تسهیل دریافت اینماد برای مشاغل خانگی دارای مجوز از وزارت کار

دوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱
مطالعه 2 دقیقه
internet business / خرید اینترنتی از فروشگاه اینترنتی
مشاغل خانگی آنلاینی که از وزارت کار مجوز گرفته باشند، برای دریافت اینماد نیازی به دریافت پروانه کسب از اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی ندارند.
تبلیغات

با تصمیم ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی اعطای اینماد به افراد فعال در حوزه مشاغل خانگی تسهیل شد. دبیر ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت کار اعلام کرده است که آن دسته از مشاغل خانگی اینترنتی که از وزارت کار مجوز گرفته‌اند، برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) نیازی به دریافت پروانه کسب از اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی ندارند.

بر اساس این تصمیم که با هدف تسهیل فرایند اعطای اینماد اتخاذ شده، در جلسه ۴۷ ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی تصویب و در تاریخ ۱۴۰۱/۹/۶ توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ شده که با هماهنگی‌های انجام‌شده اخیراً به مرحله اجرایی و عملیاتی شدن رسیده است.

همتیان، رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی وزارت کار، در خصوص این موضوع به ایسنا گفت: «به این ترتیب، متقاضیان مشاغل خانگی دارای مجوز از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سراسر کشور هنگام دریافت اینماد در رسته‌های مرتبط، الزامی به دریافت پروانه کسب از اتحادیه کشوری صنف کسب‌وکارهای مجازی نداشته و صرفاً با ثبت اطلاعات مجوز مشاغل خانگی و استعلام برخط از وزارتخانه مذکور، به‌صورت کاملاً سیستمی ظرف حداکثر چند ساعت، اینماد به آن‌ها اعطا خواهد شد.»

موضوع دریافت مجوز برای مشاغل و کسب‌وکارهای اینترنتی سال‌ها است که محل بحث و مناقشه است. از یک سو، کسب‌وکارها با این مساله مواجه بودند که نمی‌دانستند از کدام سازمان، اتحادیه یا نهاد باید مجوز دریافت کنند و از سوی دیگر، فرایند دریافت اینماد برایشان چالش‌هایی داشت. حالا اما وزارت کار با هدف حمایت از مشاغل خانگی تصمیم به آسان‌تر کردن شرایط اعطای اینماد به آن‌ها را گرفته است.

البته رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی وزارت کار اعلام کرده که بعضی مشاغل مشمول این موضوع نشده و همچنان نیازمند کسب پروانه از اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی هستند.

به گفته او، فعالیت‌هایی که ماهیت مجازی دارند و معادلی در رسته فعالیت‌های مشاغل خانگی ندارند یا طبق ضوابط اختصاصی ابلاغی دبیرخانه هیئت عالی نظارت بر اصناف ملزم به دریافت پروانه کسب مجازی هستند، همچنان باید از اتحادیه کشوری صنف کسب‌وکارهای مجازی پروانه کسب مجازی دریافت کنند.

هفت مورد از گروه‌‎های ارائه‌دهنده کالا یا خدمت که برای دریافت اینماد نیازمند دریافت مجوز و پروانه کسب مجازی از اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی هستند، عبارت‌اند از:

  • حمل‌ونقل زمینی مسافر (درون شهری) هوشمند
  • حمل‌ونقل زمینی بار (درون شهری) هوشمند
  • بستر درج آگهی
  • بازاریابی شبکه‌ای
  • آموزش در محل
  • حراج کالا (مزایده آنلاین)
  • فروش طلا و جواهر
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات