ثبت بیش از پنج میلیارد تراکنش در مرکز ملی تبادل اطلاعات در سال جاری

دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲
مطالعه 2 دقیقه
جواد موحد
امسال حدود ۵ میلیارد تراکنش در مرکز تبادل اطلاعات ثبت شده که بیش از ۲میلیارد به گذرگاه خدمات دولت و حدود ۳میلیارد به گذرگاه خدمت عمومی دولت تعلق دارد.
تبلیغات

به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات ایران، جواد موحد معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات مجموع تراکنش‌های ثبت‌شده در مرکز ملی تبادل اطلاعات از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون را اعلام کرده و گفت: «بیش از پنج میلیارد تراکنش در مرکز ملی تبادل اطلاعات به ثبت رسیده است که حدود دو میلیارد و ۲۲۰ میلیون آن متعلق به گذرگاه خدمات دولت (GSB) و حدود سه میلیارد آن به گذرگاه خدمات عمومی دولت (PGSB) تعلق دارد.»

او همچنین به ارائه آمار و ارقامی درباره گذرگاه خدمات دولت پرداخته است. به گفته موحد، سرویس‌های این گذرگاه، که به‌عنوان بستری پاسخگویی به استعلامات بین دستگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در سال جاری افزایش پیدا کرده‌اند:

«بر اساس اطلاعات آماری به دست آمده از مرکز ملی تبادل اطلاعات، گذرگاه خدمات دولت در شاخص سرویس‌های ارائه‌شده، شاهد افزایش ۹۵ سرویس جدید در دی ماه است. بنابراین بدین ترتیب تا پایان دی ماه بیش از ۱۶۰۰ سرویس توسط مرکز ملی تبادل به دستگاه‌های دولتی ارائه شده است که با اضافه شدن دو دستگاه جدید به مجموع دستگاه‌های سرویس‌دهنده، از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا ابتدای بهمن ماه در مجموع ۷۷ دستگاه سرویس دهنده در گذرگاه خدمات دولت (GSB) به فعالیت می‌پردازند.»

طبق اعلام معاون سازمان فناوری اطلاعات، تعداد ۳۱۹ دستگاه سرویس‌گیرنده نیز در این بستر وجود دارند که اقدام به اخذ سرویس‌های استعلامی می‌کنند و همچنین بیش از ۶۸۰ کسب و کار و دستگاه دولتی از گذرگاه عمومی خدمات دولت (PGSB) سرویس می‌گیرند.

او در ادامه اسامی دستگاه‌هایی را که برترین سرویس‌دهنده یا سرویس‌گیرنده بوده‌اند ذکر کرده است. سازمان ثبت احوال کشور، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و شرکت ملی پست از ابتدای سال جاری تا امروز بوده‌‎اند.

وزارت علوم، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بانک مرکزی؛ خدمات استعلام هویتی ثبت احوال، سرویس شاهکار و سرویس استعلام واکسن وزارت بهداشت نیز پرکاربرترین‌ها گذرگاه‌های خدمات دولت (GSB) هستند و سرویس‌گیرنده‌های برتر محسوب می‌شوند.

معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به این که گذرگاه خدمات عمومی دولت به طور ویژه بر ارایه خدمات و استعلام‌های بین دستگاه‌های اجرایی با کسب‌وکارها یا خدمات بین دستگاهی تمرکز دارد، گفت: «از ابتدای سال جاری تا کنون ۶۶۶ دستگاه سرویس گیرنده و ۴۴ دستگاه سرویس‌دهنده در گذرگاه خدمات عمومی دولت به فعالیت می‌پردازند که تعداد ۳۵۹ سرویس توسط PGSB به متقاضیان خدمات استعلامی ارائه می‌شود. بررسی اطلاعات آماری نشان می‌دهد، برترین دستگاه‌های سرویس‌دهنده در PGSB شامل وزارت کشور، سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان فناوری اطلاعات ایران هستند.»

او در ادامه اسامی دستگاه‌ها و شرکت‌هایی را که بیشترین سرویس‌گیرندگان از این گذرگاه بوده‌اند ذکر کرده و گفت: نیز وزارت آموزش و پرورش، شرکت ایده گزین ارتباطات روماک (اسنپ) و شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس (تپسی) بیشترین سرویس‌گیرنده‌های این گذرگاه را تشکیل می‌دهند.»

طبق گفته موحد، پرکاربردترین خدمات گذرگاه خدمات عمومی دولت در دی ماه امسال نیز سرویس‌ استعلام بیماری کرونا سکوی ایران من نسخه آموزش و پرورش وزارت کشور، سرویس استعلام بیماری کرونای سکوی ایران من وزارت کشور و سرویس QR کد اربعین وزارت کشور بوده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات