آیفون‌های فیک در بازار ایران

دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷
مطالعه 2 دقیقه
هوم اسکرین آیفون ۱۴ اپل
آیفون ۱۴ تقلبی به بازار ایران وارد شده و خرید و فروش می‌شود؛ اما این گوشی‌ها غیر قانونی هستند، به صورت قاچاق وارد می‌شوند و شماره سریالشان جعلی است.
تبلیغات

آیفون ۱۴ ماه‌ها است که به جنجالی‌ترین گوشی در بازار موبایل ایران تبدیل شده است. در کنار تمام مسائل مربوط به رجیستری گوشی‌هایی که به شیوه مسافری به کشور وارد شده بودند، نامشخص بودن وضعیت واردات تجاری این مدل از گوشی‌های شرکت اپل هم ماه‌ها است که مطرح شده و بازار موبایل کشور و طرفداران این برند را از امکان استفاده از این گوشی‌ها محروم کرده است.

حالا اما موضوع گوشی‌های آیفون ۱۴ فیک یا تقلبی هم به موضوعات قبلی اضافه شده است. هرچند پیش از این هم نسخه تقلبی و فیک دیگر مدل‌های آیفون در بازار موبایل ایران وجود داشته اما ایسنا نوشته است که به دلیل گران‌قیمت بودن گوشی‌های آیفون ۱۴ برخی از علاقه‌مندان به این گوشی‌ها به سراغ خرید نسخه فیک یا کپی این مدل گوشی می‌روند که از نظر ظاهری بسیار شبیه به نسخه اصلی آن اما بسیار ارزانتر است.

مهدی محبی، رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی استان تهران، شمن هشدار دادن به مردم درباره خرید گوشی‌های آیفون ۱۴ تقلبی و کپی اعلام کرده است: «معمولا آیفون‌های ۱۴ کپی به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند و سریال‌های آن هم جعل شده و فروشش هم غیرقانونی است.»

او در ادامه درباره رجیستری این گوشی‌ها چنین توضیح داد: «آیفون‌های ۱۴ کپی به دلیل این که به صورت قاچاق وارد می‌شوند رجیستری آن‌ها هم جعلی است. به عبارتی این گوشی‌ها از راه قانونی وارد کشور نمی‌شوند و غیرقانونی هستند؛ چون گمرکی گوشی اپل از ارزش قانونی آن کالا بیشتر است و به همین دلیل قانونی وارد نشده و کالای فیک هم که اجازه ندارد به جای اصلی وارد شود زیرا تخلف محسوب می‌شود.»

البته رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی استان تهران اطلاعی از قیمت این مدل گوشی‌ها نداشته و رقم دقیقی از مبالغی که مردم بابت خرید این نسخه‌های فیک می‌پردازند اعلام نکرده است.

محبی در ادامه به مشکلاتی که ممکن است برای این نسخه‌های کپی و فیک ایجاد شود پرداخته و گفت: «ممکن است گوشی فیک و قاچاق، قطع شود و هر اتفاقی برایش رخ دهد، چون قانونی وارد کشور نشده است و رجیستری که احتمالا بر روی آن خورده است هم غیر قانونی است بنابراین اگر در مکانی کپی‌های این مدل از گوشی به فروش برسد و ما شناسایی کنیم، نامه آن را به سازمان صمت ارسال خواهیم کرد.»

او همچنین به مردم توصیه کرد هر گوشی‌ای را که از فروشگاه یا هر طریق دیگری خریداری می‌کنند، حتما از طریق #۷۷۷۷* استعلام بگیرند. محبی اضافه کرد: «پس از این اقدام به دارندگان گوشی موبایل اعلام می‌شود که اولا مدل گوشی چیست که وارد کشور شده و وارد کننده آن چه کسی است؛ بنابراین این موضوع با یک استعلام خیلی راحت اطلاع‌رسانی می‌شود.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات