سامانه سمفا باز هم از دسترس خارج شد

سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸
مطالعه 2 دقیقه
سالن سینما بلیت
بررسی‌ها نشان می‌دهد که ورود به سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا) در روز نیم‌بها بودن بلیت سینما کاربران را با خطای ۵۰۴ مواجه می‌کند.
تبلیغات

این نخستین بار نیست که سامانه سمفا دچار اختلال شده است. سمفا از خرداد ۱۳۹۹ در اوج دوران کرونا معرفی و راه‌اندازی شد اما از همان ابتدای تیر که سینماها به طور موقت بازگشایی شدند ایرادات فنی آن باعث گلایه سینماگران شد.

مشکلات زیاد بود، هم سرعت پایین سامانه، هم مشکل چاپ بلیت اینترنتی و ایجاد چند سانس در یک زمان و سالن و حتی تعریف نشدن بلیت نیم‌بها و تخفیف‌دار. همه این مشکلات که در دوران خلوتی سالن‌های سینما و تمایل کم مردم برای حضور در سینماها به علت همه‌گیری اتفاق افتاده بود، نشان از ضعف زیرساخت‌های این سامانه داشت. اشکالات فنی این سامانه باعث اختلالاتی شد که در این سه سال بارها سینماداران را کلافه کرده است.

امروز هم این سامانه قطع است و کاربران با مراجعه به آن با خطای ۵۰۴ مواجه می‌شوند که از آن‌ها می‌خواهد چند دقیقه‌ی بعد برای ورود تلاش کنند چون به طور موقت سرورها در دسترس نیستند.

ایرنا در این باره نوشته که پیگیری از مسئولان و دست‌اندرکاران سمفا به نتیجه نرسیده است و کارشناسان دفتر سامانه هم از علت این اختلال اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند. این اختلال در روز نیم‌بها بودن بلیت سینما اتفاق افتاده که به طور کلی استقبال از خرید بلیت بیشتر است.

از دی ماه ۱۴۰۰ با ابلاغ سازمان سینمایی همه امور مربوط با سمفا به عهده موسسه سینماشهر گذاشته شده است.

پیش از این هم بارها اختلال و قطعی گریبان این سامانه فروش بلیت را گرفته بود. مشکلات زیرساخت‌های سامانه در آبان ۱۴۰۰ باعث شد که پخش‌کننده فیلم قهرمان از ضرر ۵۰۰ میلیونی در روز جمعه هفتم آبان در فروش این فیلم بگوید. سعید خانی گفته بود وقتی تعداد مراجعان بالا می‌رود سرور سمفا از دسترس خارج و خرید بلیت با مشکل مواجه می‌شود.

این مشکلات سینماداران را آن‌قدر نگران کرده بود که دی ماه ۱۴۰۰ در نشستی با حضور نمایندگان جشنواره بگویند نگرانی اصلی‌شان به وجود آمدن اختلال در سامانه بلیت‌فروشی سمفاست. مسئولان هم گفته بودند تمام تلاششان رامی‌کنند که اگر اختلالی پیش آمد به سرعت رفع شود.

پس از آن آبان سال گذشته هم سمفا از دسترس خارج شد. همچنین در زمان جشنواره فجر سال گذشته اختلال بلیت‌فروشی مشکل‌ساز شد اما دبیر جشنواره فجر گفته بود اختلال در زمان‌هایی به دلیل کندی اینترنت وجود دارد: «دیتاسنترها یک جاهایی کند می‌شود، همه می‌دانیم شرایط چگونه است و فقط ربطی به سامانه فروش اینترنت بلیت‌های جشنواره ندارد.»

اگرچه اختلال اینترنت بسیاری از سامانه‌ها را دچار مشکل کرده است اما سابقه‌ سمفا در این سه سال نشان داده که مشکلات متعدد آن فقط به محدودیت‌های اینترنت برنمی‌گردد بلکه از ابتدا زیرساخت‌های مورد نیاز این سامانه در نظر گرفته نشده و پیش از آنکه به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد امتحان‌هایش را پس نداده است.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات