نانواها برای مشتریانی که کارت بانکی ندارند از «کارت اعتباری نانوا» استفاده کنند

چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹
مطالعه 2 دقیقه
با گذشت چند ماه از اجرای طرح هوشمندسازی نانوایی‌ها و روشن شدن مشکلاتی که برای مردم و نانواها ایجاد کرد، بالاخره وزارت اقتصاد به فکر راهی برای حل بعضی از مشکلات این طرح افتاد؛ کارت اعتباری نانوا.
تبلیغات

طرح هوشمندسازی نانوایی‌ها راه‌حل دولت بود برای اینکه از گران‌فروشی و قاچاق آرد جلوگیری کند. دولت آرد دولتی به نانوایی‌ها نمی‌دهد و به جای آن هر نانوایی براساس میزان فروش یارانه نقدی می‌گیرد. دستگاه‌های کارتخوان جدید هم برای ثبت میزان فروش در نانوایی‌ها جا گرفتند و نان خریدن با پول نقد تعطیل شد. اما در این طرح از ابتدا به مشکلات نان خریدن با کارتخوان فکر نشده بود. برای کسانی مثل اتباع که کارت بانکی ندارند یا برای بچه‌ها و سالمندان که کار کردن با کارتخوان‌های جدید برایشان سخت بود.

به گزارش ایسنا قرار است زیرساختی فنی تهیه شود که براساس آن نانواها بتوانند در این مواقع از کارت بانکی خودشان استفاده کنند. مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی در این باره توضیح داده:

در زیرساخت فنی تدبیری پیش‌بینی شده است مبنی بر اینکه نانوایان مشخصات یکی از کارت‌های بانکی خود را به انتخاب خود در سامانه‌ای ثبت کنند و اگر فردی به آن‌ها مراجعه کرد که فاقد کارت بانکی بود، می‌تواند پول نقد را از مشتری دریافت کند و به نیابت از آن، کارت خود را برای فروش نان استفاده کند.

محمد جلال البته تأکید کرده که این رفتار نباید یک رفتار عمومی در نانوایی‌ها شود و فقط برای شرایط استثنایی در نظر گرفته شده است: «برای مثال در استانی که پذیرش اتباع ممنوع است یک الگوی متعارفی استخراج می‌شود که به ازای هر ۲۰ تراکنش معمولی، حداکثر یک یا دو تراکنش می‌تواند توسط کارت نانوا معقول محسوب شود. البته این فرایند باید توسط سامانه محاسبه شود. برای مثال در شهری مانند مشهد که حضور اتباع پررنگ‌تر است، سیستم در حاشیه شهر با یک الگو و در داخل شهر با یک الگوی دیگر محاسبات را انجام می‌دهد.»

به گفته‌ی او این طرح احتمالاً ظرف یک ماه آینده عملیاتی می‌شود و اکنون به صورت پایلوت در یک استان در حال اجراست، اگر مشکل فنی و امنیتی نداشته باشد روی همه کارتخوان‌های جدید نانوایی‌ها به‌روزرسانی می‌شود و فرایند آن هم به نانوایی‌ها آموزش داده می‌شود.

دولت با سیاست‌های مختلف در این مدت به‌دنبال فراگیر کردن کارتخوان‌های هوشمند در نانوایی‌ها بوده است. از جمله اینکه به گفته مشاور وزیر نانوایی‌هایی که بر پایه کارتخوان فروش خود را انجام می‌دهند، ۱۵ درصد کمک هزینه‌ی علی‌الحساب جبران افزایش هزینه‌های اجاره و دستمزد نانوایان دریافت می‌کنند.

طرح هوشمندسازی نانوایی‌ها قرار است از گران‌فروشی و قاچاق آرد جلوگیری کند و با اجرا شدن آن همیشه مشخص است که چه کسی در چه زمانی و چه تعداد نان خریده است. اما تجربه‌ی چند ماهه نشان داد که همچنان هم راه‌های دررو برای قاچاق آرد وجود دارد و هم راه‌هایی برای گران‌فروشی.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات