دوستان بدعهدی کردند و با اینکه شرایط عادی است محدودیت‌ها به همان منوال ادامه دارد.»

او تاکید کرد اکوسیستم فناوری اطلاعات و ارتباطات به واسطه میان‌رشته‌ای بودن با تمام صنایع مرتبط است: «در این مدت کسب و کارهایی که از طریق شبکه‌های اجتماعی خارجی بازار می‌ساختند به‌خاطر فیلترینگ این شبکه‌ها از میان رفتند. در این حوزه نتوانستیم کار تاثیرگذاری انجام دهیم و سعی کردیم به همکاران خودمان کمک کنیم. در نتیجه این اتفاقات بخشی از اکوسیستم برای اینکه بتواند به حیات خود ادامه بدهد از ایران خارج شد.»

هاشمی در ادامه گفت در تمام جلساتی که با نهادهای امنیتی و حاکمیتی داشتیم همه مسئولان بعد از وزیر رفع مسئولیت کرده‌اند: «وزیر هم می‌گوید یک نفر در آن تصمیم‌گیری‌ها هستند.» او با اشاره به مشکلاتی که در زمینه صلاحیت رئیس اتاق بازرگانی پیش آمده گفت این ماجرا شائبه بازمهندسی اکوسیستم بخش خصوصی به وجود می‌آید: «همچنین ابلاغیه‌ای که ما را جزو مشاغل حساس قرار می‌دهد هم شائبه‌دار است. چون یکی از بندهای مشاغل حساس این است که افراد یا خانواده‌هایشان تابعیت دوگانه نداشته باشند. این موضوع باعث ریزش اساسی در حوزه صنفی می‌شود. ما برای تولیدات و گرفتن لایسنس‌ها محکومیم به اینکه از تابعیت دوم افراد و انتقال دانش فنی استفاده کنیم. جنگ ما روزهای آینده پر سر و صدا خواهد شد و ما از بخش خصوصی دفاع می‌کنیم.»

وحید شامخی معان توسعه کسب و کار نوبیتکس گفت به نتیجه رساندن خواسته‌های صنفی سخت است: «تلاش‌هایی می‌شود اما شکل گرفتن نتیجه منوط به پارامترها و المان‌هایی است که خیلی‌ از آن‌ها را به طور شفاف نمی‌دانیم.»

او با اشاره به مشکلات حوزه رمزارزها در یک سال اخیر گفت دلیل خیلی از موضوعات را مثل سقف واریز ریالی متوجه نشدیم: « با اینکه گفتند موقتی است اما هنوز این گرفتاری وجود دارد. پروسه نقش آفرینی نهادها شفاف نیست.»

در ادامه مهدی فاطمیان مدیرعامل زیبال هم به این اشاره کرد که چندین نهاد مختلف دولتی متولی هستند و وقتی مشکلی ایجاد می‌شود مدتی طول می‌کشد تا ببینیم از کجا این مسئله بوجود آمده است: «وقتی رگولاتورها پاسخی برای مشکلی که ایجاد کردند ندارند، می‌گویند فشار از جای دیگری بوده است تا ما از پیگیری دست بکشیم. پاس دادن و رفع نشدن اصل مشکل ماست. میزان رشد پرداختیاری‌ها نسبت به دو سال قبل رسما به صفر رسیده است. رگولاتور باید برای این حوزه هویت قائل شود و بازار ایجاد کند اما این اتفاق نیفتاده است.»

مهدی شریعتمدار مدیرعامل جیبیت هم در مورد مطالبات این حوزه گفت نهاد حاکمیتی در بسیاری از موارد در حال کاسبی در بازار و رقیب بخش خصوصی نحیف ۲۰ درصدی است: «وقتی مطالبه را پیش کسی مطرح می‌کنم که در بازار با من رقابت می‌کند معلوم است که کار خودش را می‌کند.»

به گفته‌ی او در دو سه سال گذشته هیچ گفت‌وگویی به معنای گفت‌وگو با نهاد حاکمیتی اتفاق نیفتاده: «شاید به زور حرفمان را زدیم و دو تا امتیاز گرفتیم اما این گفت‌وگو نیست، گفت‌وگو مفاهمه است وقتی منافع تفکیک شده باشد. اما وقتی مسئله‌ی نهاد حاکمیتی توسعه نیست و محدود نگه داشتن است نمی‌توانیم گفت‌وگو کنیم. فاصله فکری بین بخش خصوصی و نهاد حاکمیتی هم بسیار زیاد است. بخش خصوصی می‌گوید می‌خواهد خدمت خوب به مخاطب ایرانی ارائه بدهد و در کشورهای منطقه فعالیت کند و نهاد حاکمیتی می‌گوید من هنوز مجوزی برایت تعریف نکردم تا در ایران فعال کنی. من به هزاران و میلیون‌ها نفر خدمت می‌دهم ولی نهاد حاکمیتی نه مسيله‌اش توسعه است و نه می‌فهمد توسعه چه ارزشی دارد و نه از عواقب عدم توسعه مطلع است.»

هاشمی در مورد نهادهای حاکمیتی اشاره کرد که فقط به فکر دو سه سال پیش رو هستند. او با اشاره به ایجاد قطب مراکز داده در کشور گفت: «دستشان درد نکند ولی آیا اصلا برق داریم؟ درحالی که برق کارخانه مواد غذایی قطب صنعتی را قطع می‌کنند. می‌گویند برای تامین برق تفاهم‌نامه امضا کردیم، کدام تفاهم‌نامه در چهار سال عمر وزیر به نتیجه رسیده است؟ می‌گویند ۱۵ مجوز مرکز داده در فرودگاه پیام داده‌اند اما چرا پس به بانک‌ها هم مجوز دادند که رقیب بخش خصوصی شود؟»

شامخی در ادامه گفت بهترین شیوه برای به نتیجه رسیدن مطالبات این است که بخش‌هایی که کار صنفی انجام می‌دهند اولویت‌های یکسان داشته باشند و همه توان و روابط را بر آن معطوف کنند تا به نتیجه برسند.

فاطمیان هم از اینکه در نمایشگاه امسال بخشی مجزا برای استارتاپ‌ها در نظر گرفته نشده انتقاد کرد و گفت این زنگ خطری برای دو سه سال آینده است. هاشمی در پاسخ گفت در این نمایشگاه نتوانستیم از ظرفیت استارتاپ‌ها استفاده کنیم اما نمایشگاه مستقلی برای استارتاپ‌ها خواهیم داشت.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات