سه پیام‌رسان داخلی از دسترس خارج شدند [به‌روزرسانی: مشکل حل شد]

دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۵
مطالعه 2 دقیقه
پیام‌رسان‌های ایرانی
عصر امروز سه پیام‌رسان ایتا، بله و سروش‌پلاس از دسترس خارج شدند. وزارت ارتباطات مشکل تأمین برق در یکی از دیتاسنترها را دلیل این اختلال اعلام کرده است.
تبلیغات

عصر امروز، یازدهم اردیبهشت، کاربران اختلال در دسترسی به سه پیام‌رسان داخلی را گزارش کردند. ایتا، بله و سروش‌پلاس پیام‌رسان‎‌هایی هستند که به‌گفته‌ی مدیر مرکز اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی وزارت ارتباطات به‌دلیل مشکل در تأمین برق یکی از دیتاسنترها دچار مشکل و از دسترس کاربران خارج شده‌اند.

علاوه‌بر این سه پیام‌رسان ایرانی، پلتفرم ویراستی که شبکه‌ی اجتماعی داخلی است، مانند پیام‌رسان‌ها دچار اختلال شده و کاربران امکان اتصال و دسترسی به آن را ندارند.

ساعتی پس از انتشار خبر اختلال در دسترسی به ایتا، بله، سروش‌پلاس و ویراستی، محمداحسان خرامید، مدیر روابط‌عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با شبکه خبر اعلام کرد: «مشکل سراسری نیست و در حد یکی از دیتاسنترهای ما است که مرتفع شده است.»

او در توضیح مشکل به‌وجود‌آمده نیز گفت: «اختلالی در تأمین برق دیتاسنتر به‌وجود آمده بود که مرتفع شد. پس از اینکه برق وصل می‌شود، مدتی طول می‌کشد تا این پیام‌رسان‌ها مجدداً بتوانند خدمت‌رسانی کنند.»

او در‌ادامه وعده داد که تا یک ساعت دیگر، یعنی حدود ساعت ۲۱:۳۰ امشب (یازدهم اردیبهشت) مشکل به‌طور‌کامل رفع شود تا کاربران بتوانند به پیام‌رسان‌ها دسترسی پیدا کنند. باوجوداین، این مشکل تا زمان نگارش این گزارش همچنان پابرجا است و کاربران امکان اتصال به پلتفرم‌های مذکور را ندارند.

از دسترس خارج‌شدن پیام‌رسان‌ها در حالی رخ داده است که چهار نمونه از این پلتفرم‌های بومی به‌تازگی به یکدیگر متصل شده‌اند و وزارت ارتباطات هفته‌ی گذشته این طرح را رونمایی کرده بود. البته مشکل اختلالات اینترنت و از دسترس خارج‌شدن پلتفرم‌های داخلی اتفاق جدیدی نیست.

مدتی است که اختلالات سریالی مشکلات مختلفی برای کاربران و پلتفرم‌های آنلاین کشور ایجاد کرده است. این اختلالات پس از ایجاد محدودیت‌های اینترنتی در نیمه‌ی دوم سال ۱۴۰۱، شدت گرفته است و تقریباً هر ماه دست‌کم یک مورد از قطعی یا اختلال گسترده در اینترنت کشور یا پلتفرم‌ها رخ داده است؛ اختلالاتی که البته توضیح دقیقی درباره‌ی آن ارائه نشده است و دلیل اصلی آن‌ها مشخص نیست.

به‌روزرسانی: در دقایق پایانی شامگاه یازدهم اردیبهشت ماه مشکلات و اختلال پیش‌آمده برای پیام‌رسان‌های داخلی مرتفع شده و این پلتفرم‌ها چند ساعت پس از زمانی که وزارت ارتباطات وعده داده بود، بار دیگر در دسترس کاربران قرار گرفتند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات