وزیر ارتباطات: نیاز کشور برای ارتباطات با خارج فقط ۱۰ درصد است

چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
عیسی زارع‌پور
وزیر ارتباطات گفته که حداکثر ۱۰ درصد نیاز کشور برای ارتباطات با خارج از کشور است.
تبلیغات

زارع‌پور در حاشیه هیات دولت در ادامه این اظهارنظر خود گفته که ۹۰ درصد نیاز کشور داخلی است و پلتفرم‌های داخلی نیز اکنون توانایی میزبانی از مردم را در پلتفرم‌های تعیین شده دارند.

او به آمار ۴۰ میلیونی کاربران پیام‌رسان‌های داخلی اشاره و تاکید کرده که ده‌ها پلتفرم خارجی برای ارتباط با خارج از کشور نظیر imessage ،FaceTime ،Imo ،Discord و دیگر پیام‌رسان‌های خارجی برای ارتباط با خارج از کشور وجود دارد.

زارع‌پور درباره پیام‌رسان‌های محبوب فیلترشده مانند اینستاگرام و واتس‌اپ که در موج فیلترینگ‌های سال گذشته به ممنوعه‌ها پیوستند، حرفی نزد و فقط به گفتن این بسنده کرد که وزارت ارتباطات موظف به فراهم کردن ابزارهای لازم برای تسهیل ارتباطات مردم است و زمانی که یک پیام‌رسان خارجی با محدودیت مواجه می‌شود، باید زمینه جایگزینی پیام‌رسان‌های داخلی را فراهم کنیم.

هرچند مخاطبان پیام‌رسان‌های خارجی چندان امیدی هم به رفع فیلتر این دو اپلیکیشن توسط وزارت ارتباطات ندارند، چراکه وزیر مربوطه بارها در این چند ماه گفته که رفع فیلتر‌ها در اختیار او نیست.

در گفت‌وگوی امروز وزیر ارتباطات با خبرنگاران او به امکان تماس تصویری توسط اپراتور هم اشاره‌ای کرد و گفت: « درحال رایزنی با برخی شرکت‌ها مثل سامسونگ و هواوی هستیم تا امکان تماس تصویری توسط اپراتورها را فعال کنند.»

وزیر ارتباطات در حالی از این قابلیت جدید سخن گفت که نزدیک به ۱۰ سال پیش این امکان در رایتل ایجاد شده بود ولی با مخالفت علمای دینی، این خدمات‌رسانی متوقف شد. حالا بعد از یک دهه وزیر ارتباطات با بیان اینکه تماس تصویری به‌صورت آزمایشی درحال اجراست، گفت: «تعرفه تماس تصویری را اعلام کردیم.»

اشاره‌ای او به رقم ۱۵۰ تومان برای هر دقیقه تماس تصویری است که پیشتر اعلام کرده بود.

زارع‌پور همچنین از رایزنی با تولیدکنندگان گوشی‌های اندرویدی خبر داد؛ نکته آن که وزیر ارتباطات پیش از این، این مساله را خارج از حوزه وظایف وزارت ارتباطات دانسته بود. با این حال در مقابل خبرنگاران گفت: «از سوی وزارت صمت و وزارت امور خارجه درحال پیگیری هستیم که تولیدکنندگان خارجی این مدل گوشی‌ها، این قابلیت را فعال کنند.»

علاوه بر این، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص مشکل تغییر ساعت تلفن‌های همراه هم گفت که موضوع همچنان در حال پیگیری است اما از زمان به نتیجه رسیدن و رفع این مشکل حرفی نزد.

وزیر ارتباطات، همچنین درباره اینکه آیا امسال بسته‌های اینترنتی با افزایش قیمت همراه خواهند بود، گفت: «موضوع افزایش قیمت در حال بررسی است چرا که به‌دلیل افزایش هزینه‌ها، دستمزد، افزایش قیمت دلار و تجهیزات، پیشنهادهایی را اپراتورها مطرح کردند که در صورت نیاز اطلاع‌رسانی لازم دراین‌باره انجام خواهد شد. آخرین تعرفه بسته‌های اینترنتی مربوط به سال ۹۶ است و در دولت سیزدهم افزایش قیمت وجود نداشته است؛ از طرفی سال گذشته بسته‌های زیر کف قیمت حذف شد اما اپراتورها بسته‌های جدیدی معرفی نکردند. تلاش می‌کنیم فشار به مردم نیاید.»

به گزارش ایرنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره مشکلات اینترنتی در استان‌هایی نظیر سیستان و بلوچستان هم توضیح داد: در بین چند هزار روستای استان سیستان و بلوچستان فقط در ۱۴ روستا به‌دلیل بروز مشکل در خط انتقال اشکالاتی ایجاد شد که تا روز گذشته مشکل ۱۰ روستا حل شد و در روزهای آینده مشکل ۴ روستای باقی‌مانده هم حل خواهد شد.

زارع‌پور درباره اینکه آیا امسال بسته‌های اینترنتی با افزایش قیمت همراه خواهند بود، تصریح کرد: آخرین تعرفه بسته‌های اینترنتی مربوط به سال ۹۶ است و در دولت سیزدهم افزایش قیمت وجود نداشته است؛ از طرفی سال گذشته بسته‌های زیر قیمت حذف شد اما اپراتورها بسته‌های جدیدی معرفی نکردند.

وی ادامه داد: «موضوع افزایش قیمت در حال بررسی است؛ چرا که به‌دلیل افزایش هزینه‌ها، دستمزد، افزایش قیمت دلار و تجهیزات، پیشنهادهایی را اپراتورهای مطرح کردند که در صورت نیاز اطلاع‌رسانی لازم دراین‌باره انجام خواهد شد.»

زارع‌پور ادامه داد: «البته هدف این است که به مردم فشاری وارد نشود ولی اپراتورها هم برای افزایش کیفیت خدمات، باید سرمایه‌گذاری لازم را دراین‌باره انجام دهند.»

او همچنین درباره مشکلات بازنشستگان شرکت مخابرات ایران گفت: «سهامداران مخابرات و هیأت مدیره پیش از این تفاهم‌نامه‌ای را با وزارت ارتباطات امضا کردند که باید به این تعهد پایند باشند و آنچه به بازنشستگان شرکت مخابرات قول دادند، انجام دهند.»

وزیر ارتباطات در ادامه افزود: «شرکت مخابرات در اجرای تعهد خود مسئولیت دارد و مسئولان این شرکت به وزارت ارتباطات هم متعهد شدند که افزایش تعرفه سال گذشته را به موضوع بازنشستگان اختصاص دهند ولی متأسفانه به تعهدات خود عمل نکردند.»

زارع‌پور با تأکید بر اینکه وزارت ارتباطات مسئول مشکل بازنشستگان شرکت مخابرات نیست، تأکید کرد: اینکه برخی از رسانه‌ها آدرس غلط می‌دهند و وزارت ارتباطات را در این زمینه مسئول می‌دانند، درست نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات