وزیر ارتباطات: اینترنت همراه در محدوده حوزه‌های امتحانی قطع می‌شود

چهارشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱
مطالعه 3 دقیقه
عیسی زارع‌پور
با اعلام وزیر ارتباطات قرار است در روزهای برگزاری کنکور، اینترنت همراه فقط در محدوده حوزه‌های امتحانی و صرفاً در زمان برگزاری آزمون قطع شود.
تبلیغات

یک هفته است که موضوع قطعی سراسری اینترنت در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی‌ماه که مرحله اول آزمون کنکور ۱۴۰۲ برگزار می‌شود، تبدیل به بحثی داغ شده است. هرچند بیانیه وزارت ارتباطات مبنی بر این که درخواست سازمان سنجش آموزش کشور برای قطعی سراسری اینترنت به‌منظور کاهش امکان تقلب در آزمون قابل قبول نیست، احتمال قطعی سراسری اینترنت را کم‌رنگ کرد، اما با توجه به این که وزیر ارتباطات گفته بود «من تصمیم‌گیر نیستم و شورای امنیت کشور باید تصمیم بگیرد»، همه چیز به نظر این شورا وابسته شد.

حالا وزیر ارتباطات در حاشیه نشست امروز هیئت دولت به تصمیم شورای امنیت کشور درباره این موضوع اشاره کرد و گفت این شورا با اعلام چهار شرط با محدودیت اینترنت در روز برگزاری کنکور موافقت کرده است: «این درخواست دیروز در شورای امنیت کشور بررسی شد و با چند شرط با آن موافقت شد. شرط اول این که صرفاً در محدوده حوزه‌های امتحانی و صرفاً در ساعت برگزاری کنکور اینترنت قطع شود و شرط دوم این که فقط اینترنت همراه و با اطلاع قبلی قطع شود. یعنی ما به کسانی که در محدوده BTSهای حوزه‌های امتحانی هستند از قبل پیامی ارسال می‌کنیم که آمادگی داشته باشند.»

به گفته او، شورای امنیت کشور به دلیل وجود نگرانی و دغدغه‌هایی در خصوص سلامت کنکور فقط با همین چهار شرط با محدودیت اینترنت موافق کرده است. زارع‌پور البته به این نکته هم اشاره کرد که می‌توان با روش‌های فناورانه‌تری هم با تقلب در کنکور مقابله کرد و گفت: «ما اعتقاد داریم که روش‌های بسیار پیشرفته‌تر، بهتر و فناورانه‌ای برای مبارزه با تقلب در حوزه‌های کنکور وجود دارد که دوستان در سازمان سنجش باید به این سمت حرکت کنند.»

زارع‌پور همچنین گفت وزارت ارتباطات کاملا با درخواست سازمان سنجش برای قطعی سراسری اینترنت مخالف است و افزود: «ما اعتقاد داریم که اینترنت مثل هوا است و الان تمام زندگی مردم از اقتصاد، کسب‌وکار، آموزش، فرهنگ و سرگرمی وابسته به آن شده و نمی‌شود اینترنت را قطع کرد.»

اینترنت طبقاتی نداریم

وزیر ارتباطات بار دیگر به موضوع اینترنت طبقاتی واکنش نشان داده و وجود آن را در کشور رد کرد. او در این خصوص چنین توضیح داد: «من قبلا هم گفته‌ام. اینترنت طبقاتی به این معنی است که یک طبقه خاصی بخواهند اینترنت پرسرعت داشته باشند. چنین چیزی وجود ندارد. همه مردم برای ما خاص هستند.»

او در ادامه به اقداماتی اشاره کرد که وزارت ارتباطات برای بهبود دسترسی برخی اقشار انجام داده اما اعلام کرد چنین اقداماتی را نمی‌توان به وجود اینترنت طبقاتی در کشور تعبیر کرد: «بعضی سایت‌ها هستند که برای ما تحریم شده‌اند و ما داریم ابزارهایی فراهم می‌کنیم برای برنامه‌نویس‌ها که دسترسی‌های خاصی احتیاج دارند یا حتی برای گیمرها.»

موضوع ارائه راهکارهایی برای کاهش پینگ بازی‌ها برای گیمرها از اواخر تابستان امسال مطرح شده و سی‌ام آذرماه نیز وعده رونمایی از سرویسی که به این منظور تهیه شده است در هفته ابتدایی دی‌ماه مطرح شد. وعده‌ای که هفته قبل روابط عمومی وزارت ارتباطات آن را به هفته جاری موکول کرد اما هنوز در هفته سوم ماه دی این مراسم برگزار نشده است.

وزیر ارتباطات در صحبت‌های امروز خود زمان برگزاری این مراسم را اوایل هفته آینده اعلام کرد: «انشالله شنبه، یک‌شنبه یک برنامه داریم و یک ابزار جدید را برای گیمرها رونمایی می‌کنیم تا پینگ بازی‌ها برایشان پایین‌تر بیاید.»

عیسی زارع‌پور با اشاره به تمام این اقدامات برای بهبود وضعیت دسترسی برخی اقشار پرسید «آیا اسم این امکان را باید اینترنت طبقاتی بگذاریم؟» و در ادامه تصریح کرد: «داریم امکان جدیدی را فراهم می‌کنیم برای دسترسی بهتر برای قشر خاصی.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات