کد پستی و نشانی مکان‌محور مبنای سرشماری ۱۴۰۵ می‌شود

شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴
مطالعه 2 دقیقه
مدیرعامل شرکت ملی پست خبر داد تا به حال در طرح پیاده‌سازی پروژه ملی جی‌نف (GNAF) بیش از ۸۰ درصد اماکن شهری دارای نشانی مکان‌محور شده‌اند که این اطلاعات به همراه اطلاعات کدپستی مبنای سرشماری ۱۴۰۵ خواهد بود.
تبلیغات

به گزارش ایرنا این طرح براساس مصوبه ستاد ملی سرشماری ثبتی‌مبنا انجام می‌شود که در آن شرکت ملی پست به نمایندگی از وزارت ارتباطات متولی تخصیص کد پستی ده رقمی و مجری پیاد‌ه‌سازی پروژه ملی جی‌نف است و به گفته‌ی معاون وزیر ارتباطات هم از هزینه‌های هنگفت جلوگیری می‌کند و هم نیاز به مراجعه مستقیم و آماربرداری حضوری را مرتفع می‌کند. سرشماری ثبتی براساس دو عدد حاکمیتی شماره ملی و کدپستی است که هویت اشخاص و محل حضور آن‌ها را مشخص می‌کند. به گفته‌ی معاون وزیر ارتباطات کد پستی و اطلاعات نشانی مکان‌محور همواره یکی از ارکان اصلی پایگاه سرشماری بوده و قرار است در سرشماری سال ۱۴۰۵ اطلاعات کدپستی و نشام مکان‌محور پست به همراه نقشه‌های پارسل‌بندی شده مبنای سرشماری قرار می‌گیرند.

محمود لیائی در توضیح سرشماری ثبتی مبنا گفت: «منظور از سرشماری ثبتی مبنا به زبان ساده این است که اطلاعات کدپستی و نشانی مکان محور که به نقشه های پارسل بندی شده متصل هستند به‌عنوان پایه و اساس سایر اطلاعات قرار گرفته و دیتای اخذ شده از سایر دستگاه‌های اجرایی بر حسب کدپستی مکان مورد نظر به نقشه‌ها و اطلاعات مکانی متناظر آن متصل خواهند شد. داده‌های مکان محور پایگاه داده GNAF (پایگاه نشانی استاندارد مکان محور) به فرایند سرشماری این امکان را خواهد داد که حضور و موقعیت مکانی دقیق افراد ساکن در شهرها یا روستاها را صرفاً با دریافت کدپستی صحیح، سرشماری کنند.»

به گفته‌ی او اطلاعات و داده‌‎های متصل به کدپستی ثبت شده، نیاز به مراجعه مستقیم و آماربرداری حضوری را مرتفع و به این طریق علاوه بر دردسترس بودن همیشگی آخرین وضعیت اطلاعات یک شهر یا روستا، از صرف هزینه‌های هنگفت سرشماری حضوری جلوگیری می‌شود.

فرایند سرشماری ثبتی مبنا ۱۴۰۵، امسال به صورت آزمایشی در ۷۰ شهر منتخب اجرا گذاشته می‌شود. لیائی این فرایند را چنین توضیح داده است: «در این مرحله ساکنان شهرهای منتخب، کدپستی محل سکونت خود و خانواده خود را در سامانه‌ای که به این منظور معرفی خواهد شد اعلام و ثبت خواهند کرد. پس از ثبت محل سکونت در این سامانه براساس کدپستی ده رقمی و نشانی استاندارد، اطلاعات ثبت شده در پایگاه داده اطلاعات مکانی GNAF، با سایر اطلاعات متصل شده مورد تحلیل مرکز آمار قرار گرفته و نتایج حاصله در بخش‌های برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های کلان کشور در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و غیره مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. به این منظور تمامی ساکنان شهرهای منتخب لازم است به منظور اطلاع از کدپستی صحیح خود به سامانه خدمات الکترونیک کدپستی به نشانی GNAF.POST.IR مراجعه کرده و ازطریق آن نسبت به دریافت کدپستی محل سکونت خود اقدام کنند.»

پیش از این‌ها رئیس مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۹ خبر داده بود که سال ۱۴۰۵ پایان سرشماری سنتی خواهد بود.

عکس: ایرنا

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات