تدوین نظام حکمرانی داده کشور کلید خورد

چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱
مطالعه 3 دقیقه
سازمان فناوری اطلاعات
با تشکیل کارگروه طراحی نظام حکمرانی داده، اولین مرحله از تدوین نظام حکمرانی داده توسط سازمان فناوری اطلاعات و با همکاری دستگاه‌های دیگر آغاز شد.
تبلیغات

نخستین جلسه کارگروه «طراحی نظام حکمرانی داده» در نشستی با حضور معاون وزیر ارتباطات، معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی و نمایندگان دستگاه‌ها برگزار شد. هدف از تشکیل این جلسه طراحی و تدوین نظام حکمرانی داده کشور بوده است و به این ترتیب تدوین این طرح که بنا است بر مبنای سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی در افق ۱۴۱۰ باشد، کلید خورد.

محمد خوانساری، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات، در توضیح ابتدایی درباره این سند گفت: «سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی در افق ۱۴۱۰ مصوب مرداد سال جاری در شورای عالی فضای مجازی به توصیف ارزش‌ها، چشم‌اندازها، اهداف و اقدامات کلان می‌پردازد. این سند بر مبنای سایر اسناد راهبردی موجود در کشور، چشم انداز سایر کشورها در این حوزه، تحلیل وضع موجود و مطلوب و تحلیل اسناد بالادستی با همکاری دستگاه‌های مربوطه و نیز دانشگاه‌ها تهیه شده است.»

اودر ادامه نیز توضیح داد که چهارچوب حرکتی فضای مجازی کشور و اقدامات دستگاه‌ها در این سند به طور کامل بیان و روشن شده است. بر اساس توضیحات رئیس خوانساری، در این سند ۳۹ اقدام کلان شناسایی شده که در هر یک از آن‌ها اقدام دستگاه متولی، دستگاه همکار و مرجع تصویب مشخص شده است.

از مجموع این ۳۹ اقدام دو اقدام ذکرشده در این سند به «طراحی دولت هوشمند» و «طراحی نظام حکمرانی داده» مربوط می‌شود که مسئولیت انجام این دو اقدام از طریق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به سازمان فناوری اطلاعات ایران واگذار شده است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات در ادامه و در تشریح موضوعات مطرح‌شده در نظام حکمرانی داده به مواردی مانند انبارش، پردازش، تبادل، به اشتراک گذاری، تنظیم‌گری، بهره‌برداری، امنیت، مالکیت، حریم خصوصی، طبقه بندی داده‌ها و کلان داده‌ها اشاره کرد.

به گفته خوانساری، متولی این طرح سازمان فناوری اطلاعات است اما ۹ دستگاه دیگر هم به‌عنوان همکاران این سازمان در نظر گرفته شده‌اند و در صورت نیاز دستگاه‌های دیگر نیز با هدف شناخت مشکلات و مسائل این حوزه نیز دعوت به همکاری در انجام این طرح شده‌اند.

حامد منکرسی، معاون سیاستگذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات نیز در این نشست حاضر بوده و درباره این طرح توضیحاتی را ارائه کرد. او نظام حکمرانی داده را سندی خواند که می‌تواند در پیشرفت فضای مجازی کشور بسیار موثر باشد و درباره کارگروهی که برای تدوین این سند تشکیل شده نیز گفت: «تشکیل این کارگروه، نخستین گام برای طراحی نظام حکمرانی داده است و پس از این در دو مرحله با همکاری مرکز ملی فضای مجازی تصویب سند میسر خواهد شد.»

او همچنین ابعاد و جنبه‌های موضوع حکمرانی داده را چنین توضیح داد: «حکمرانی داده از جنبه‌های مختلفی مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما در کشور ما از دو بعد مورد توجه قرار می‌گیرد. یک بعد حکمرانی بر داده است و بعد دیگر حکمرانی مبتنی بر داده است که هر دو باید در سند مورد توجه قرار بگیرند.»

معاون سیاستگذاری و اعتباربخشی درباره اهداف نظام حکمرانی داده نیز گفت: «تحکیم و تقویت حکمرانی فضای مجازی، قاعده‌مندسازی دسترسی به داده‌ها، بهینه‌سازی و افزایش کارآمدی نظام تصمیم‌گیری کشور، ارتقای سطح هوشمندی در تصمیم‌گیری نظام‌های ملی کشور و مواردی از این قبیل، اهدافی هستند که در سند راهبردی کشور در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته‌اند.»

به گفته منکرسی، مرحله اول به چارچوب کلی و شاکله اصلی سند مربوط می‌شود که در این کارگروه تدوین و تصویب خواهد شد. در گام بعد نیز سند تدوین‌شده برای دریافت تایید نهایی به شورای عالی فضای مجازی ارائه خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات