۱۰۴ هزار میلیارد تومان؛ مبلغ کل تراکنش‌های «سداد» در صنعت پرداخت الکترونیک کشور

یک‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۵
مطالعه 6 دقیقه
سداد
اولین گزارش سالانه سداد نشان می‌دهد این شرکت از لحاظ میزان تراکنش در رتبه سوم و از منظر سرانه مبلغ تراکنش ماهانه در رتبه دوم ایستاده است.
تبلیغات

شرکت پرداخت الکترونیک سداد که در زمینه پرداخت الکترونیکی محصولات و خدمات نوین فعالیت می‌کند، اولین گزارش سالانه خود را منتشر کرده است. این شرکت که عرضه‌کننده خدمات الکترونیکی در زمینه‌های مختلفی از جمله کارتخوان، درگاه پرداخت اینترنتی، اپلیکیشن پرداختی (ایوا) و کد دستوری ۷۳۷ است که ۳۰۰ میلیون تراکنش ماهانه به ارزش ۱۰۴ هزار میلیارد تومان دارد و بعد از به‌پرداخت ملت و سامان در رتبه سوم بیشترین مبلغ تراکنش الکترونیک کشور ایستاده است.

نمودار

میزان کل تراکنش‌های انجام‌شده در صنعت پرداخت الکترونیک کشور در هر ماه بیش از ۸۳۳ همت بوده است که سهم سداد از این میزان ۱۲.۵ درصد است. ۸۲ درصد از کل این تراکنش‌ها کمتر از ۲۰۰ هزار تومان و تنها ۱۸ درصدشان بیشتر از ۲۰۰ هزار تومان بوده است.

سداد از لحاظ مبلغ و میزان تراکنش ماهانه در هر کارتخوان با PSPهای کشور با ۱۱۲ میلیون تومان در رتبه دوم ایستاده است. به‌‌پرداخت ملت با ۱۳۳ میلیون تومان از لحاظ سرانه مبلغ تراکنش ماهانه کارتخوان در رتبه نخست قرار دارد.

نمودار سداد
سرانه مبلغ تراکنش از دی ۱۴۰۰ تا پایان آذر ۱۴۰۱ در به‌پرداخت و سداد

بر اساس آمارهای شاپرک، سداد در مقایسه با سایر PSPها بالاترین نرخ رشد را در شاخص «سرانه مبلغ تراکنش به سرانه کل صنعت» داشته است. سداد در این شاخص ماهانه پنج درصد رشد داشته و به‌پرداخت ملت با رشد ۱.۷ درصدی در ماه، در رتبه دوم این شاخص قرار گرفته است.

نمودار سداد

۸۶ همت مجموع مبلغ تراکنش‌های پردازش‌شده در هر ماه

شرکت سداد در بخشی از گزارش سالانه خود آمارهایی از پایانه‌های کارتخوان فروشگاهی (POS) ارائه داده است. بر اساس این آمارها، مجموعا بیش از ۲۸۴ هزار تراکنش پردازش‌شده در ماه برای شرکت سداد ثبت شده است که مجموع مبالغ آن ۸۶ هزار میلیارد تومان می‌رسد. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، سرانه مبلغ تراکنش ماهانه هر کارتخوان ۱۱۲ میلیون تومان بوده و در مجموع نزدیک به ۷۷۲ هزار پایانه در حوزه POS توسط شرکت سداد راه‌اندازی شده است.

طبق اعلام شرکت سداد، هزینه پردازش هر تراکنش در پایانه‌های فروشگاهی ۳۰۴ تومان بوده و میانگین هزینه پشتیبانی از هر کارتخوان ماهانه ۷۲ هزار تومان است. ۲۸ اسفند سال گذشته رکورد میزان تراکنش در دستگاه‌های POS سداد شکسته شد؛ در این روز بیش از ۱۳ هزار و ۳۱۸ تراکنش انجام شده است. در ۲۶ خرداد امسال هم در یک ثانیه ۱۵۵۶ تراکنش در سوییچ پذیرندگی سداد پردازش شده است.

«سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های محصولات غذایی»، «میوه‌فروشی، برنج‌فروشی و پخش مواد غذایی»، «رستوران و کافی‌شاپ و تهیه غذا»، «دفاتر پلیس 10+، پیشخوان دولت، ثبت احوال و...»، «فروشگاه پوشاک»، «قصابی، مرغ و ماهی‌فروشی و...»، «نانوایی و نان فانتزی»، «فست‌فود، بستنی و آبمیوه‌فروشی»، «شیرینی‌فروشی، خشکبار و...» و «داروخانه» پرتراکنش‌ترین پذیرندگان POS سداد هستند.

۱۴ میلیون تراکنش پردازش‌شده در ماه

درگاه پرداخت اینترنتی یکی دیگر از خدماتی است که سداد در حوزه پرداخت الکترونیک کشور ارائه می‎‌دهد. میانگین تعداد تراکنش‌های پردازش‌شده در هر ماه برای شرکت سداد ۱۴ میلیون مورد بوده و میانگین مبلغ آن نیز ۱۷ هزار میلیارد تومان اعلام شده است.

پرتراکنش‌ترین کسب‌وکارها در IPG سداد به تفکیک صنف فعالیت عبارت‌اند از: پرداخت قبوض، استعلام و پرداخت جریمه خودرو، خدمات حمل و نقل، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، موبایل‌فروشی، لوازم جانبی و تعمیرات موبایل، مؤسسات خیریه و... . بیشترین تعداد تراکنش از طریق درگاه‌های پرداخت الکترونیک در پانزدهم شهریور ماه ۱۴۰۱ ثبت شده که مجموعا ۸۱۲ هزار و ۷۲۱ تراکنش در IPG در این تاریخ انجام شده است.

خرید شارژ و بسته اینترنت؛ بیشترین تراکنش در ایوا

ایوا به‌عنوان اپلیکیشن پرداخت الکترونیک شرکت سداد تا امروز دو میلیون کاربر فعال جذب کرده و در بخش تعداد تراکنش‌های خرید شارژ و بسته اینترنت ۱۹ میلیون تراکنش را ثبت کرده است. مبلغ تراکنش‌های خرید شارژ و بسته اینترنت از طریق ایوا نیز ۲۶۰ میلیارد تومان اعلام شده است.

در سرویس خدمات خودرو که ایوا ارائه می‌دهد مجموعاً حدود ۱۱۶ هزار تراکنش به ارزش ۶۰۰ میلیون تومان انجام شده است؛ تعداد تراکنش‌های مربوط به پرداخت قبض آب، برق و گاز نیز هشت میلیون و ۲۰۰ هزار مورد بوده است.

اپ سداد

مجموعاً ۷۰ میلیون تراکنش با ارزش ۴۴ هزار میلیارد تومان به‌صورت کارت‌ به‌ کارت انجام شده است. نزدیک به ۱۲ هزار میلیارد تومان از این تراکنش‌ها به مقصد کارت‌های مربوط به بانک ملی بوده است؛ پنج هزار میلیارد تومان برای کارت‌های بانک ملت و ۴.۲ میلیارد تومان هم به کارت‌های بانک صادرات انتقال یافته است.

اپ ایوا

بیش از دو میلیارد تراکنش ماهانه از طریق USSD سداد

کد دستوری ۷۳۷ کد اختصاصی شرکت پرداخت الکترونیک سداد است که با شماره‌گیری آن خدمات متنوعی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. پرداخت انواع قبض، خرید شارژ و بسته‌های اینترنتی خدمات رایجی است که از طریق USSD انجام می‌شود.

این سرویس در سال ۱۴۰۱ موفق شده دو میلیارد و ۱۵۰ میلیارد تومان تراکنش ماهانه داشته باشد که تعداد آن ۱۹۱ هزار مورد در ماه بوده است.

طرح‌های نیکوکاری در ۷۳۷ و ایوا

در سال ۱۴۰۱، سداد موفق شده از طریق کد دستوری ۷۳۷ حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار تراکنش به ارزش ۱۷ میلیارد تومان به نفع سازمان‌های نیکوکاری و مردم‌نهاد کمک‌های مردمی جذب کند. مردم از طریق اپلیکیشن ایوا و در طرح مهربانی این اپ یک میلیون و ۸۰۰ هزار تراکنش با ارزش حدودا ۲۱ میلیارد تومانی به موسسات نیکوکاری کمک کرده‌اند. درآمد و کارمز سداد در تمام این تراکنش‌ها صفر است.

مؤسسه خیریه محک، جمعیت هلال احمر، صندوق ملی محیط زیست، خیریه مقابله با گرسنگی، مؤسسه خیریه کهریزک، انجمن ام‌اس ایران، آسایشگاه خیریه معلولین بچه‌های آسمان، بنیاد کودک و... از جمله مؤسسات خیریه و سازمان‌های نیکوکاری هستند که از طریق سرویس‌های شرکت سداد می‌توان با آن‌ها همکاری کرد.

«سداد» که ماموریت اصلی خود را توسعه نظام پرداخت الکترونیکی کشور می‌داند در بخش پشتیبانی خود در سال ۱۴۰۱ به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تماس با موفقیت پاسخ داده است؛ عمده موضوعات مطرح‌شده در تماس با پشتیبانی «درخواست پذیرنده برای دریافت اطلاعات شخصی دارنده کارت»، «انتقال وجه از ایوا»، «اعلام رمز خریداری‌شده از طریق کارتخوان به مشتریان» و... بوده است.

سداد در سال ۱۴۰۲

شرکت پرداخت الکترونیک سداد در نظر دارد در سال آینده از نظر مبلغ تراکنش‌های پرداخت الکترونیک به جایگاه اول سهم بازار برسد. این شرکت همچنین قصد دارد در حوزه کیف پول، اپلیکیشن ایوا و باشگاه مشتریان نیز محصولات نرم‌افزاری خود را توسعه دهد. در چشم‌انداز سال آینده این شرکت موارد دیگری مانند توسعه همکاری با سازمان‌ها و ارگان‌های بزرگ کشور، ورود به بازار بورس اوراق بهادار و رشد سود خالص سالیانه شرکت به ۸۰۰ میلیارد تومان نیز ذکر شده است.

اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ درخواست سداد برای پذیرش در بازار بورس اوراق بهادار مورد موافقت قرار گرفت و طبق اعلام این شرکت، نخستین مرحله از مراحل سه‌گانه ورود این شرکت به بورس نیز انجام شده است. مراحل درج در فهرست نمادهای بورس هم تا پایان سال جاری نهایی خواهد شد. بنابراین، این شرکت اعلام کرده است که در نیمه اول سال ۱۴۰۲، مرحله عرضه سهام و انجام معاملات در بورس را آغاز خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات