در سال ۱۴۰۱ مردم ۳۰ درصد کمتر گوشی خریدند

یک‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷
مطالعه 2 دقیقه
بازار موبایل علاالدین گوشی هوشمند در ویترین
گران شدن قیمت موبایل از یک سو، باعث افزایش تقاضای گوشی‌های تقلبی شد و از سوی دیگر میزان فروش گوشی‌های موبایل در بازار را کاهش داد.
تبلیغات

افزایش قیمت اجناس و کالاها در سال ۱۴۰۱ باعث کاهش توان خرید مردم شده بود. نوسان نرخ ارز هم تمام بازار، به‌ویژه بازار کالاهای دیجیتال، را به‌شدت تحت تأثیر قرار داد و قیمت تمام گجت‌ها را بالا برد. در برخی مدل‌های گوشی‌های هوشمند هم افزایش قیمت سرسام‌آور بود. این شرایط باعث شد میزان فروش در بازار موبایل کشور کاهش پیدا کند.

سعید اشتیاقی، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری، با اعلام این خبر گفت: «در سال گذشته فروش تلفن همراه کاهشی ۳۰ درصدی را پشت سر گذاشت.» با توجه به این که دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلیت و لوازم جانبی پیش‌تر به زومیت گفته بود که گوشی‌های بازار ۳۰ تا ۳۵ درصد گران‌تر از قیمت واقعی عرضه می‌شوند، چندان دور از ذهن نبود که افزایش قیمت گوشی موبایل باعث کاهش فروش این محصولات شود.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری به بازارنیوز گفته است که اوضاع این روزهای بازار موبایل کشور هم مساعد نیست: «بازار این کالا و لوازم جانبی آن در یک ماه ابتدای سال ۱۴۰۲ هم وضعیت خوبی نداشته است.»

او در توضیح میزان کاهش فروش در بازار اضافه کرده است که اگر پیش از این، روزانه پنج گوشی موبایل به فروش می‌رسید، اکنون میزان فروش واحد‌های صنفی به هفته‌ای پنج گوشی تلفن همراه رسیده است. اشتیاقی افزایش نرخ ارز را مهم‌ترین علت کاهش میزان فروش در بازار موبایل می‌داند.

افزایش قیمت گوشی‌های موبایل هرچند میزان تقاضا و در نتیجه آن، میزان فروش این کالا را کاهش داده اما در مقابل منجر به شکل‌گیری تقاضای بیشتر برای خرید گوشی‌های فیک (تقلبی) از سوی خریداران شده است.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری با بیان این که افزایش قیمت گوشی‌ موبایل موقعیت ویژه‌ای برای عرضه گوشی‌های تقلبی و ارزان‌قیمت ایجاد کرده، درباره این گوشی‌ها این طور توضیح داد:

«این نوع گوشی‌های بی‌کیفیت، قاچاق هستند، به این خاطر که سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی اجازه واردات این موبایل‌ها را نمی‌دهد؛ لذا به‌صورت غیر قانونی وارد کشور شده و سپس با درج سریال‌های خام، آن‌ها را روانه بازار می‌کنند.»

اشتیاقی درباره نحوه عرضه این گوشی‌ها به بازار نیز گفت: «این کار عمدتاً روی گوشی‌های چینی که پردازنده (cpu) بسیار پایینی دارند انجام می‌شود، به این صورت که سریال‌های خام را خریداری کرده و سپس روی سیستم پردازنده ضعیف این نوع تلفن‌ها بارگذاری می‌کنند.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات