موتور برقی در ناوگان پست؛ پروژه‌ای که جدید نیست

دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۷
مطالعه 5 دقیقه
موتور برقی
«ناوگان موتور برقی پست رونمایی شد»؛ شاید فکر کنید این اتفاق برای نخستین بار در کشور رخ داده است اما اولین بار سه سال پیش این خبر در رسانه‌ها منتشر شد.
تبلیغات

اول بهمن ماه امسال مراسمی با عنوان «آیین رونمایی از موتورسیکلت‌های برقی موزعین پستی کشور» در موزه ارتباطات کشور برگزار و در آن اعلام شد که ۷۰۰ موتور برقی وارد ناوگان پستی کشور شد. محمود لیائی، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت پست، در این مراسم رونمایی از جایگزین شدن ۷۰۰ موتورسیکلت برقی به ناوگان پستی تهران خبر داد.

در خبری که از این مراسم منتشر شده، ایرنا به نقل از مدیرعامل شرکت پست نوشته است: «هزار و ۳۰۰ موتورسیکلت بنزینی در اختیار شرکت ملی پست است که این عدد با ۱۰ هزار نیروی غیررسمی و قراردادی افزایش پیدا می‌کند که به حدود ۲۰۰ هزار موتورسوار می‌رسد. در قالب تفاهم‌نامه با شهرداری ۷۰۰ موتورسیکلت برقی را جایگزین خواهیم کرد و به مرور به ناوگان پستی شهر تهران وارد خواهد شد.»

محمود لیائی همچنین از اضافه شدن خودروهای برقی به ناوگان پستی کشور خبر داده و اعلام کرده است که «نوسازی ناوگان ماشین‌های برقی را در دستور کار داریم» و اضافه کرده است که «سال آینده و در روز هوای پاک در نظر داریم ماشین‌های برقی را وارد ناوگان پستی کشور کنیم.»

موتور برقی ناوگان پستی

وزیر ارتباطات هم در این مراسم اعلام کرد موتورهای برقی که قرار است به ناوگان پستی کشور اضافه شوند همگی تولید داخلی هستند. زارع‌پور استفاده از فناوری در ابعاد مختلف زندگی مردم را یکی از مهم‌ترین اهداف وزارتخانه خود دانست و گفت: «این وزارتخانه با هوشمندسازی، الکترونیکی کردن خدمات و استفاده حداکثری از فناوری، نقش مهمی در کاهش سفرها و آلودگی هوا دارد.»

در ادامه این مراسم که علاوه بر وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت پست، شهردار تهران و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در آن حاضر بودند، از موتورهای برقی تولید داخلی رونمایی شد تا به این ترتیب، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم به سوی «پست سبز» حرکت کرده باشد.

این آیین رونمایی از موتورهای برقی پست در حالی به نام وزارت ارتباطات دولت سیزدهم ثبت شد و تیتر رسانه‌ها شد که نه در این مراسم و نه در هیچ یک از اخبار و گزارش‌های آن به این مساله اشاره نشد که بیش از سه سال قبل هم مراسمی با همین عنوان برگزار و در تاریخ ۲۳ آذر ۱۳۹۸ از ناوگان برقی شرکت ملی پست رونمایی شده بود.

وزیر وقت ارتباطات، محمدجواد آذری جهرمی، در آن مراسم اعلام کرده بود که وزارت ارتباطات با تجهیز پست به ناوگان برقی به پروژه «تهران هوشمند» پیوسته است. او همچنین از اضافه شدن تعدادی موتور برقی، دوچرخه برقی و خودروی برقی به ناوگان پست کشور اشاره کرده و گفته بود: «شرکت ملی پست با اجرای طرح پست پلاس یکی از آلوده‌ترین مناطق تهران را به ۲۰۰ موتور برقی، ۵۰ دوچرخه و ۱۰ ماشین برقی مجهز می‌کند و یک گام در این حوزه به پیش می‌رود.»

موتور برقی پست

مرور اخبار پیشین نشان می‌دهد موتورهای برقی پیش از این به ناوگان پستی کشور وارده شده‌ بودند و حالا بهبود کیفیت یا افزایش تعداد آن‌ها ارزش افزوده‌ای است که وزارت ارتباطات دولت سیزدهم ایجاد کرده و اقدام سال‌های گذشته را یک قدم به پیش برده است. هرچند در مراسم رونمایی از موتورهای برقی جدید اشاره‌ای به طرح اولیه آن نشده تا این ۷۰۰ موتورسیکلت برقی به‌عنوان اولین موتورها در ناوگان پست کشور معرفی شوند و دستاورد جدیدی محسوب شوند.

حتی اگر خبر رونمایی از موتورهای برقی شرکت پست در وزارت ارتباطات دولت دوازدهم را هم به یاد نیاوریم و عکس‌های باقی‌مانده از آن مراسم را هم ندیده باشیم، احتمالا کاربران فضای مجازی یکی از جنجالی‌ترین سوژه‌هایی را که درباره ناوگان هوایی پست در همان دوران مطرح شد و در شبکه‌های اجتماعی هم سر و صدا کرد، از یاد نبرده‌اند.

ماجرای سورپرایز آذری جهرمی و رونمایی از پهپاد پستی یکی از اتفاقات پرحاشیه زمان وزارت آذری جهرمی بود که کاربران بعد از انتشار اخبار و تصاویرش آن را دست‌مایه شوخی و طنز قرار دادند و به یکی از ژانرهای روز توییتر فارسی تبدیلش کردند.

پهپاد پستی

همان‌طور که حجت الاسلام سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، در مراسم رونمایی از موتورسیکلت‌های برقی موزعین پستی اعلام کرده است که تولید موتورهای برقی توسط شرکتی دانش‌بنیان به طور کامل در ایران انجام شده است، آذری جهرمی هم در زمان وزارتش گفته بود ساخت و تولید پهپاد پستی «به دست جوانان خلاق ایرانی انجام شده است.»

او همچنین از درخواست اضافه شدن خودروهای برقی به شرکت پست هم خبر داده بود که تولید یک شرکت دانش‌بنیان داخلی بودند اما به دلایلی امکان استفاده از آن‌ها فراهم نشده بود: «ما خواستار خرید ۱۰ خودروی برقی از شرکت دانش‌بنیان داخلی شدیم که به دلیل مشکلات صدور مجوز پلاک این شرکت هنوز آمادگی ارائه این تعداد خودرو را به ما ندارد. بر این اساس خواستار همراهی و حمایت ناجا برای حل مشکلات این فرایند هستیم.»

هر دولتی قطعا برنامه‌ها و اهدافی دارد و وزارتخانه‌ها به تبعیت از این برنامه‌ها و سیاست‌های در نظر گرفته شده، اقداماتی را انجام می‌دهند و دستاوردهایی دارند. اقدامات و دستاوردها در کارنامه وزارتخانه‌ها و دولت‌ها ثبت می‌شود و همیشه فرصت برای توسعه آن اقدامات و بهبود بخشیدن به دستاوردهای پیشین وجود دارد. اقدام موثر و دستاورد همیشه مترادف با رونمایی کردن از یک طرح و کلید زدن یک پروژه تعریف نمی‌شود؛ گاهی ادامه دادن طرح‌های پیشین و بهبود دادن آن‌ها بیشتر از آغازگر یک پروژه بودن می‌تواند تاثیرگذار و مهم باشد.

همان‌طور که وزارت ارتباطات دولت سیزدهم توانسته است پروژه‌هایی مانند شبکه ملی اطلاعات را، که از سال‌ها قبل کلید خورده است، توسعه دهد و باعث پیشرفت آن شود، قاعدتا می‌تواند پروژه‌های دیگری را که در حال پیگیری و ادامه دادن آن‌ها است نیز با عنوان توسعه‌بخشی به طرحی از پیش موجود مطرح کند.

موتورسیکلت‌های برقی موزعین که وزارت ارتباطات رونمایی و به شرکت پست اضافه کرده است به طرحی که پیش از این برای ایجاد ناوگان موتوری پست کلید خورده بود اضافه شده و بنا است تلاشی برای بهبود وضعیت پست و همچنین سلامت جامعه باشد که گامی رو به جلو در همان پروژه پیشین است. گامی موثر برای پیشرفت و توسعه پروژه‌ای که قبلا آغاز شده و تحقق آن کمتر از کلید زدن و آغاز کردنش نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات