محبوبیت کتاب‌های روانشناسی در بین کاربران فیدیبو

سه‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
گزارش سالانه فیدیبو از کتاب‌های پرطرفدار نشان می‌دهد مردم به‌دنبال توسعه‌ی فردی هستند و راه‌حل مشکلاتشان را در کتاب‌های روانشناسی دنبال می‌کنند.
تبلیغات

کتاب‌های پرفروشی که بیشتر آن‌ها در دسته روانشناسی زرد قرار می‌گیرند، با موضوع توسعه‌ فردی پروژه‌های خودیاری را دنبال می‌کنند و تمرکز مشکلات را بر خود فرد و عادات زندگی او می‌گذارند و به مسائل بیرونی بی‌توجه‌‌‌اند. «هنر خوب زندگی کردن» و «عادت‌های اتمی» پرطرفدارترین کتاب‌های صوتی و متنی فیدیبو در سال ۱۴۰۰ بودند.

در میان پنج کتاب صوتی پرفروش فیدیبو در سال ۱۴۰۰، سه کتاب با این موضوع دیده می‌شود: «هنر خوب زندگی کردن» و «معجزه سپاس‌گزاری» و «هنر شفاف‌ اندیشیدن». در‌این‌میان، رمان‌های «مغازه خودکشی» و «چشم‌هایش» هم از گروه ادبیات بین پرفروش‌ها قرار دارند. در میان پنج کتاب متنی پرفروش، نیز می‌توان ردپای کتاب‌های توسعه فردی را دید.

در بین «عادت‌های اتمی»، «مردی به نام اوه»، «اثر مرکب آغاز جهشی در زندگی، موفقیت و درآمد شما»، «شب‌های روشن» و «نیمه تاریک وجود» فقط مردی به نام اوه و شب‌های روشن کتاب‌های حوزه ادبیات‌اند.

علاقه‌ی روزافزون مردم به کتاب‌های روانشناسی و تلاششان برای پیدا‌کردن راه‌‌حل مشکلات درون خود می‌تواند نشان از ناامیدی آن‌ها از حل مشکلات بیرون از خودشان و مسائل جامعه باشد. دسته‌بندی کتاب‌های پرفروش سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد بیشترین علاقه مخاطبان فیدیبو به خواندن این گروه از کتاب‌ها و پس از آن ادبیات داستانی و رمان است. کتاب‌های فلسفه و تاریخ، آموزشی و دانشگاهی و کودک پس از این دسته از کتاب‌ها قرار دارند.

بر‌اساس این گزارش، کتاب‌های روانشناسی نه‌تنها پرطرفدارند؛ بلکه بحث‌های زیادی هم بین کاربران راه انداخته‌اند. بحث‌برانگیزترین کتاب‌های صوتی بین کاربران فیدیبو «مغازه‌ی خودکشی» و «هنر خوب زندگی کردن» و «هنر شفاف اندیشیدن» هستند که در گروه روانشناسی قرار می‌گیرند. در کنار آن‌ها، نام کتاب‌های «وقتی نیچه گریست» و «جزء از کل» هم به‌عنوان کتاب‌هایی خارج از این گروه دیده می‌شود.

در میان کتاب‌های متنی، کاربران بیشتر درباره «ملت عشق»، «مردی به نام اوه»، «اثر مرکب»، «هری پاتر و فرزند نفرین شده» و «بیمار خاموش» صحبت و تبادل‌نظر کرده‌اند. در بین نویسندگان کتاب‌هایی با موضوع توسعه فردی، دارن هاردی، رولف دوبلی، راندا برن، برایان تریسی، آلن دوباتن و رابین شارما بیش از دیگران محبوب‌اند.

در پرفروش‌های گروه ادبیات داستانی و فلسفه نام بزرگانی چون داستایوفسکی و آلبر کامو و محمود دولت‌آبادی هم به‌چشم می‌خورد. همچنین، الهی قمشه‌ای، جورج اورول، ژان تولی و الیف شافاک هم از دیگر نویسندگان پرطرفدار فیدیبو هستند. در میان مترجمان پرطرفدار نیز، می‌توان نام مهدی سحابی، سروش حبیبی، پیمان خاکسار و پرویز شهدی را دید.

این گزارش نشان می‌دهد همچنان پادکست‌های چنل بی و بی پلاس پرطرفدارترین پادکست‌ها هستند و پس‌از‌آن رواق، فردوسی‌خوانی، هلی تاک، استرینگ کست، مونیاز، احسانو، دارما و آلبوم بیش از بقیه شنیده شده‌اند. شماره‌هایی از مجلات اندیشه پویا، فیلم، بخارا و آشپزی مثبت هم در گروه مجلات پرفروش بوده‌اند.

این گزارش داده‌هایی هم درباره عادات مطالعه در کاربران فیدیبو منتشر کرده است. بیشتر کاربران فیدیبو بین ۲۵ تا ۴۴ سال دارند. آن‌ها بیشتر در روزهای اول هفته به مطالعه و شنیدن کتاب علاقه دارند و در شبانه‌روز هم ساعات پایانی شب را ترجیح می‌دهند. در ساعات وسط ظهر مثل ۱۳، ۱۴ و ۱۵ میزان مطالعه در کمترین اندازه است. همچنین، ۸۰ درصد کاربران فیدیبو در استان‌های تهران، اصفهان، خراسان‌رضوی، البرز، فارس، آذربایجان‌شرقی، گیلان، خوزستان، مازندران و کرمان زندگی می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات