راه‌اندازی سامانه «برپا» برای جبران افت کیفیت تحصیلی دانش‌آموزان

یک‌شنبه ۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷
مطالعه 3 دقیقه
یوسف نوری
وزیر آموزش و پرورش: سامانه آنلاین «برپا» با هدف جبران افت کیفیت تحصیلی و حل مشکل دانش‌آموزانی که به هر علتی دسترسی به تحصیل ندارند راه‌اندازی شد.
تبلیغات

امروز، یکشنبه ۹ بهمن ماه، آیین افتتاحیه سامانه «برپا» در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد. طبق گزارش ایرنا، در این مراسم یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، اعلام کرده است که این سامانه به عنوان برنامه پشتیبان آموزشی «بر اساس دانش روز طراحی شده و در آن از آخرین فناوری‌های در حوزه فنی و مدل کسب‌وکار استفاده شده است.»

نوری همچنین اعلام کرده است که «سامانه برپا برای جبران افت کیفیت تحصیلی و حل مشکل دانش‌آموزانی که به هر علتی دسترسی به تحصیل ندارند، راه‌اندازی شده است» و در ادامه اضافه کرده است: «در سامانه برپا تلاش شده است تا از ظرفیت جوانان، اولیا، دانشگاه‌ها، حوزه‌ها و پژوهشگاه‌های علوم پایه استفاده مناسب شود و این کار خیر را نشر و افزایش دهند.»

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با بیان این که در آموزش و پرورش از هر دو کلاس درس یک کلاس درس را خیرین می‌سازند، به ظرفیت فراهم‌شده در سامانه برخط برپا برای جبران افت کیفیت تحصیلی و حل مشکل دانش‌آموزانی که به هر علتی دسترسی به تحصیل ندارند، اشاره کرد. او بر ضرورت مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان نیز تأکید کرد و گفت: «دانش‌آموزان، آموزنده دانش هستند و باید مسیر خود را پیدا کنند و هر دانش‌آموز باید یک مهارت را بیاموزد و این موضوع به یک فرهنگ در جامعه تبدیل شود.»

به این ترتیب، پس از شبکه اجتماعی دانش‌آموزان یا همان سامانه «شاد» این دومین پلتفرم آنلاینی است که آموزش و پرورش در حوزه آموزش و تحصیل فراهم آورده است. با توجه به موضوع بازماندگی از تحصیل که به یکی از مسائل جدی این روزهای کشور تبدیل شده و همچنین، با کاهش کیفیت تحصیلی دانش‌آموزان در سال‌های اخیر این سامانه طراحی شده تا بتواند جبران کمبودها در این حوزه باشد.

حمیدرضا خان‌محمدی، رئیس سازمان نوسازی، تجهیز و بازسازی مدارس نیز درباره سامانه برپا گفت: «در این سامانه، ظرفیت‌ها به یکدیگر متصل می‌شود تا دانش‌آموزانی که به هر دلیل مشکلات آموزشی دارند از آن بهره‌مند شوند و امیدواریم که زیرساخت‌های آن هم ایجاد شود.» به گفته او، یکی از اتفاقات برای توسعه گستره کار جهادی، سامانه برپا است که بسیاری از معلمان نیز در آن حضور پیدا خواهند کرد.

رئیس سازمان نوسازی، تجهیز و بازسازی مدارس در ادامه نیز اظهار امیدواری کرد که سامانه برپا با دقت نظر به سرعت آماده باشد و افزود: «این یک کار مشترک است و همه ظرفیت‌ها مشخص شده است و امیدواریم شروعی برای به حداقل رسیدن افت آموزشی باشد.»

با توجه به این که هنوز این سامانه مورد استفاده قرار نگرفته است، نمی‌توان درباره اثرگذاری آن قضاوتی داشت، اما تجربه راه‌اندازی و استفاده از سامانه «شاد» نشان داده است که در حوزه طراحی سامانه آموزشی که بتواند نیازهای تحصیلی و آموزشی همه دانش‌آموزان کشور را پاسخ دهد و خدمات مطلوبی برای برگزاری کلاس‌های آنلاین و سایر ظرفیت‌های آموزشی ارائه کند، ضعف‌هایی وجود دارد.

در تجربه استفاده از سامانه شاد، در دوران آموزش آنلاین به دلیل شیوع کرونا و همچنین، در تعطیلی‌های چند ماه اخیر به‌ویژه با وجود محدودیت‌های اینترنت شاهد این بوده‌ایم که آموزش آنلاین با مشکل مواجه شده و برگزاری کلاس‌های غیر حضوری را سخت و ناممکن کرده بود. همین دو هفته پیش بود که شاد همزمان با غیر حضوری شدن مدارس و دورکار شدن شاغلان دچار اختلال در زیرساخت‌های فنی شد و دسترسی به آن با مشکلاتی مواجه شد. بنابراین، به نظر می‌رسد سامانه برپا باید با زیرساختی کامل‌تر طراحی و ارائه شود تا واقعا بتواند هدف جبران افت کیفیت تحصیلی دانش‌آموزان را جبران کند.

علی آقامحمدی، معاون وزیر کشور و رئیس ستاد توانمندسازی و تحول اجتماعی محور ۲۰۲۰ محله، دیگر سخنران حاضر در این نشست بود که به ارائه آماری درباره بازماندگان از تحصیل شناسایی‌شده اشاره کرد و گفت: «۸۷۴ هزار نفر بازماندگان از تحصیل شناسایی شدند یعنی افرادی که بین ۶ تا ۱۷ سال هستند و از تحصیل جا مانده‌اند که با تلاش‌های آموزش و پرورش ۱۵۰ هزار نفر از این آمار کم شده است و اکنون افراد بسیاری در این وزارتخانه برای بازگرداندن به تحصیل دانش آموزان تلاش می‌کنند.»

او همچنین از تلاش‌هایی گفت که برای بهبود و تقویت وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان در محلات کم برخوردار انجام شده است. محمدی در این خصوص اعلام کرد: «دو هزار و ۲۰ محله کم‌برخوردار با ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار جمعیت داریم که مشکلاتی دارند. کارهای بسیاری از سوی کمیته امداد، بسیج و دیگر نهادها تاکنون برای مدارس این مناطق انجام شده بسیار کمک کرده اما راه نجات نیست.»

معاون وزیر کشور از برگزاری کلاس‌های تقویتی کنکور برای این افراد خبر داد و همچنین گفت برخی دوره‌های کسب‌وکار نیز برای افراد کم برخوردار در بازه‌های سنی ۱۳ تا ۱۷ سال و ۱۸ تا ۳۰ سال در نظر گرفته شده که به صورت رایگان برگزار خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات