گرانی غیرقانونی لوازم خانگی برای دومین بار

شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷
مطالعه 2 دقیقه
لوازم خانگی
از نیمه‌ی دوم سال گذشته تا کنون، تولیدکنندگان لوازم خانگی به‌صورت غیرقانونی دو بار قیمت محصولات خود را افزایش داده‌اند.
تبلیغات

رئیس اتحادیه‌ی فروشندگان لوازم خانگی تهران گفت افزایش قیمت‌ لوازم خانگی در سامانه‌ی ۱۲۴ که محلی برای رصد قیمت محصولات است ثبت نشده، اما تولیدکننده محصولات را با قیمت‌هایی بالاتر به توزیع‌کننده می‌فروشد.

اکبر پازوکی به خبرنگار مهر گفت یک سال است قیمت لوازم خانگی در سامانه ۱۲۴ ثبت نمی‌شود: «تولیدکنندگان افزایش قیمتی را که اعمال کرده‌اند در سامانه ۱۲۴ ثبت نمی‌کنند تا افزایش قیمت به‌صورت رسمی ثبت نشود اما از آن طرف کالا را گران‌تر به توزیع کننده تحویل می‌دهند. بر همین اساس هم در حال حاضر کسبه بلاتکلیف مانده‌اند.» به این ترتیب سامانه‌ای که قرار بود محلی برای رصد قیمت برای مردم، کسبه، اتحادیه، بازرسی اصناف و صمت باشد، ماهیت خود را از دست داده است: «قرار بود با استفاده از اطلاعات این سامانه اگر مغازه‌ای کالا را گران‌تر بفروشد مردم بتوانند شکایت گران‌فروشی را ثبت کنند؛ اما در حال حاضر منبعی برای رصد قیمت‌ها وجود ندارد.»

به گفته‌ی او تولیدکننده با هر قیمتی که مواد اولیه را می‌خرد و یا هر تغییری که در محصول ایجاد می‌کند باید اطلاعات را مستند و مستدل به سازمان حمایت ارائه کند و سازمان بر اساس این اسناد قیمت‌گذاری کند ولی الان این اتفاق نمی‌افتد: «متأسفانه در حال حاضر خبری از سازمان حمایت در صنف لوازم خانگی نیست.»

از زمانی که در سال ۱۳۹۷ واردات لوازم خانگی ممنوع شد، خطر ایجاد بازار انحصاری به مسئولان گوشزد شد اما با وجودی که قرار بود از پایان سال ۱۴۰۰ این ممنوعیت لغو شود، وزارت صمت اعلام کرد به جای واردات لوازم خانگی به دنبال صادرات است.

این شرایط به گونه‌ای پیش رفته که تولیدکنندگان دیگر برای افزایش قیمت به قانون هم توجهی ندارند.

پیش از این در بهمن ماه پازوکی اعلام کرده بود که برای لوازم خانگی بین ۵ تا ۱۵ درصد و در بعضی از برندها تا ۲۰ درصد افزایش قیمت اتفاق افتاده است. همان زمان قیمت کولرهای آبی دو سه شرکت تا ۶۵ درصد هم افزایش قیمت داشت. او همان زمان گفته بود که هیچ‌کدام از شرکت‌هایی که قیمت‌هایشان را افزایش داده‌اند از سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و وزارت صمت مجوز نداشتند و بعضی‌ها حتی فهرست قیمت‌هایشان را هم منتشر نکرده‌اند.

آن‌ها در شرایطی قیمت‌ها را دو بار افزایش داده‌اند که فروشندگان و توزیع‌کنندگان سال گذشته در میزان فروش خود ۸۰ درصد کاهش را تجربه کردند و به گفته‌ی پازوکی به‌طور کلی بازار در رکود فرو رفته و خرید کالا به خریدن جهیزیه و امثال آن خلاصه شده است. گرانی کالاها و نارضایتی خریداران از کیفیت لوازم خانگی تولید داخل، آن‌ها را نسبت به خرید لوازم خانگی داخلی بی‌میل می‌کند. بسیاری یا به دنبال تعمیر وسایل قدیمی خود هستند، یا تلاش می‌کنند کالاهای قاچاق خریداری کنند که به کیفیت آن‌ها اعتماد بیشتری دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات