معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی: دانش‌بنیان‌ها به تقویت بنیه مالی نیاز دارند

یک‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹
مطالعه 2 دقیقه
شرکت‌های دانش‌بنیان
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی گفت سه سال است سرمایه این صندوق از رشد شرکت‌های دانش‌بنیان عقب افتاده که باید جبران شود.
تبلیغات

سیاوش ملکی‌فر درباره رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و منابع آن‌ها آماری ارائه داده که نشان می‌دهد این شرکت‌ها به تقویت بنیه مالی نیاز دارند و طبق گفته‌های این معاونت تأمین آن با اما و اگرهایی همراه است.

به گزارش مهر او با اشاره به اینکه سهم یک درصدی دانش‌بنیان‌ها باید همگام با رشد تولید ناخالص داخلی کشور به پنج درصد افزایش یابد گفت با در نظر گرفتن نرخ رشدی که در برنامه هفتم پیش‌بینی شده شرکت‌های دانش‌بنیان باید در سال ۱۴۰۶ حدود یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان فروش داشته باشند تا این سهم پنج درصدی محقق شود.

به گفته او این شرکت‌ها برای تامین سرمایه در گردش، تحقیق و توسعه و سرمایه‌گذاری‌های جدید خود تا ۳۰ درصد فروششان نیاز به منابع مالی جدید دارند: «اگر فرض کنیم صندوق نوآوری و شکوفایی ۳۰ درصد از بار تأمین مالی دانش‌بنیان‌ها در آن سال را بر دوش خواهد داشت، با در نظر گرفتن ضریب اهرمی خدمات مالی صندوق، آنگاه سرمایه صندوق در سال ۱۴۰۶ باید ۱۰۰ هزار میلیارد تومان باشد تا بتواند توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان را پشتیبانی کند.»

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین به وعده‌ی دولت برای تأمین این سرمایه تا سال ۱۴۰۶ هم اشاره کرد و گفت یکی از منابع این افزایش سرمایه، همان سهم نیم‌درصدی صندوق از بودجه عمومی دولت است که در قانون دانش‌بنیان (مصوب ۱۳۸۹) بر آن تأکید شده است: «با توجه به بودجه عمومی سال ۱۴۰۲، این عدد در سال آینده به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. اگر این میزان به صندوق اختصاص یابد، گشایشی جدی در تأمین مالی دانش‌بنیان‌ها ایجاد خواهد کرد.» او ابراز امیدواری کرده که نمایندگان در بودجه ۱۴۰۲ سرمایه صندوق را افزایش دهند.

در قانون جهش تولید دانش‌بنیان امسال هم دو منبع برای افزایش سرمایه صندوق نوآوری پیش‌بینی شده است: «نخست حقوق ورودی ماشین‌آلات و تجهیزات خدمات تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی و دوم اخذ مالیات از صادرات کالاهای واسطه‌ای نیمه‌خام.»

به گفته ملکی‌فر از سال ۹۳ تا ۹۶ دو هزار و ۶۲۲ میلیارد تومان سرمایه در اختیار این صندوق قرار گرفته است و با وجودی که باید سالانه نیم‌درصد بودجه عمومی به این صندوق تخصیص پیدا می‌کرد، این اتفاق نیفتاد و همان سرمایه اولیه سه هزار میلیارد تومانی هم به صورت کامل در اختیار صندوق قرار نگرفت.

در حال حاضر بیش از هشت هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور فعالند که در سال ۱۳۹۹ در مجموع حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان فروش داشتند. فروش این شرکت‌ها در سال‌ ۱۴۰۰ حدود ۳۰۰ و در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

ملکی‌فر با ارائه این آمارها تاکید کرد: «آشکار است که یک صندوق ۲۶۰۰ میلیارد تومانی نمی‌تواند جثه ۴۳۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دانش‌بنیان را به دوش بکشد.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات