وزیر صمت: نبود اینماد بی‌معنی است

چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
وزیر صمت معتقد است نبود اینماد بی‌معنی است و با این اظهارنظر درمقابل درخواست کارگروه اقتصاد دیجیتال و درخواست وزارت ارتباطات برای لغو الزام اینماد ایستاده است.
تبلیغات

مهلتی که شاپرک برای غیرفعال‌کردن پایانه‌های اینترنتی فاقد اینماد یا با هویت نامنطبق با مالک نماد گذاشته بود، به پایان رسیده است و طبق نامه‌ای که شاپرک در تاریخ ۱۹ آبان برای پایانه‌های اینترنتی فرستاده بود، روند غیرفعال‌کردن شروع می‌شود.

امروز وزیر صمت، سیدرضا فاطمی‌امین، هم با حمایت از الزامی‌شدن اینماد در حاشیه جلسه نشست هیئت دولت، اعلام کرد طبق مقررات و قوانین موظفیم اینماد داشته باشیم:

اینماد استاندارد عملکرد است، نه مجوز کسب‌و‌کار؛ مثل علامت استاندارد روی کالا است. همان‌طور‌که بی‌معنی است که بگوییم استاندارد روی کالایی نخورد، همان‌قدر هم بی‌معنی است که بگوییم اینماد روی کالایی درج نشود. اتفاقاً اینماد ابزاری است برای کنترل پول‌شویی و تقلب و تخلفات و الزام اینکه درگاه‌های پرداخت اینماد داشته باشند، الزام بانک مرکزی است که الزام کاملاً درستی است.

موضوع الزام قانونی که فاطمی‌امین بر آن تأکید کرده، همان نکته‌ای است که محمدمهدی شریعتمدار پس از نامه کارگروه اقتصاد دیجیتال به شاپرک برای لغو الزام اینماد به آن اشاره کرده و گفته بود که بعید است شاپرک الزام اینماد را لغو کند.

رضا باقری‌اصل، جانشین رئیس کمیسیون راهبردی اقتصاد دیجیتال، در نامه‌ای به شاپرک با اشاره به اینکه لغو اینماد به‌عنوان مجوز شروع کسب‌وکار در کمیسیون راهبری اقتصاد مصوب شده است و در نوبت تصمیم‌گیری قرار دارد، گفته بود که ابلاغ الزام شرکت شاپرک استفاده از اینماد مغایر با تصمیمات هیئت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار و اختیارات و تصمیمات کارگروه اقتصاد دیجیتال است.

بااین‌حال، شریعتمدار معتقد بود این نامه باید خطاب به بانک مرکزی نوشته می‌شد و گفت توقع ما این است که دستوری قطعی از یکی از مقام‌های رسمی صادر شود تا شاپرک واقعاً اخذ اینماد را متوقف کند.

غیر از کارگروه اقتصاد دیجیتال، وزارت ارتباطات هم در نامه‌ای به شاپرک درخواست لغو این الزام را کرده بود؛ موضوعی که نشان می‌دهد در بدنه دولت درقبال این اینماد نگاه واحدی وجود ندارد؛ چون فاطمی‌امین پیش از امروز هم در گفت‌وگو با ایبِنا درباره الزام اینماد اظهارنظر کرده بود.

به‌گفته وزیر صمت، اینکه الزام باشد یا نباشد، تصمیم بانک مرکزی است و مصوبه نماد اعتماد الکترونیکی بسیار محکم است و پشتوانه زیادی دارد. تنها مصوبه‌ای که هم در مجلس و هم قوه قضاییه‌ تصویب شده است:

آن‌‌‌جا قید شده است برای اینکه مشکلاتی مثل پول‌شویی و تخلفاتی اتفاق نیفتد، در فضای مجازی باید نماد اعتماد به وبگاه‌هایی که فروش اینترنتی انجام می‌دهند، داده شود. پارسال تصمیم بانک مرکزی بود که اگر درگاه پرداختی فعال باشند، حتماً مربوط به وبگاه‌هایی باشند که اینماد داشته باشند. پس ما اینماد را می‌دهیم. اینکه یک درگاهی اینماد دارد یا ندارد و الزام باشد برای درگاه پرداخت، تصمیم بانک مرکزی است.

او درادامه با تأکید بر ویژگی‌های مثبت اینماد و استفاده از آن در شکایات و خدمات پس از فروش، گفته بود گرفتن اینماد خیلی ساده است:

در چندین رده است و در بعضی از کارهای مقدماتی می‌شود یک‌روزه گرفت و هیچ مانعی برای گرفتنش وجود ندارد و کار خیلی سریعی است.»

بسیاری از فعالان کسب‌وکارهای اینترنتی می‌گویند گرفتن اینماد برای حوزه‌های نوآور که هنوز مقررات‌گذاری نشده‌اند، امکان‌پذیر نیست و این الزام ۸۰ هزار پایانه اینترنتی را که متعلق به ۲۰ تا ۳۰ هزار کسب‌و‌کار هستند، تعطیل خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات