۲۰۰ میلیارد تومان درآمد، ۲۵۰ میلیارد تومان افزایش حقوق؛ اثر درآمدی تعرفه برای توسعه به صفر رسید

دوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۷
مطالعه 3 دقیقه
مجید سلطانی
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران از افزایش توامان درآمد و هزینه‌های این شرکت خبر داده است. او جهش چشمگیر در توسعه فیبر نوری در سال آینده را هم وعده داد.
تبلیغات

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران آمارهایی از وضعیت شبکه مخابراتی کشور ارائه کرده و همچنین از آمارهای یک سال اخیر شرکت مخابرات گزارش داد. به گفته مجید سلطانی، این شرکت در ۱۰ سال گذشته هم افزایش در تعداد مشترکین را تجربه کرده و هم درآمدهایش توسعه پیدا کرده است. در کنار این موارد اما هزینه‌های این شرکت هم چندین برابر شده است.

سلطانی در این نشست آمارهایی درباره شرکت مخابرات ایران ذکر کرده و گفت: «درآمد ریالی و ارزی شرکت مخابرات طی ۱۰ سال به نسبت افزایش هزینه‌ها حدودا ۲۲ برابر شده است؛ این در حالی است که درآمد ما کاهش یافته، اما هزینه‌ها ۱۲ برابر شده است.»

در گزارشی که ایسنا از این نشست منتشر کرده به نقل از مدیرعامل شرکت مخابرات ایران تعداد مشترکین فعال در شبکه مخابراتی که قبض پرداخت می‌کنند حدود ۲۰ میلیون نفر اعلام شده است. به گفته او، بیش از یک میلیارد دقیقه رشد در مکالمات شبکه تلفن ثابت داشته‌اند.

سلطانی همچنین میانگین هزینه نگهداری هر خط تلفن ثابت شهری را ۹ هزار تومان اعلام کرد. او در ادامه گفت: «البته ۳۵ درصد از مشترکان مشمول طرح حداقل هزینه نگهداری نمی‌شوند، زیرا خودشان سقف مکالمه را دارند.»

سلطانی همچنین از به صفر رسیدن اثر درآمدی تعرفه برای توسعه خبر داده و گفت: «با افزایش تعرفه، درآمد شرکت مخابرات ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت، اما ما افزایش حقوق ۲۵۰ میلیاردی در ماه داریم که اثر درآمدی تعرفه برای توسعه را به صفر رسانده است.» او همچنین به مواردی همچون تورم اعلامی بانک مرکزی، مرکز آمار و بحث‌های ریالی و ارزی اشاره کرد که بر هزینه‌های شرکت مخابرات ایران تاثیر مستقیم دارد.

طرح توسعه فیبر نوری موضوع دیگری بود که مدیرعامل شرکت مخابرات به آن اشاره کرده و از توسعه این طرح در تهران در سال آینده خبر داد: «طرح توسعه فیبر نوری تهران تصویب و ابلاغ شده، طرح خوبی پیش‌بینی شده است و در سال آینده جهشی در فیبر نوری تهران رخ خواهد داد.»

به گفته او توسعه فیبر نوری در دیگر استان‌های کشور هم چند ماه قبل ابلاغ شده است؛ ۱۵ استان کار توسعه این طرح را آغاز کرده‌اند و سایر استان‌ها هم در حال کار با طرح اولیه این حوزه هستند.

سلطانی همچنین به تمایل شرکت مخابرات ایران برای حضور در این پروژه اشاره کرد و گفت: «پیش‌بینی ما برای طرح فیبر نوری حداقل چهار تا پنج میلیون پوشش است و به‌عنوان بزرگترین شرکت ارتباطی کشور، تاکید داریم که در این پروژه حضور موثر داشته باشیم.»

رئیس شرکت مخابرات افت سرعت شبانه اینترنت را هم تکذیب کرده و گفت: «شاخص‌های کیفی شبکه در سطح کشور رصد می‌شود و اگر‌ مشکلی باشد ما زودتر از کاربر متوجه می‌شویم. در ماینتورینگ ما به صورت عمومی این مشکل نشان داده نمی‌شود.»

۷۹ هزار مخاطب جدید در شبکه فیبر نوری

داود زارعیان، معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات ایران، نیز در این نشست حاضر بود و درباره شبکه فیبر نوری کشور توضیحاتی را ارائه کرد. او از افزایش تعداد کاربران این شبکه خبر داد و گفت: «روند توسعه‌ای که تا شهریور ماه در نظر گرفته بودیم محقق نشد، اما تا آبان ماه سال جاری حدود ۷۹ هزار مخاطب جدید در شبکه FTTH جذب کردیم و‌ در نظر داریم تا سال آینده به ۴۰۰ هزار مشترک برسانیم.» به گفته او، شرکت مخابرات ایران در حوزه فیبر نوری رشد فروش را تجربه کرده و در چند ماه گذشته فروش بیشتری داشته است.

زارعیان به اثرات توسعه فیبر نوری اشاره کرد و آن را نه تنها برای مشترکین ثابت بلکه برای مشترکین اینترنت سیار هم مفید دانست: «توسعه فیبرنوری نه تنها برای مشترکین ثابت امکانات خوبی دارد بلکه برای مصارف آینده مشترکین سیار نیز تاثیرگذار است.»

«کاهش هزینه نگهداری، توزیع‌پذیری شبکه، پایداری مشترکین و کاهش مصرف انرژی» از جمله مواردی است که معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات ایران به‌عنوان تاثیرات توسعه طرح فیبر نوری در کشور به آن اشاره می‌کند. بنابراین، او شبکه فیبر نوری را آینده اینترنت کشور دانسته که بستر اصلی توسعه نسل پنجم اینترنت هم هست.

داود زارعیان از افزایش میزان خرید بسته‌های اینترنت هم خبر داد: «روند ترافیک ما نشان می‌دهد در اردیبهشت امسال تعداد بسته‌های اضافی که فروخته شد ۸۰۰ هزار و آبان‌ ماه رشد ۱۷۳ هزار بسته‌ای داشته است که این امر نشان می‌دهد رابطه‌ای بین مصرف مردم و بسته‌های اینترنت وجود دارد.»

او به این نکته هم اشاره کرد که از زمان اجرایی شدن سیاست‌های فیلترینگ در کشور مصرف بسته‌های اینترنت کاهش پیدا کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات