دبیر هئیت عالی نظارت: مرجع صدور پروانه کسب در فضای مجازی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی کشوری است

پنج‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۲
مطالعه 3 دقیقه
کسب و کار آنلاین / E-Commerce
دبیر هیئت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی می‌گوید فعالیت اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی متوقف نشده و تنها مرجع صدور پروانه کسب در فضای مجازی است.
تبلیغات

روز گذشته، نوزدهم بهمن ماه، اتحادیه فناوران رایانه تهران خبری را منتشر و اعلام کرد که طبق اعلام هیئت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی، این اتحادیه مسئول صدور پروانه برای ارائه‌دهندگان کالا و خدمات در فروشگاه‌های مجازی است. همچنین، رئیس اتحادیه فناوران رایانه با ارجاع به دستور هئیت عالی نظارت، اعلام کرده بود که فعالیت اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی متوقف شده است.

مینا مهرنوش، رئیس اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، در گفت‌وگو با زومیت این موضوع را تکذیب کرده و گفت که این اتحادیه همچنان در زمینه صدور پروانه فعال است و توقف فعالیت آن صحت ندارد.

حالا غلامعلی مهدوی، دبیر هیئت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی، در گفت‌وگو با زومیت این موضوع را به تفصیل توضیح داده و تصریح کرد که در حال حاضر مرجع صدور پروانه کسب در فضای مجازی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی کشوری است. بنابراین، این اتحادیه همچنان پابرجا است و فعالیتش متوقف نشده است.

مهدوی درباره موضوع واگذاری امکان صدور پروانه به کسب‎‌وکارهای فعال در فضای مجازی این طور توضیح داد: در خصوص بحث صدور پروانه کسب مجازی استان تهران پیشنهاد داده بود با توجه به این که اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی کشوری برای مدتی مشکلاتی در بخش مدیریتی داشت، پروانه‌ها با تأخیر صادر می‌شد، تقاضا کرده بود یکی از اتحادیه‌ها در سطح استان تهران پروانه صادر کند. برای تسهیل کار این متقاضیان بود که موافقت شد این اختیار به یکی از اتحادیه‌ها واگذار شود.

البته به گفته او، فقط در صورت تأیید و تصویب ضابطه‌های خاص رسته‌های مورد نظر از سوی کمیسیون نظارت است که اتحادیه فناوران می‌تواند اقدام به صدور پروانه کسب کند: دادن امکان صدور پروانه به یک اتحادیه دیگر فقط در چارچوب ضابطه‌ای که تهیه و تأیید شود ممکن است، اما هنوز ضابطه‌های خاص رسته‌های مورد نظر تأیید و نهایی نشده است. بنابراین، همچنان اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی کشوری پروانه‌های کسب‌وکارهای مجازی را صادر می‌کند. الان هم که این اتحادیه فعال و هیئت مدیره‌اش هم مستقر است.

مهدوی در خصوص خبری که روز گذشته اتحادیه فناوران رایانه اعلام کرده بود، چنین توضیح داد: کمیسیون نظارت تهران قبول کرده است که اتحادیه فناوران رایانه تهران برای واحدهایی که به صورت توامان هم در فضای حقیقی و هم فضای مجازی فعال هستند پروانه صادر کند؛ اما انجام این اقدام توسط این اتحادیه منوط به تأیید و نهایی شدن ضابطه‌های مذکور است.

طبق اعلام او، باید مشخص شود که شرایط صدور این پروانه چیست، شامل چه افرادی می‌شود و... . با این حال، هنوز این ضوابط تایید و تصویب نشده است. بنابراین، این اتحادیه فعلا امکان صدور پروانه را ندارد. مهدوی در این خصوص گفت: «تا زمانی که این ضوابط خاص رسته‌های مورد نظر تأیید نشود امکان صدور پروانه کسب توسط هیچ اتحادیه دیگری مقدور نیست. در حال حاضر، مرجع صدور پروانه کسب در فضای مجازی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی کشوری است.»

دبیر هیئت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور درباره زمان نهایی شدن این ضوابط نیز اعلام کرد: این ضابطه‌ها همچنان در دست بررسی است، باید کمیسیون نظارت آن را تصویب کند، بعد کاربرگ آن نهایی شود. پس از آن این کاربرگ در سامانه بارگذاری خواهد شد و مراحل بعدی طی می‌شود.

او درباره واحدهای صنفی که مایل هستند هم به صورت مجازی و هم در فضای حقیقی فعالیت داشته باشند نیز چنین توضیح داد: واحدهای صنفی که در فضای حقیقی فعالیت می‌کنند اگر می‌خواهند در کنار کارشان، در فضای مجازی هم فعالیت کنند و مثلا سایتی داشته باشند دیگر نیاز به صدور پروانه دوم برای فعالیت مجازی ندارد، فقط باید اینماد دریافت کند و پس از آن می‌تواند در فضای مجازی هم فعالیت کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات