الکامپ۲۶ افتتاح شد؛ از تشریح موانع توسعه اقتصاد دیجیتال تا تولید هوش مصنوعی و امکان صادرات برای دانش‌بنیان‌ها

یک‌شنبه ۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶
مطالعه 5 دقیقه
مراسم افتتاحیه الکامپ
در آیین افتتاح بیست‌وششمین دوره نمایشگاه الکامپ چه گذشت؟
تبلیغات

بیست‌وششمین دوره نمایشگاه الکامپ امروز، چهارم تیر ماه، افتتاح شد. در آیین افتتاح این نمایشگاه اعضای سازمان نصر، نماینده مجلس و نمایندگانی از دولت حضور داشتند. عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، هم که در این مراسم حاضر بود به دلیل نقص فنی و قطعی برق سالن کنفرانس نمایشگاه بین‌المللی و نیمه‌تمام ماندن این مراسم امکان سخنرانی پیدا نکرد.

حسین اسلامی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران، در آیین افتتاح الکامپ26 با اشاره به این که این دوره از نمایشگاه پس از چهار سال وقفه برگزار شده است، شعار «آینده بهتر برای اقتصاد دیجیتال» را مطرح کرده و درباره تفاوت‌های این دوره با سایر دوره‌های الکامپ گفت: «امسال با وجود سختی‌های اقتصادی الکامپ را با بیش 480 شرکت برگزار می‌کنیم. برگزاری رویدادهایی مثل تینواستارز است، دانش‌آموزان از استان‌های مختلف آمده‌اند و مانند مچموعه‌های استارتاپی به رقابت خواهند پرداخت.»

به گفته اسلامی، تمرکز اصلی سازمان نصر، به‌عنوان برگزارکننده این نمایشگاه بر محتوا است، چراکه در این دوره برخلاف دوره قبلی الکامپ که چهار سال قبل برگزار شد، چندان شاهد ظهور و حضور استارتاپ‌های نیستیم. یکی دیگر از تفاوت‌های الکامپ26 با دوره‌های قبل افزایش حضور استارتاپ‌ها و فعالان حوزه رمزارز و کریپتوکارنسی در این نمایشگاه است.

رئیس سازمان نصر تهران با اشاره به اهمیت مساله اقتصاد دیجیتال در این دوره از نمایشگاه این موضوع را در سه حوزه سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات نیازمند توجه دانست و گفت: «در حوزه سخت‌افزار همان قدر که نیاز به تولید داریم، نیاز به واردات هم داریم؛ به‌ویژه در حوزه زیرساخت‌ها نیازمند به‌روزرسانی هستیم. در حوزه نرم‌افزار هم باید دارایی‌های نامشهود در صورت‌های مالی شرکت‌های این حوزه درج شود تا شفافیت لازم در این زمینه وجود داشته باشد.»

اسلامی در خصوص مساله خدمات در حوزه اقتصاد دیجیتال نیز مهم‌ترین موضوع را تنظیم‌گری دانسته و اظهار کرد: «ما انتظار داریم تنها با یک مجموعه به‌عنوان تنظیم‌گر در ارتباط باشیم و تنها با یک دولت و یک حاکمیت گفت‌وگو و تعامل ‌کنیم.»

به حوزه تولید هوش مصنوعی ورود می‌کنیم

افتتاحیه نمایشگاه الکامپ

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، دیگر سخنران حاضر در این مراسم بود و با بیان این که قریب به 500 شرکت و 70 مهمان خارجی در این نمایشگاه حضور دارند، توضیح داد که «الکامپ امروز با نمایشگاهی که در دهه 70 آغاز به کار کرد بسیار تفاوت دارد. قبلا در این نمایشگاه بیشتر کامپیوتر و خدمات ادارای عرضه می‌شد اما الان نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای تولیدشده توسط شرکت‌ها در الکامپ عرضه می‌شود.»

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور به موضوع اصلی این نمایشگاه یعنی اقتصاد دیجیتال نیز اشاره کرده و توضیح داد: «مساله اقتصاد دیجیتال به چند فناوری کلیدی وابسته است: میکروالکترونیک (ریزتراشه، سنسور و اسکن) یکی از این فناوری‌های کلیدی است. اینترنت اشیا هم یک فناوری جدی در توسعه اقتصاد دیجیتال است. از همه این‌ها مهم‌تر هوش مصنوعی است که در تولید آن باید با دقت عمل کنیم. در هر سه این فناوری‌ها باید نگاه تولیدمحور داشته باشیم، در غیر این صورت بازار این فناوری‌ها را از دست می‌دهیم و تبدیل به مصرف‌کننده صرف می‌شویم.»

دهقانی فیروزآبادی اعتقاد دارد با توجه به این که هوش مصنوعی فناوری‌ای است که می‌تواند به جای انسان فکر و طراحی کند و این اتفاقات تا کمتر از 10 سال دیگر رخ خواهد داد، توضیح داد که باید پیش از این که این فناوری جایگزین قابلیت فکر و اندیشه و توان ذهنی‌ بشر شود، خودمان سازنده هوش مصنوعی شویم.

او در همین راستا به برنامه‌ معاونت علمی و فناوری اشاره کرده و گفت: «در معاونت علمی یک فناوری هوش مصنوعی ایجاد خواهیم کرد. لذا علاوه بر کاربست هوش مصنوعی برنامه داریم که اقدام به تولید هوش مصنوعی کنیم.»

دهقانی فیروزآبادی در توضیح این برامه گفت: «قصد داریم در 6 هاب فناوری که در اختیار داریم، از ظرفیت‌های عظیم و قابل اعتنایمان برای تولید فناوری‌های مختلف اقدام کنیم. یکی از این فناوری‌هایی که برای تولید آن برنامه داریم هوش مصنوعی است؛ یکی دیگر تولید در عرصه میکروالکترونیک است و در حوزه فناوری‌های اتصالات و ارتباطات هم اقدام به تولید خواهیم کرد.»

فیلترینگ؛ مانع کسب‌وکارهای حوزه اقتصاد دیجیتال

مجتبی توانگر در نمایشگاه الکامپ

مجتبی توانگر، رئیس کمیسیون اقتصاد دیجیتال مجلس، نیز در این جلسه به تشریح اهمیت اقتصاد دیجیتال در کشور پرداخت. او در ابتدای صحبت‌های خود به تلاش‌های دولت سیزدهم در راستای بهبود وضعیت ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور اشاره کرده و گفت: « دولت سیزدهم اراده تحول را با طرح‌هایی مثل فییبر نوری، استفاده از تجهیزات مخابراتی داخلی و پیام‌رسان‌های بومی و همچنین ماهواره خیام از خود نشان داده است.»

البته به گفته توانگر در کنار این تلاش‌ها کمبودهایی هم وجود دارد که برای جبران آن‌ها حمایت‌های دولت مورد نیاز است: «ساختارهای دولت برای دگردیسی آماده نیست و جدیدترینشان که عمر بیست ساله دارد با هوش مصنوعی در تنافر است. اقتصاد دیجیتال نیازمند حمایت است. دولت باید برنامه خود را برای به‌کارگیری فناوری‌های نو در توسعه دیجیتال کشور تدوین کند.»

این نماینده مجلس اعتقاد دارد که اگرچه هسته اقتصاد دیجیتال نیازمند توجه و سرمایه‌گذاری جدید است اما نباید تمام توان را صرف سرمایه‌گذاری هسته کرد بلکه باید به «صنعتی‌سازی محتوا» نیز توجه و از آن حمایت شود.

او در ادامه به موانعی اشاره کرد که بر سر راه توسعه اقتصاد دیجیتال قرار گرفته است: « فیلترینگ، مالیات و بیمه آزادکاری موانع کسب‌وکارهای حوزه اقتصاد دیجیتال هستند.» با در نظر داشتن همین موانع و چالش‌ها، توانگر تاکید کرد که شورای عالی فضای مجازی باید طرح ساماندهی سکوها را تدوین کند و از این طریق مانع ایجاد انحصار شود.»

مساله دیگری که رئیس کمیسیون اقتصاد دیجیتال مجلس به آن اشاره کرد مساله ترس دولت از بورسی شدن برخی استارتاپ‌ها و ورود سرمایه‌گذاری خارجی به اکوسیستم استارتاپی کشور است: «اگرچه استارتاپ‌ها تمایل به بورسی شدن برای تامین سرمایه دارند اما دولت هم از این اتفاق و هم از سرمایه‌گذاری خارجی بیم دارد.»

او در پایان بر واگذاری تنظیم‌گری به بخش خصوصی تاکید کرده و گفت: «نترسیم از این که بخش خصوصی در کنار ما در حاکمیت باشد و برخی مسئولیت‌ها را بردارد.»

برای توسعه صادرات دانش‌بنیان‌ها برنامه داریم

مراسم افتتاحیه نمایشگاه الکامپ

خیاطیان، رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، آخرین سخنرانی بود که پیش از قطعی برق در آیین افتتاح نمایشگاه الکامپ نکاتی را ارائه کرد. او آماری از تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ICT ارائه کرده و گفت: «فقط حدود ۲۲ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فناوری اطلاعات و نرم‌افزار هستند یعنی از ۸۷۰۰ شرکت بیش از ۱۸۰۰ شرکت در این حوزه فعال هستند.»

به نظر رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی موضوعی که می‌تواند باعث جهش شرکت‌های این حوزه شود «صادرات» است: «بازار صادراتی در حوزه ICT می‌تواند موجب جهش شرکت‌ها شود و ما برنامه بین‌المللی‌سازی و توسعه صادرات دانش‌بنیان‌ها را داریم.»

خیاطیان با اشاره به این که امروز شبکه بزرگی از همکاری‌ برای تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان شکل گرفته است که از صندوق‌های پژوهش و فناوری تا شبکه بانکی کشور را در برمی‌گیرد، گفت: «شبکه بانکی کشور به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان علاقه‌مند است و معتقد است این شرکت‌ها از خوش‌حساب‌ترین مشتریان هستند.»

در میانه صحبت‌های خیاطیان برق سالن همایش قطع شد. پس از او حسن هاشمی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، برای سخنرانی حاضر شد اما در ابتدای صحبت‌های او برق سالن برای سومین مرتبه قطع شد و به این ترتیب هاشمی، زارع‌پور و سایر سخنران‌ها فرصت سخنرانی در آیین افتتاح بیست‌وششمین دوره نمایشگاه الکامپ را پیدا نکردند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات