نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات: اینترنت فقط نیاز نیست، بلکه متحول کننده است

پنج‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۷
مطالعه 2 دقیقه
قطع اینترنت و فیلترینگ - پراکسی سایت
نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران گفت وقتی شرایط رکود حاکم است، شرکت‌ها به سمت فناوری‌های نوین نمی‌روند.
تبلیغات

اسماعیل ثنایی با اشاره به اینکه ما در تکنولوژی‌های جدید عقب افتاده‌ایم، از تجربه‌های امارات در هوش مصنوعی و تلاش‌های هند و عربستان در تکنولوژی‌های جدید گفت.

او در گفت‌وگو با سیتنا تاکید کرد که هوش مصنوعی باید در دانشگاه‌ها و شرکت‌ها ورود کند و بحث بلاکچین احیانا بانکداری سنتی را متأثر خواهد کرد.

نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران همچنین با اشاره به سهم ۸۰ درصدی دولت در اقتصاد گفت آن‌ها باید متقاضی باشند و آموزش هم برعهده تشکل‌هایی چون ما باشد: «شاید بهتر است تشکل‌های مختلف هر یک، تکنولوژی پیشرفته ای را انتخاب کنند و روی آن کار کنند. یکی از محورهای اصلی نمایشگاه موبایل بارسلون، موضوع 6G است، اما ما هنوز 5G را درست پیاده سازی نکرده‌ایم. تکنولوژی باید در بدنه جامعه یعنی بخش خصوصی جاری شود، هنوز راه زیادی در پیش داریم.»

به گفته ثنایی باید این نگرش در حاکمیت به این حوزه جا بیفتد و به این جمع بندی برسند که ICT و اینترنت با آب و برق و گاز متفاوت است و تنها نیاز نیست بلکه متحول کننده است و کسب و کارهای زیادی را راه می اندازد. خیلی ها از این زاویه خوششان نمی آید، کما اینکه زمانی که اینستاگرام بسته شد، بسیاری از کسب و کارها به خطر افتادند.

او تأکید کرد وقتی شرایط رکود حاکم است شرکت‌ها به سمت فناوری‌های نوین نمی‌روند: «در مجلس نیز این موضوع را مطرح کردیم و گفتیم که نباید زندگی این افراد مختل شود و در مورد تکنولوژی‌های مدرن هم با اعضا چالش داریم. در همین راستا به معاونت علمی و صندوق‌ها پیشنهاد حمایت از شرکت‌ها را داده‌ایم. وقتی شرایط رکود حاکم است، شرکت‌ها به سمت فناوری‌های نوین نمی‌روند. حال که باید به سمت هوش مصنوعی یا بلاکچین حرکت کنیم، می‌گویند پولی نداریم و کارفرماها تقاضایی ندارند یا آگاهی ندارند.»

ثنایی با اشاره به شرایط سخت بر اهمیت ورود به چرخه صادرات اشاره کرد و گفت شرکت‌های خصوصی در هر شرایطی هستند باید استارت ایده‌پردازی را بزنند و نباید منتظر وزارت‌های مختلف باشند و باید خودشان کالاهای جهانی تولید کنند.

به گفته او معاونت و صندوق‌ها باید به شرکت‌ها کمک کنند و وام‌های کم بهره بدهند تا شرکت‌ها دوام بیاورند و به بازارهای جهانی برسند: «شرکت‌ها خودشان را باید فرمت کنند و ما هم به عنوان تشکل در کنارشان هستیم و کمک‌شان می‌کنیم. همچنین به فکر تجارت B2B و B2C باشند تا به بازارهای جهانی دست بیابند.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات