۱.۸ میلیارد کیلووات ساعت برق؛ میزان مصرف انرژی مراکز استخراج رمزارز

چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
مطالعه 2 دقیقه
استخراج رمزارز / crypto mining
سخنگوی صنعت برق: تا کنون حدود ۸۲۰۰مرکز غیرمجاز ماینینگ کشف شده، بیش از ۲۴۶هزار دستگاه ماینر در این مراکز فعالیت داشته و ۶۸۰مگاوات مصرف برق داشته‌اند.
تبلیغات

با نزدیک شدن به فصل گرم سال بار دیگر مسئله برق و تأمین انرژی، که در سال‌های اخیر تبدیل به یکی از چالش‌های جدی کشور شده، مطرح می‌شود. این نگرانی هر سال وجود دارد که آیا در روزهای گرم بهار و تابستان امسال هم در صنعت خاموشی خواهیم داشت یا خیر؟

مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق، در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به این سوال اعلام کرد: «در بخش صنعت هماهنگی‌های خوبی با وزارت صمت صورت گرفته و مشکلی در این خصوص نیست. برای صنایعی که در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند ۱۲ ساعت طی هفته با ما همکاری می‌کنند، برای صنایع خردتر از شهرک‌های صنعتی و کوچک هیچ‌گونه مدیریت مصرفی برنامه‌ریزی نشده و می‌توانند بدون محدودیت از برق استفاده کنند هرچند توصیه می شود همکاری با ما را ادامه دهند.»

او همچنین گفته است که برای صنایع بزرگ در حال هماهنگی با وزارت صمت هستند که میزان مصرف انرژی‌شان را با توجه به برنامه تعمیرات و تعطیلات سالیانه و جابجایی بار تدوین کنند.

آمارهایی که رجبی‌مشهدی درباره میزان مصرف توسط مراکز استخراج رمزارز ارائه داده نیز قابل توجه است: «برابر اطلاعات تاکنون حدود ۸۲۰۰ مرکز غیرمجاز کشف شده که بیش از ۲۴۶ هزار دستگاه ماینر روشن در این مراکز فعالیت داشته و حدود ۶۸۰ مگاوات مصرف برق داشته‌اند.»

به گفته سخنگوی صنعت برق، تاکنون ۱.۸ میلیارد کیلووات ساعت انرژی به صورت غیرمجاز مصرف شده که این رقم ۶۸۰ مگاوات مصرف برق در مزارع غیرمجاز از میزان مصرف استان‌هایی مثل سمنان و کردستان بیشتر بوده و در تراز مصرف برق استان‌های همدان و کرمانشاه است.

مصطفی رجبی‌مشهدی به این نکته هم اشاره کرده است که بیشترین کشفیات ماینر در اصفهان و تهران بوده و بعد از این دو شهر خراسان رضوی، خوزستان، مرکزی، فارس و آذربایجان شرقی بیشتر میزان کشفیات را داشته است.

سخنگوی صنعت برق کشور فعالیت‌های جمع‌آوری رمزارزهای غیرمجاز را هم موفق دانسته و توضیح داد: «هنوز تخمین زده می‌شود حدود ۱۲۰۰ مگاوات ماینر غیرمجاز در کشور موجود و فعال است.»

او نحوه شناسایی مراکز ماینینگ غیر مجاز را نیز این طور تشریح کرد: «یکی از مسیرهای ما برای دسترسی به اطلاعات تولید رمزارز غیرمجاز تشویق مشترکان به اعلام از طریق سامانه "برق من" است که این اطلاعات محرمانه می‌ماند.»

به گفته رجبی‌مشهدی، روش‌های دیگری از جمله اندازه‌گیری از طریق کنتورهای هوشمند و کنتور شبکه برق غیرمجازها نیز راه‌هایی برای شناسایی مراکز غیر مجاز وجود دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات