برای اجرای طرح صیانت، مجلس را دور زدند

چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
پس از خبر به تصویب رسیدن بخشی از طرح صیانت در شورای عالی فضای مجازی، نمایندگان مجلس نسبت به اجرای این طرح هشدار دادند و آن را یک طرح تمام شده دانستند.
تبلیغات

غلامرضا نوری قزلجه ۲۳ شهریور در گفت‌وگو با ایلنا اعلام کرد اگرچه به ظاهر اتفاقی برای طرح صیانت نیفتاده اما آنچه که در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسیده همان ساختار و چارچوب طرح صیانت است که با اندکی تغییراتی در کمیسیون تصویب شده و بستر هم از نظر مقررات برای اجرای اهدافی که در طرح صیانت بود، فراهم شده است.

۱۵ شهریور مصوبه‌ای با عنوان «شرح وظایف، اختیارات و ترکیب اعضای کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور» توسط شورای عالی فضای مجازی برای اجرا ابلاغ شد که براساس آن «کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی» تشکیل خواهد شد. پس از تصویب این مصوبه به نظر می‌رسد شورای عالی فضای مجازی که از به ثمر رسیدن طرح صیانت در مجلس ناامید شده بود، دست به کار اصلاحاتی زد تا بتواند بدون نیاز به مجلس آن را تصویب کند. نوری قزلجه در این‌باره گفته مجلس باید از جایگاه و کیانش دفاع کند زیرا از راس أمور پایین آمده و به زیر کشیده شده است.

به گفته این نماینده مجلس، طرح صیانت به تصویب رسیده زیرا اعضای کمیسیونی که شورای عالی فضای مجازی به آن‌ها اختیار داده است اگر بخواهند نظر و برنامه‌ای را که دارند پیاده کنند، می‌توانند همه اهداف مدنظرشان در طرح صیانت را عملیاتی، اجرایی و ابلاغ کنند و دیگر نیازی به تصویب طرح صیانتِ صیانت‌گران نخواهد داشت که امیدوارم آن ساختار و چارچوبی که شورای عالی فضای مجازی در غیاب مجلس ایجاد کرد، نباشد:

معتقدم علی‌القاعده تصمیم‌گیری درباره طرح صیانت باید در مجلس می‌شد و نباید آن را دور می‌زدند. البته اعضای شورای عالی فضای مجازی استدلال‌هایی دارند که ما اختیاراتی داریم و می‌توانیم سیاست‌گذاری‌هایی را انجام دهیم. بااین‌حال عملیات انجام و «کمیسیون عالی‌ تنظیم‌گری» تشکیل شده است که البته امیدوار هستیم در این کمیسیون مباحثی که مطرح می‌شود در جهت صیانت از حقوق کاربران و حقوق اساسی مردم در بحث‌های گردش آزاد اطلاعات، آزادی بیان و دسترسی به اینترنت پر سرعت و ارزان‌قیمت باشد نه آن چیزی که در طرح صیانت دنبال می‌شود.

نوری قزلجه در پاسخ به ایلنا درباره ورود به این موازی‌کاری گفته است: «من معتقدم در مجلس اگر همچنین انگیزه‌ای وجود داشته باشد شاید کمترینش در همین مجلس یازدهم است، برای همین است که این شوراها بیشترین ورود را به حوزه‌های قانون‌گذاری و وظایف مجلس می‌کنند. آن ارجاع طرح صیانتی که توسط رئیس مجلس صورت گرفت نشان می‌دهد همچنان اراده‌ای متصور نیستند که مجلس بیاید از کیان خودش در حق قانون‌گذاری‌اش دفاع و صیانت کند. بلکه دارد این را از دست می‌دهد. به نظر من همچنین اراده محکم جمعی در این مجلس نیست ولی بسیار ضرورت دارد و مجلس باید از جایگاه و کیانش دفاع جانانه کند زیرا مجلس از رأس امور پایین آمده و به زیر کشیده می‌شود.»

در واکنش به اقدام اخیر شورای عالی فضای مجازی، جلال رشیدی کوچی دیگر نماینده مجلس هم پس از این مصوبه اعلام کرد طراحان طرح صیانت که در شورای عالی فضای مجازی حضور دارند وقتی دیدند در مجلس نمی‌توانند کار را پیش ببرند آن را به شورای عالی فضای مجازی برده‌اند.

همچنین محمدصالح جوکار نماینده اصولگرای یزد و رئیس کمیسیون امور داخلی و شورا‌های مجلس شورای اسلامی درباره همین مسئله در گفت‌وگو با رویداد ۲۴ گفته تصمیم اول و آخر در خصوص طرح صیانت را شورای عالی فضای مجازی خواهد گرفت و این طرح دیگر در دستور کار مجلس نیست.

به گفته‌ی او این طرح، یک طرح تمام شده است: «دنبال چه چیزی می‌گردید؟ به‌قول معروف، فلانی مُرد خاکش هم کردند شما دیگر به‌دنبال چه هستید؟»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات