انجمن فین‌تک: بیمه مرکزی را قتلگاه استارتاپ‌ها نکنید

چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶
مطالعه 4 دقیقه
انجمن فین‌تک در بیانیه جدید خود درباره راه‌اندازی بی‌سروصدای سوییچ بیمه‌ای آمیتیس به مدیران ارشد صنعت بیمه هشدار داد که بیمه مرکزی را قتلگاه استارتاپ‌ها نکنند.
تبلیغات

ماجرای راه‌اندازی شرکت و سامانه آمیتیس توسط بیمه مرکزی از اواخر خرداد سال جاری آغاز شده و پس از طی کردن فراز و نشیب‌های فراوان، اعلام شد که با ورود کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال به موضوع و درخواست توقف فعالیت این سوییچ صادر شده و اجرایی شدن آن متوقف شده است.

در آخرین اخبار مربوط به این موضوع نیز همین کارگروه اقتصاد دیجیتال عهده‌دار مسئولیت تصمیم‌گیری درباره این سامانه شد. از همان زمان تاکنون زمزمه‌هایی از اجرای چراغ خاموش این سوییچ بیمه شنیده می‌شد و فعالان عرصه اینشورتک نسبت به این موضوع هشدار می‌دادند.

اکنون با انتشار بیانیه جدید انجمن فین‌تک، این هشدارها علنی شده و شائبه اجرایی شدن این سامانه قوت گرفته است. در متن بیانیه این انجمن با اشاره به این که راه‌اندازی این سامانه سوییچ بیمه مرکزی اقدام علیه استارتاپ‌های دانش‌بنیان بیمه مغایر با سیاست‌های حاکمیتی و بر خلاف خواست دولت در حمایت‌ از شرکت‌های استارتاپی و نوآورانه بوده، چنین نوشته شده است:

طی هفته‌های اخیر شاهد انتشار برخی اخبار و مصاحبه‌های هدایت شده از سوی برخی از زیرمجموعه‌های بیمه مرکزی علیه استارتاپ‌های دانش‌بنیان این عرصه بوده‌ایم که برخلاف توافقات انجام شده بین نمایندگان شرکت‌های نوآور در این عرصه و مدیران بیمه مرکزی و همچنین کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال بوده است.

این بیانیه، با اشاره به جلسه کارگروه اقتصاد دیجیتال که با حضور وزیر ارتباطات برگزار و درنتیجه آن این کارگروه موظف به تصمیم‌گیری در خصوص فعالیت سامانه آمیتیس شد، از اقداماتی برخلاف توافقات صورت‌گرفته خبر داده است. در مورد این موضوع در متن بیانیه چنین آمده است:

شاهد آن هستیم که برخی مدیران بیمه مرکزی (از جمله رئیس محترم مرکز فاوای بیمه مرکزی) با وجود توافقات و تصمیماتی که در کمیته کارگروه گرفته شده، در حال راه‌اندازی خاموش سوئیچ هستند و به ‌جای بهره‌گیری از نظرات فعالان این عرصه به‌دنبال فضاسازی رسانه‌ای در مصاحبه‌های متعدد اتهامات مختلفی را به استارتاپ‌های دانش‌بنیان بیمه وارد کرده است.

با وجود این که کارگروه اقتصاد دیجیتال اواسط تیرماه در نامه‌ای خواستار توقف فعالیت سامانه آمیتیس شده بود، اما در این بیانیه اعلام شده است که بیمه مرکزی موظف به تبعیت از هیچ نامه‌ای نیست. درباره این موضوع در متن بیانیه چنین نوشته شده است:

برخی مدیران فعلی بیمه مرکزی سعی بر اجرای فوری و غیر کارشناسی پروژه سوییچ بیمه را داشته و در این راه حتی تأکید کرده‌اند اجباری برای تبعیت از نامه‌های دیگر نهادها از جمله کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال را ندارند.
بیانیه انجمن فین‌تک درباره سامانه آمیتیس
بیانیه انجمن فین‌تک درباره سامانه آمیتیس

در ادامه انتقادات مطرح‌شده در متن این بیانیه اعلام شده است که این مدیران در گفت‌وگوهای رسانه‌ای خود سعی بر تخریب استارتاپ‌ها داشته و از ایراد تهمت به جریان نوآوری در این صنعت ابایی ندارند. طبق ادعای این متن، مدیران در مصاحبه‌ای به‌صراحت گفته‌اند که صفر تا صد اقدامات استارتاپ‌ها غیرقانونی است.

انجمن فین‌تک در ادامه متن بیانیه خود، درباره پیامدهای راه‌اندازی و فعالیت سوییچ بیمه‌ای آمیتیس هشدار داده و چنین نوشته است:

در صورت اجرای نسنجیده‌ی سامانه‌ی سوئیچ به شکل فعلی و پر از ایراد آن، عملا فروش آنلاین بیمه متوقف خواهد شد و این باعث نابودی شرکت‌های دانش‌بنیان این عرصه و بیکاری هزاران نفر در این صنعت خواهد شد.

موضوع رسوب حق بیمه از دیگر مواردی است که مدیران بیمه مرکزی، کارگزاران برخط را به آن متهم کرده و گروه‌ها و جریان‌های موازی نیز آن را تخلف می‌نامند؛ در این بیانیه به این مسئله نیز واکنش نشان داده شده و اعلام شده است که شیوه‌ تسویه در هر شرکت بیمه با دیگری متفاوت و وابسته به توافق است و تفاوتی بین کارگزاری برخط و غیر از آن وجود ندارد.

پیش از این نیز فعالان حوزه اینشورتک مسئله تضاد منافع را یکی از تبعات راه‌اندازی سوییچ بیمه تحت نظارت بیمه مرکزی دانسته بودند، در این بیانیه نیز انجمن فین‌تک به این موضوع واکنش نشان داده و نوشته است:

در اجرای سامانه سوئیچ ردپای تضاد منافع در آمیتیس و کارکنان بیمه مرکزی به وضوح دیده می‌شود که مصداق بازر مداخله در بازار و تصدی‌گری در حوزه فروش بیمه است و ترکیب سهام‌داری این شرکت شبهات زیادی را ایجاد کرده و باعث خدشه‌دار شدن اعتماد به بیمه مرکزی خواهد شد،

در انتهای این بیانیه انجمن فین‌تک ایران خواستار صدور دستور توقف فعالیت سامانه سوییچ بیمه آمیتیس شده و با رویه مخرب خواندن این اقدام، متوقف کردن آن را مانع‌زدایی در مسیر فعالیت استارتاپ‌ها و باعث کمک به صنعت بیمه دانسته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات