واردات مسافری و پستی آیفون ۱۴ و مدل‌های بعد از آن ممنوع شد

سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲
مطالعه 3 دقیقه
نمایی از هوم اسکرین آیفون ۱۴ پرو مکس
بر اساس ابلاغیه سازمان گمرک واردات آیفون ۱۴ و مدل‌های بعد از آن به صورت مسافری و پستی از تاریخ اول اسفند ماه ممنوع است.
تبلیغات

در نامه‌ای با امضای مدیر کل دفتر واردات سازمان گمرک اعلام شده است از تاریخ اول اسفند ۱۴۰۱ واردات گوشی‌های برند اپل چه به‌صورت مسافری و چه به‌صورت پستی ممنوع خواهد بود. این ممنوعیت در خصوص گوشی‌های آیفون ۱۴ و تمام مدل‌های بعد از آن اعمال خواهد شد.

بر اساس این ابلاغیه، ضروری است که «از ثبت اطلاعات گوشی‌های وارده در سامانه مسافری و پستی از تاریخ مذکور خودداری گردد.» همچنین، سازمان گمرک نهادهای مربوطه را موظف کرده است که این موضوع را از طریق نصب بنر و سایر وسایل ارتباط جمعی در مبادی ورودی و خروجی مسافری به کشور اطلاع‌رسانی کند.

ممنوعیت واردات آیفون

این نامه که وزارت صمت مرجع ابلاغ آن بوده و مهلت اعتبار آن «تا اطلاع ثانوی» اعلام شده است، اولین دستور رسمی درباره موضوع واردات آخرین مدل‌های گوشی آیفون است که رسانه‌ای شده است. پیش از این، هرچند واردات انبوه و تجاری آیفون ۱۴ انجام نمی‌شد و گوشی‌های واردشده از رویه مسافری هم مشکل رجیستری داشتند، اما هیچ دستور رسمی‌ای درباره ممنوعیت واردات یا فعال‌سازی این مدل از گوشی‌های برند اپل صادر نشده یا دست‌کم به رسانه‌ها اعلام نشده بود.

در حال حاضر هم وزارت صمت و سازمان گمرک دستوری درباره واردات تجاری این گوشی‌ها صادر نکرده‌اند و همین عدم انجام واردات تجاری باعث شده بود بسیاری از افراد به واردات غیر تجاری یعنی آوردن گوشی از خارج از کشور همراه مسافر روی آورند. دستور سازمان گمرک در همین راستا و برای جلوگیری از همین شیوه واردات صادر شده تا افراد بدانند که با اعمال این ممنوعیت عملاً امکان رجیستری این گوشی‌ها وجود نخواهد داشت. هرچند که حتی گوشی‌های آِیفون ۱۴ که در پنج ماه اخیر وارد کشور شده‌اند هم هنوز مشکل فعال‌سازی دارند.

برای گوشی‌هایی که از شهریور ماه امسال تا کنون وارد کشور شده اما رجیستر نشده‌اند تعیین تکلیف نشده است. آخرین پیگیری‌های زومیت از انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی نیز حاکی از آن است که مراجع ذی‌ربط توضیحی درباره وضعیت رجیستری این گوشی‌ها نداده‌اند و تنها اعلام کرده‌اند که این موضوع در دست بررسی است.

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت نیز در آخرین اظهار نظر درباره وضعیت رجیستری گوشی‌های آیفون ۱۴ تمام شایعات منتشرشده مبنی بر در دستور کار قرار گرفتن رجیستری این گوشی‌ها را رد کرده و در توییتی نوشت: «هنوز تصمیمی برای رجیستری آیفون ۱۴ گرفته نشده است.»

تمام این اتفاقات در حالی برای گوشی‌های شرکت اپل رخ می‌دهد که کشور هیچ مشکلی برای واردات سایر محصولات اپل، مانند مک‌بوک، ایرپاد، آیپد و... ندارد و گوشی‌های سایر برندهای تولید موبایل نیز بدون مشکل انجام می‌شود. دو هفته قبل بود که از سری جدید گوشی‌های سامسونگ رونمایی شد و هرچند شایعه‌هایی درباره ممنوعیت واردات یا عدم رجیستری این گوشی‌ها به گوش می‌رسد اما دبیر انجمن واردکنندگان موبایل اعلام کرد که گلکسی S23ها رجیستر می‌شوند.

هفته قبل بود که همین اتفاق رخ داد و مهدی عبقری به زومیت خبر داد که مجوز واردات گلکسی S23 صادر شد. ابتدای همین هفته هم جدیدترین گوشی‌های سامسونگ به‌صورت رسمی به بازار کشور عرضه شدند تا برخلاف برند آمریکایی اپل، گوشی‌های این شرکت کره‌ای دو هفته پس از رونمایی در دنیا به بازار موبایل ایران وارد شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات