گزارش پاییز ۱۴۰۱ رگولاتوری؛ رشد اینترنت ثابت کمتر از دو درصد بوده است

دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵
مطالعه 5 دقیقه
اینترنت ایران
گزارش پاییز ۱۴۰۱ رگولاتوری از رشد ۱۱ درصدی میزان مشترکان اینترنت سیار خبر می‌دهد اما رشد میزان مشترکین اینترنت ثابت همچنان بسیار کم و زیر دو درصد است.
تبلیغات

جدیدترین گزارش از شاخص‌های آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات که به پاییز ۱۴۰۱ مربوط می‌شود توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر شد. بر اساس داده‌های موجود در این گزارش، میزان مشترکین پهن باند ثابت و سیار نسبت به پاییز سال قبل افزایش داشته است. با این وجود، هیچ اطلاعاتی درباره میزان مصرف اینترنت در پاییز ۱۴۰۱ ارائه نشده است؛ اطلاعاتی که در گزارش‌های پیشین همواره ذکر شده بود.

افزایش تعداد مشترکین موبایل و تلفن ثابت

تعداد مشترکین تلفن همراه در پاییز ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۷٫۲ درصد رشد داشته و از بیش از ۱۳۵ میلیون مشترک به بیش از ۱۴۵ میلیون و ۶۶۷ مشترک رسیده است. مشترکین تلفن ثابت نیز رشدی کمتر از یک درصد داشته و با افزایش ۰٫۱۲ درصدی به ۲۹ هزار ۳۴۲ مشترک در پاییز ۱۴۰۱ رسیده است.

تعداد مشترکین اینترنت پهن ‌باند سیار نیز از بیش از ۹۱ میلیون به بیشتر از ۱۰۲ میلیون مشترک رسیده است که رشد ۱۱.۴ درصدی را نشان می‌دهد. میزان مشترکین پهن باند ثابت هم هرچند رشد داشته اما میزان این رشد نسبت به مشترکین پهن باند سیار بسیار کمتر بوده است. میزان مشترکین پهن باند ثابت در پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته ۱.۷ درصد رشد کرده و در حال حاضر، بیش از ۱۱ میلیون و ۸۰ هزار مشترک در این بخش وجود دارد.

گزارش رگولاتوری

X-DSL؛ تکنولوژی اصلی در بازار پهن باند ثابت

در این گزارش سهم اپراتورها و تکنولوژی‌های مختلف از بازار مشترکین پهن باند ثابت نیز ارائه شده است. در بخش اپراتورها، همراه اول با ۴۹ درصد تقریباً نیمی از سهم این بازار را در اختیار دارد. پس از همراه اول، FCP با ۳۰ درصد سهم بازار قابل توجهی دارد. سهم اپراتورهای FWA، که شامل ایرانسل، های‌وب، مبین‌نت و زیتل می‌شود هم در مجموع ۱۶ درصد بوده است. در این بازار SERVCO تنها پنج درصد سهم دارد.

سهم بازار مشترکین پهن باند اینترنت به تفکیک تکنولوژی نیز به این صورت است که عمده استفاده از اینترنت مبتنی بر تکنولوژی X-DSL (۷۷ درصد) بوده است. ۱۷ درصد از اینترنت ثابت نیز با فناوری FTTH مورد استفاده قرار می‌گیرد. تکنولوژی Wifi و TD-LTE نیز به ترتیب چهار و دو درصد از این بازار سهم دارند.

گزارش رگولاتوری

پیشتازی همراه اول در شبکه ارتباطی کشور

در سهم بازار مشترکین فعال تلفن همراه اپراتور همراه اول با ۵۳ درصد بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص داده است. در این بازار ایرانسل ۴۳ درصد و اپراتور رایتل چهار درصد سهم دارند. این سهم‌ها در خصوص بازار مشترکین پهن باند سیار نیز دقیقاً با همین ارقام و درصدها صدق می‌کند.

نکته مهم دیگر در خصوص تکنولوژی‌های مورد استفاده در بازار مشترکین پهن باند سیار است که نشان می‌دهد عمده مصرف اینترنت سیار از تکنولوژی نسل چهارم (4G) با ۹۰ درصد است و تنها ۱۰ درصد از مشترکین از شبکه 3G استفاده می‌کنند.

گزارش رگولاتوری

در خصوص میزان و درصد پوشش جمعیتی اینترنت در اپراتورهای مختلف نیز همراه اول تعداد روستاهای بیشتری را تحت پوشش قرار داده است؛ در حالی که اپراتور ایرانسل تعداد بیشتری از شهرهای کشور را تحت پوشش فناوری‌های 2G، 3G و 4G قرار داده است.

گزارش رگولاتوری

سهم بازار اپراتورها از مصرف دیتای اینترنت نیز ۴۰ درصد برای همراه اول، ۵۳ درصد برای ایرانسل و هفت درصد برای رایتل اعلام شده است. جمع کل مصرف دیتای اینترنت برای اپراتورهای سیار نیز ۵۶ درصد و برای اپراتورهای ثابت ۴۴ درصد ثبت شده است.

گزارش رگولاتوری

در بخش سهم اپراتورها از مکالمه‌های تلفنی هم همراه اول با ۶۶ درصد بیشترین سهم را دارد و پس از آن، ایرانسل ۳۲ درصد سهم را به خود اختصاص داده و رایتل هم تنها دو درصد از مکالمات را داشته است. در پاییز امسال مجموعاً بیش از ۸۰ میلیون و ۷۷۷ دقیقه مکالمه تلفنی در اپراتورهای سیار کشور انجام شده است.

گزارش رگولاتوری

یک‌سوم درآمد صرف سرمایه‌گذاری شده است

شاخص‌های اقتصادی بخش ICT در سال ۱۴۰۰ بخش دیگری از گزارش رگولاتوری است که نشان می‌دهد مجموع درآمد بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات بیش از ۷۲ هزار و ۳۸۹ میلیارد تومان و کل سرمایه‌گذاری در این حوزه حدود ۲۱ هزار و ۱۲۱ میلیارد تومان بوده است.

گزارش رگولاتوری

آمارهای اعلام‌شده در این بخش سهم بازار سه اپراتور اصلی کشور را نیز نشان می‌دهد که بر اساس آن، همراه اول نزدیک به ۵۵ درصد از بازار را در اختیار دارد، این سهم برای ایرانسل نزدیک به ۴۲ درصد و برای رایتل ۳.۶ درصد در سال ۱۴۰۰ بوده است.

گزارش کامل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را می‌توانید در اینجا ببینید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات