سخن‌گوی کمیسیون اصل نود: پروژه ریال دیجیتال وجاهت قانونی ندارد

سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۵
مطالعه 1 دقیقه
ریال دیجیتال- طرح رمز ریال
خضریان اعلام کرده است که طبق قانون پولی و بانکی بانک مرکزی اجازه استفاده از ابزارهای مالی غیرفیزیکی وجود ندارد و اجرای طرح ریال دیجیتال غیرقانونی است.
تبلیغات

طرح ریال دیجیتال از پاییز و زمستان سال گذشته در مراحل پیش‌آزمایشی و آزمایشی قرار گرفته و بنا بود از ۱۸ بهمن وارد مرحله عملیاتی شود‌. حالا سخن‌گوی کمیسیون اصل نود این طرح را غیر‌قانونی خوانده است.

علی خضریان، نماینده‌ی مجلس، در گفت‌وگو با خانه ملت اعلام کرده است: «بر‌اساس قانون فعلی پولی و بانکی ورود بانک مرکزی به پروژه‌ی ریال دیجیتال وجاهت قانونی ندارد.» این در حالی است که ماه‌ها است از اجرایی‌شدن این طرح و گذراندن مراحل آزمایشی آن اخبار مختلفی منتشر شده است.

سخن‌گوی کمیسیون اصل نود مجلس در تشریح این موضوع گفت: «بر‌اساس قانون پولی و بانکی، بانک مرکزی اجازه استفاده از ابزارهای مالی غیر‌فیزیکی را ندارد و تنها می‌توانند با در‌نظر‌گرفتن مصالح اقتصادی و پشتوانه‌ی لازم شکل فیزیکی انواع مسکوکات و اسکناس را منتشر کند.»

او در‌ادامه از درخواست مجلس برای توقف اجرای طرح ریال دیجیتال خبر داد و علام کرد:

صرف‌نظر از اینکه آیا ورود به موضوع ریال دیجیتال از منظر اقتصادی و با در‌نظر‌گرفتن تهدیدات موجود نیازی مهم برای اقتصاد کشور است یا خیر، لازم است برای این امر قانون‌گذار، یعنی مجلس شورای اسلامی، در چهارچوب طرح یا لایحه اعلام نظر کند. در قانون پولی و بانکی موجود، هیچ‌جا چنین اجازه‌ای به بانک مرکزی برای ورود به موضوع ریال دیجیتال یا انتشار پول غیرفیزیکی به هر نحوی داده نشده است؛ بنابراین، کمیسیون اصل نود برای این نکته أاکید کرد که بانک مرکزی ضمن توقف روند موجود در‌زمینه‌ی ورود به عرصه‌ی ریال دیجیتال، باید مستندات قانونی در این زمینه را ارائه کند.

به‌نظر می‌رسد طرح ریال دیجیتال هم مانند سایر حوزه‌های مربوط به ارزهای دیجیتال که قانون‌گذاری برای آن انجام نشده است یا شفافیتی در رگولاتوری آن وجود ندارد، دچار مشکلات قانونی شده و بعد از ماه‌ها تلاش حالا مجلس آن را غیر‌قانونی خوانده و خواستار توقف اجرای آن شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات