خداحافظی شهر با دوچرخه‌های بیدود

سه‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶
مطالعه 3 دقیقه
بیدود
با عدم صدور مجوز برای بیدود توسط شهرداری تهران، این استارتاپ با بیش از پنج هزار دوچرخه و ارزش ۱۴۰ میلیارد تومانی مجبور به متوقف کردن فعالیتش شد.
تبلیغات

مدتی است که دیگر در شهر خبری از دوچرخه‌های نارنجی‌رنگ بیدود نیست؛ مدیرعامل این شرکت می‌گوید عدم صدور مجوز و نگاه‌ غیرحرفه‌ای شهرداری و عدم پاسخ‌گویی این نهاد باعث شده بیدود که اخیراً بیش از پنج هزار دوچرخه داشته و بر اساس آخرین برآوردها ۱۴۰ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده بود، فعالیتش را متوقف کند.

بیدود به‌عنوان یک استارتاپ ارائه‌دهنده دوچرخه‌های اشتراکی از سال ۱۳۹۷ فعالیتش را در تهران آغاز کرد و یک سال پس از آن خدماتش را به شیراز هم ارائه داد. حالا بعد از چهار سال فعالیت حسین قاسمی، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره بیدود، پایان کار این استارتاپ را اعلام کرده و به تجارت‌نیوز گفته که از ابتدا مشکلاتی با مدیران شهری داشته است:

«مدیران در شهرداری تهران و شیراز به دلیل نداشتن دانش کافی در این زمینه، مشکلات بسیاری در هر دو شهر برای این سرویس ایجاد کردند و تعلل‌های بیش از حد و عقیده‌های شخصی و به‌ دور از خرد جمعی باعث چنین معضلاتی شد.»

این مشکلات علت اصلی خداحافظی شهر با دوچرخه‌های بیدود هم بوده است: «متأسفانه سوبسید‌ها را پرداخت نکردند، در زمان معاونت حمل‌و‌نقل پیشین در جلسه‌ای اعلام کردند که طی یک هفته و به صورت توافقی قراردادی بنویسید و در عرض دو هفته قرارداد امضا شود. حتی در بخش زنده خبری تلویزیونی اعلام کردند که قصد دارند سرویس‌های بیدود را گسترش دهند، اما طولی نکشید که بیدود تعطیل شد.»

شهروندان تهران و شیراز احتمالاً چند ماهی است که متوجه غیبت بیدود در سطح شهر شده‌اند. دیگر نه از پارکینگ‌های بیدود با سقف‌های نارنجی‌رنگ در خیابان‌ها خبری هست و نه کسی سوار بر دوچرخه‌های این شرکت می‌شود. مدیر عامل بیدود شهرداری تهران و شیراز را عامل تعطیلی این استارتاپ معرفی کرده است:

«شهرداری تهران و شیراز بیدود را تعطیل کرده‌اند و ما تنها کاری که توانستیم انجام دهیم، ارسال نامه به ریاست‌جمهوری بود. چون سال ۱۴۰۱ سال دانش‌بنیان است و ما هم دانش‌بنیان‌های سطح یک هستیم.» ارسال این نامه البته نتیجه‌ای نداشته است: «نامه را به وزارت کشور ارجاع دادند و معاونت ترابری ریاست‌جمهوری و رئیس جمهور هم دستور ویژه روی آن داد. وزارت کشور هم به سازمان بازرسی‌ها و دهیاری‌های شهرداری‌های کشور ابلاغ کردند. جلسات متعددی با حضور شورای شهر و شهرداری‌های تهران و شیراز، نماینده ریاست‌جمهوری و نماینده‌ وزارت کشور برگزار شد؛ حتی در این جلسات مبالغ و قرارداد‌ها را مشخص کرده‌اند و امضا گرفته‌اند. اما هنوز نه تهران به قرارداد رسیده و نه شیراز و هیچکس هم پاسخگو نیست.»

به این ترتیب، استارتاپی که طبق اعلام قاسمی «براساس آخرین برآوردها حدود ۱۴۰ میلیارد تومان ارزشگذاری شد» در نهایت نتوانست بیش از این به فعالیتش ادامه دهد. توقف چرخ‌های بیدود باعث شد ۱۵۰ نفر نیروی کار این مجموعه کارشان را از دست بدهند: «بیدود ۱۵۰ نیروی خود را که با خانواده‌هایشان حدود ۵۰۰ نفر می‌شدند، تعدیل کرد. نیروهایی که با دانش و سطح علمی بالا مشغول به فعالیت بودند، اما حالا تیم ما تنها چهار نفر پرسنل دارد که از سیستم نگهداری می‌کنند.»

با تعطیل شدن بیدود، پنج هزار دوچرخه این مجموعه هم تهران را ترک خواهند کرد. او از این ترک اجباری گلایه کرده و توضیح داده است: «من یک سرمایه‌گذار و یک کارآفرین بودم که استارتاپی را با تیم و شرکایم شروع کرده و سعی کردیم تهران و ایران را به جای بهتری برای زندگی تبدیل کنیم. اما با نگاه‌ غیرحرفه‌ای و شخصی و ترک فعل‌ها مواجه شدیم.»

او اعتقاد دارد «مدیران دولتی به دلیل اختلاف دانشی بسیار بالایی که با بخش خصوصی و جوان‌ها دارند، نمی‌توانند فاصله‌ها را پر کنند و از دانش روز عقب مانده‌اند و به همین علت صدمات جبران‌ناپذیری به سرمایه‌گذاران وارد می‌کنند.»

این اتفاق در حالی رخ داده است که دوچرخه‌های اشتراکی در دنیا به‌عنوان راهکاری برای مقابله با آلودگی هوا و کاهش معضل ترافیک در کلان‌شهرها مورد توجه قرار گرفته و در دسترس شهروندان قرار می‌گیرند. با وجود اعتقاد برخی کارشناسان به نامناسب بودن معابر تهران برای دوچرخه‌سواری و انتقاداتی که به دوچرخه‌های بیدود وجود داشت، حالا اما مسئله این است که این سرویس بدون پاسخ‌گویی مسئولان و صرفاً با برخوردهایی مثل عدم صدور مجوز به پایان راه خود رسیده و باعث هدر رفتن سرمایه و از دست رفتن شغل بیش از صد نفر از نیروی کار این استارتاپ شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات