شرایط تخصیص ارز دوباره به برخی از گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار

دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
سامانه جامع تجارت در اطلاعیه‌ای از شروع دوباره روند تخصیص ارز برخی مدل‌های گوشی تلفن همراه از جمله گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار خبر داد.
تبلیغات

به گزارش سیتنا، در این اطلاعیه پیرامون واردات تلفن همراه اعلام شده است که ثبت سفارش تلفن همراه سری های z، N و S سامسونگ و... صرفاً از محل تأمین ارز از محل صادرات خود امکان‌پذیر است. اما با توجه به اینکه شرط تأمین ارز از محل صادرات خود با موضوعاتی مثل رتبه اعتباری بازرگانان و سقف واردات که از قبل تعیین اجرایی شده در تعارض است به نظر می‌رسد در صورت تداوم اعمال آن نباید چشم‌انداز روشنی از تزریق این سری از تلفن‌های همراه در بازار داشت.

پیش از این در خرداد ۱۴۰۱ هم گوشی‌های همراه با برند اپل در گروه کالایی ۲۷ قرار گرفته بودند، کالاهایی که از ارز حاصل از صادرات برای واردات آن‌ها استفاده می‌شود. تصمیمی که به‌خاطر فشارهایی از سوی مجلس بر وزارت صمت، گرفته شد. حالا به نظر می‌رسد این تصمیم در مورد برخی مدل‌ها و برندهای دیگر تلفن همراه هم اعمال می‌شود.

زمانی که مجلس گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار را به قانون بودجه ۱۴۰۰ وارد کرد، عوارض واردات آن‌ها به ۱۲ درصد رسید و ردیف جداگانه‌ای برای درآمد ناشی از آن تعیین کرد. ورودی گمرکی این گوشی‌ها تا پیش از این تصمیم شش درصد بود. ایسنا در گزارشی نوشته که در لایحه بودجه امسال هم مجلس بار دیگر بر عوارض ۱۲ درصدی واردات این گوشی‌ها این بار با تعیین ردیف درآمدی محدود تأکید کرد. مشکلات واردات این گوشی‌ها ادامه داشت تا جایی که انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی اعلام کرد: «از ۲۴ اردیبهشت، واردات موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار تأمین ارز نشده و واردات موبایل‌های زیر ۶۰۰ دلار هم به صورت قطره‌چکانی در حال انجام است.»

براساس این اطلاعیه جدید سامانه جامع تجارت، یکی از عواملی که برخی کارشناسان در خصوص تداوم ثبت سفارش، واردات و اخذ حقوق ورودی ۱۲ درصدی این مدل‌ها تأکید دارند،‌ بحث جلوگیری از واردات ازطریق مسافر یا کالای همراه مسافر است.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل خرداد امسال در گفت‌وگویی با زومیت به مشکلات ورود گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار اشاره کرده و گفته بود این گوشی‌ها عموماً به شیوه‌ی مسافری وارد می‌شوند و واردات آن‌ها به صورت شرکتی توسط تجار عملاً صرفه اقتصادی ندارد و حتی اگر تخصیص ارز این گوشی‌ها به صورت منظم انجام شود هم بازار دست این گروه خواهد ماند.

از آن زمان تا به حال همچنان ورود تلفن همراه از سوی مسافران ادامه دارد و این موضوع با توجه به تعداد زیاد مسافران اربعین باعث شد گمرک ایران تأکید کند رجیستر تلفن همراه با رویه مسافری برای مسافران یا زواری که تا پایان شهریور از عراق وارد کشور می‌شوند ممنوع است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات