گزارش سالانه دیجی‌پی؛ از اعطای دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار تا ارائه کیف پول دیجیتال

یک‌شنبه ۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲
مطالعه 6 دقیقه
دیجی‌پی
دیجی‌پی در سال ۱۴۰۱ بیش از ۲میلیون و ۳۰۰هزار اعتبار خرد به ارزش ۲.۲ همت به متقاضیان پرداخت کرده؛ گوشی موبایل محبوبترین کالا برای خرید اقساطی بوده است.
تبلیغات

گزارش عملکرد سالانه دیجی‌پی از فروردین تا پایان اسفند ۱۴۰۱ نشان می‌دهد این مجموعه در سالی که گذشت بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار اعتبار خرد و بیش از دو میلیون اعتبار BNPL (الان بخر بعدا پرداخت کن) به کاربران خود اعطا کرده است. مجموع ارزش اعتبار خرد اعطاشده توسط دیجی‌پی ۱.۲ هزار میلیارد تومان بوده و مجموع مبلغ اعتبار BNPL که دیجی‌پی به ۶۱۰ هزار کاربر یکتا اعطا کرده یک هزار میلیارد تومان بوده است.

دیجی‌پی

کاربران دیجی‌پی تراکنش‌هایی را هم در دو بستر سوپراپلیکیشن و درگاه یکپارچه پرداخت انجام می‌دهند. متوسط تعداد تراکنش‌های انجام‌شده در درگاه یکپارچه پرداخت چهار میلیون و ۳۰۰ هزار بوده و یک میلیون و ۳۰۰ هزار تراکنش هم در سوپراپلیکیشن دیجی‌پی انجام شده است.

این مجموعه سرویس‌های خود را بر دو بستر وب‌سایت و اپلیکیشن ارائه می‌کند که این دو بستر در سال ۱۴۰۱ مجموعا ۶۰ میلیون بازدید داشته و اپلیکیشن دیجی‌پی هم در سال گذشته دو میلیون نصب فعال داشته است.

سرویس کیف پول یکی دیگر از سرویس‌هایی است که دیجی‌پی به کاربران خود ارائه می‌کند. طبق آمار این مجموعه، در سالی که گذشت، مجموعا ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تراکنش موفق به مبلغ ۱.۵ هزار میلیارد تومان بر بستر کیف پول دیجی‌پی انجام شده است.

افزایش سرمایه‌گذاری و توسعه خدمات

دیجی‌پی در سال گذشته موفق به همکاری با دو بانک ملت و تجارت شده است. تا امروز بزرگترین سرمایه‌گذاری بانکی در صنعت فین‌تک کشور، سرمایه‌گذاری است که بانک تجارت در دیجی‌پی داشته است. سرویس‌های اینشورتک، BNPL، مدیریت ثروت و تامین مالی زنجیره تامین خدماتی بودند که دیجی‌پی در سال ۱۴۰۱ ارائه کرده است.

کارت‌به‌کارت؛ محبوبترین خدمت در اپلیکیشن دیجی‌پی

آمارهای مربوط به سوپراپلیکیشن دیجی‌پی نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۱، بیش از ۶ هزار میلیارد تومان تراکنش در این بستر انجام شده که به خدمات مختلفی مانند کارت‌به‌کارت، خرید شارژ، پرداخت کرایه تاکسی، پرداخت عوارض آزادراهی و... مربوط می‌شود. در سال گذشته بیشترین مبلغ تراکنش در سوپراپلیکیشن دیجی‌پی با ارزش بیش از چهار هزار میلیارد تومان در سرویس کارت‌به‌کارت صرف شده است.

دیجی‌پی

مجموعا بیشتر از ۴۱.۶ میلیارد تومان خرید شارژ در این بستر انجام شده، بیشتر از ۱۲۸ میلیارد تومان برای پرداخت کرایه تاکسی توسط کاربران تراکنش شده و بیشتر از ۳.۷ میلیارد تومان هم عوارض آزادراهی از طریق این بستر پرداخت شده است.

کاربران اصلی دیجی‌پی چه کسانی هستند؟

در سال ۱۴۰۱، اکثر کاربران دیجی‌پی (۳۷ درصد) در بازه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال بوده‌اند، ۳۴ درصد آن‌ها هم بین ۱۸ تا ۲۴ سال سن داشته‌اند و گروه‌های سنی ۵۵ سال به بالا با مجموعا هفت درصد کمترین میزان استفاده از دیجی‌پی را داشته‌اند. طبیعی است که کاربران گروه‌های سنی پایین‌تر، یعنی جوانان به واسطه ارتباط بیشتر با تکنولوژی و فضای آنلاین، تمایل و توان بیشتری برای استفاده از سرویس‌های وام‌دهی و پرداخت آنلاین داشته باشند. آمارهای سالانه دیجی‌پی همچنین نشان می‌دهد که ۷۶ درصد از کاربران دیجی‌پی مردان و تنها ۲۴ درصد از آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهند.

بیشترین میزان رضایتمندی کاربران از سرویس‌های مختلفی که دیجی‌پی ارائه می‌کند به خدمات بیمه، خیریه و پرداخت کرایه تاکسی مربوط می‌شود. میزان رضایتمندی از سرویس خرید شارژ و بسته اینترنت هم ۹۳ درصد بوده است.

کمترین میزان رضایتمندی کاربران (با ۶۰ درصد رضایتمندی) به خرید اقساطی مربوط می‌شود. عمده دلایل نارضایتی کاربران هم به سرعت پایین و پیچیدگی فرایند ثبت نام تا پرداخت هزینه‌های زیرساخت، اطلاعات ناکافی در مورد میزان سود و مبلغ پیش‌پرداخت، کیفیت پایین پشتیبانی و... عنوان شده است.

بیش از دو میلیون درخواست اعتبار در سال ۱۴۰۱

در سال ۱۴۰۱، بیش از دو میلیون درخواست برای خدمات اعتباری به دیجی‌پی ارائه شده که مبلغ آن مجموعا ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است. از میان این درخواست‌ها دیجی‌پی موفق شده مبلغ ۱.۲ هزار میلیارد تومان را به کاربران متقاضی اعتبار خرد اختصاص دهد.

در سال ۱۴۰۱، بیش از دو میلیون درخواست برای خدمات اعتبااین مجموعه لندتک اعتبارهای خود را در دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی کرده است اما عمده درخواست کاربران برای دریافت اعتبار مبلغ ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان بوده است. ۱۱ درصد از کاربران هم متقاضی وام ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان بوده و هشت درصدشان هم مبلغی بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان را درخواست کرده‌اند.ری به دیجی‌پی ارائه شده که مبلغ آن مجموعا ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است. از میان این درخواست‌ها دیجی‌پی موفق شده مبلغ ۱.۲ هزار میلیارد تومان را به کاربران متقاضی اعتبار خرد اختصاص دهد.

دیجی‌پی

تهران، البرز، خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان شرقی و فارس بیشترین تعداد دریافت‌کنندگان اعتبار خرید اقساطی را داشته‌اند و این آمار در ایلام، خراسان جنوبی و کهگیلویه و بویراحمد کمتر از سایر استان‌های کشور بوده است.

چه کالاهایی بیشترین میزان خرید اقساطی را داشته‌اند؟

گوشی‌ها محبوبترین کالا برای خرید اقساطی بوده‌اند. بیشترین میزان صرف وام دیجی‌پی برای خرید گوشی‌های آیفون، سامسونگ و شیائومی شده است.

دیجی‌پی

بعد از موبایل زیورآلات، کنسول بازی، لوازم برقی آشپزخانه، تلویزیون و لوازم الکترونیک، گجت‌های هوشمند و کالاهای سلامت، تجهیزات برقی، ابزارآلات، مواد غذایی کالاهای زودمصرف و مواد شوینده و بهداشتی بیشترین میزان خرید از طریق سرویس‌های اقساطی دیجی‌پی را داشته‌اند.

در مورد خرید از طریق سرویس BNPL یا همان «الان بخر بعدا پرداخت کن» هم لوازم جانبی موبایل، مواد غذایی، لوازم تحریر و مواد شوینده و بهداشتی بیشترین میزان خرید را داشته‌اند. عمده خریدها در این سرویس در گروه سنی ۳۵ تا ۴۴ سال (با ۳۶ درصد) و پس از آن، گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال (با ۳۴ درصد) انجام شده است.

بیشترین میزان استفاده از سرویس BNPL را هم کاربری داشته که تا پایان سال گذشته، ۹۴ سبد خرید اعتباری با ارزش ۱۰۶ میلیون تومان داشته است.

الگوی رفتار کاربران در پرداخت اقساطشان، هم در مورد بازپرداخت اقساط BNPL و هم خرید اقساطی نشان می‌دهد که بسیاری از افراد قسط‌های خود را تا ۱۵ روز زودتر از موعد تعیین‌شده پرداخت می‌کنند. بسیاری از آن‌ها هم به‌موقع نسبت به پرداخت اقساط اقدام می‌کنند و میزان بازپرداخت دیرتر از موعد کمتر از ۱۰ درصد است.

دیجی‌پی

کیف پول دیجیتال؛ سرویس نوپای دیجی‌پی

در سال ۱۴۰۱، در مجموع بیشتر از ۵۲ میلیون تراکنش موفق در درگاه یکپارچه پرداخت دیجی‌پی انجام شده است. مجموعا ۲۰ درصد از تراکنش‌ها در این سال بر بستر کیف پول دیجیتال دیجی‌پی انجام شده که تعداد آن بیش از ۱۰ میلیون مورد با ارزش بیشتر از ۱.۵ هزار میلیارد تومان گزارش شده است.

دیجی‌پی

تعداد تراکنش‌های واریز به کیف پول ۱.۸ میلیون به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیون تومان و تعداد تراکنش‌های برداشت از کیف پول بیشتر از یک میلیون با ارزش ۳۴۳ میلیون تومان بوده است. بیش از ۹ میلیارد تومان تراکنش کیف‌به‌کیف هم در بیشتر از ۱۳۱ هزار مورد تراکنش در دیجی‌پی انجام شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات