عوارض طرح ترافیک در سال آینده ۲۰ درصد بیشتر می‌شود

دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶
مطالعه 3 دقیقه
طرح ترافیک - خیابان
با تصمیم شورای شهر تهران عوارض تردد در محدوده‌های ترافیکی در سال پیش رو ۲۰ درصد بیشتر خواهد شد و نرخ پایه آن به ۵۲‌هزار و ۵۰۰ تومان خواهد رسید.
تبلیغات

در یکصد و بیست‌وهفتمین جلسه شورای شهر تهران مقرر شد که عوارض طرح ترافیک در سال ۱۴۰۲ افزایش پیدا کند. در این جلسه که دیروز، ۱۶ بهمن ماه، برگزار شد اعضای شورا موضوع افزایش ۲۰ درصدی عوارض طرح ترافیک پایتخت را تصویب کردند.

مجتبی شفیعی، مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل شهرداری تهران در این جلسه و در جریان بررسی لایحه اصلاح مصوبه عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک، کاهش تقاضای سفر و کنترل آلودگی هوا اعلام کرد: «در سال جاری درآمد ناشی از اجرای طرح ترافیک و عوارض آن هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده که از این رقم تا امروز یک‌ هزار میلیارد تومان وصول شده است.» طبق گفته شفیعی، این احتمال وجود دارد که تا پایان سال جاری میزان کسری این درآمد وصول شود.

اعضای شورای شهر تهران افزایش عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک را در این جلسه مورد بررسی قرار دادند و هرچند در ابتدا افزایش ۲۵ درصدی این عوارض را مد نظر داشتند اما در نهایت با ۱۰ رأی موافق و ۸ رأی مخالف افزایش ۲۰ درصدی عوارض طرح ترافیک را تصویب کردند.

عوارض طرح ترافیک در سال آینده چقدر است؟

با این افزایش نرخ عوارض تردد در محدوده‌های ترافیکی نرخ پایه این عوارض به ۵۲‌ هزار و ۵۰۰ تومان در سال آینده خواهد رسید. مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل شهرداری تهران در این خصوص گفت: «این مبلغ ۴۳ هزار و ۸۰۰ تومان در نظر گرفته شده بود که برای سال آینده با افزایش ۲۰ درصدی این رقم به ۵۲‌ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد رسید.»

بر اساس محاسبات انجام‌شده، با اعمال این افزایش قیمت، عوارض روزانه تردد در محدوده طرح ترافیک برای کامیونت‌های بنر و بالای ۶ تن ۸۰ هزار تومان خواهد بود. بهای عوارض ورود به و تردد در محدوده طرح ترافیک برای برخی گروه‌ها مانند جانبازان، بیماران خاص و خبرنگاران نیز تغییراتی داشته است.

شفیعی درباره نرخ عوارض این گروه‌ها در سال آینده گفت: «این رقم نیز برای ورود سالیانه در سال جاری ۲۳۴ هزار تومان بود که با ۲۵ درصد افزایش در سال آینده این رقم در سال به ۲۹۳ هزار تومان خواهد رسید.»

البته این نرخ اعلام‌شده برای عوارض طرح ترافیک صرفاً قیمت پایه محسوب شده و رقم نهایی تردد در محدوده‌های ترافیکی با ضرب این نرخ پایه در محدوده تردد، یعنی حلقه اول یا دوم طرح ترافیک، زمان تردد و نوع معاینه فنی به دست خواهد آمد.

پارکینگ گران می‌شود

دنیای اقتصاد همچنین از تصمیم شورای شهر برای تعیین هزینه پارکینگ‌های شهری نیز خبر داده و نوشته است که حق توقف وسایل نقلیه در پارکینگ‌‌‌های متعلق به شهرداری تهران تعیین تکلیف شده است: «بر این اساس برای ساعت اول استفاده از پارکینگ مسقف برای سواری‌‌‌ها رقم چهار‌هزار و ۹۰۰ تومان و برای وانت‌‌‌بارها شش‌‌‌هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شد.»

مبلغ تعیین‌شده برای پارکینگ‌های غیر مسقف هم در ساعت اول از دو هزار و ۸۰۰ تا پنج هزار و ۴۰۰ تومان است. موتورسیکلت‌‌‌ها هم برای تا یک ساعت توقف در این پارکینگ‌ها باید دو‌هزار و ۲۰۰ تومان بپردازند.

علاوه بر این، موضوع فضای پارک حاشیه‌ای نیز مطرح است و گفته می‌شود شهرداری تهران برای سال آینده ۱۲۰‌ هزار فضای پارک حاشیه‌‌‌ای را تحت مدیریت خود قرار خواهد داد. بر اساس مصوبه شورای شهر، تمام درآمد حاصل از این فضای پارک باید برای حمل‌ونقل عمومی صرف شود.

طبق مصوبه جدید شورای شهر، هزینه استفاده از فضای پارک حاشیه‌‌‌ای در تهران از یک‌ هزار و ۶۰۰ تومان برای دو ساعت اول به دو هزار و ۲۰۰ تومان افزایش خواهد یافت. البته طرح پارک حاشیه‌‌‌ای هنوز اجرا نشده و تا امروز فقط برای ۷۵‌ هزار فضای پارک حاشیه‌‌‌ای قرارداد منعقد ‌‌‌شده است که تعداد این قراردادها هم تا سال آینده بیشتر خواهد شد.

نکته دیگری که در جلسه اخیر شورای شهر درباره آن تصمیم‌گیری شده این است که از سال آینده پرداخت وجه نقد به پارکبان‌‌‌ها نیز ممنوع خواهد شد و پرداخت‌‌‌ها فقط در بستر سامانه آنلاین امکان‌پذیر خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات