وزیر ارتباطات: صنعت فضایی بومی و محلی خود را داریم

دوشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
عیسی زارع‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار راشاتودی گفت تقاضای زیادی از طرف بخش خصوصی ایران و روسیه برای بهبود همکاری‌های فناورانه بین دو کشور وجود دارد؛ اما موانع باید رفع شوند.
تبلیغات

زارع‌پور در این گفت‌وگو گفت اگر دو کشور بخواهند، تحریم‌ها مانعی برای همکاری‌های فناورانه نخواهند شد. وزیر در این گفت‌وگو بر داشتن محصولات و خدمات بومی تأکید کرد.

او در پاسخ به سؤال خبرنگار راشاتودی درباره‌ی روابط مسکو و تهران در زمینه‌ی فناوری‌ گفت: «من این روزها شاهد فعالیت‌‌های زیاد بین دو کشور برای بهبود این بخش از همکاری‌ها هستم اما برخی موانع وجود دارند که باید بین دو کشور رفع شود. برای مثال در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات ما نیاز به استانداردهای مشترک برای تجهیزات و محصولات داریم که توسط مقامات دو کشور قابل حل است، همچنین فرایندهای گمرکی بین دو کشور نیز باید اصلاح شود.»

به گفته‌ی زارع‌پور زمینه‌های مختلفی برای کارهای مشترک ایران و روسیه در حوزه‌ی فناوری پیشرفته وجود دارد: «می‌توانیم در زمینه‌های مختلف از جمله سخت‌افزار و نرم‌افزار، شبکه، توسعه‌ی خدمات دیجیتال مشترک بین دو کشور و حتی پلتفرم‌های مشترک برای ارائه‌ی خدمات قابل اعتمادتر به کشورهایمان همکاری کنیم. همه‌ی این موارد مذاکره شده تا راه‌حل مشترکی برای حضور محصولات ایرانی در روسیه و همچنین محصولات روسی در ایران ارائه شود.»

خبرنگار راشاتودی در بخش دیگری از این گفت‌وگو پرسید: «ایران با موفقیت از دا‌ده‌های ماهواره‌ای استفاده کرده است. آیا ممکن است که روابط بین کشورهایمان را در این زمینه توضیح دهید؟» و زارع‌پور در پاسخ به سابقه‌ی فعالیت‌ در این زمینه و صنعت فضایی بومی ایران اشاره کرد و گفت: «ایران فعالیت در این حوزه را از حدود دو دهه قبل شروع کرده و این روزها ما صنعت فضایی بومی محلی خود را داریم. ما می‌توانیم ماهواره‌ی خود را بسازیم و آن را با پرتابگر خودمان به مدارهای پایین زمین، کمتر از ۵۰۰ کیلومتر پرتاب کنیم. اما قطعاً تجربیات و دانش روسیه می‌تواند به برنامه‌ی صنعت فضایی ایران کمک کند. ما مشتاق هستیم همکاری مؤثرتری بین دو کشور در این حوزه شکل دهیم.»

وزیر ارتباطات همچنین در این گفت‌وگو در پاسخ به سؤال خبرنگار روسیه درباره‌ی تأثیر تحریم‌ها در همکاری شرکت‌های روسی و ایرانی گفت: «اراده‌ی سیاسی و نیاز بازار واقعی برای تسهیل و بهبود این نوع همکاری بین دو کشور وجود دارد. بنابراین اگر هر دو کشور بخواهند من فکر می‌کنم می‌توانیم همکاری‌های فناورانه بین دو کشور را بهبود بخشیم و افزایش دهیم و قطعاً تحریم‌ها اثری بر آن نخواهد داشت. اگر بتوانیم در کوتاه‌مدت موانع موجود را برطرف کنیم قطعاً می‌توانیم از ظرفیت‌های دو طرف برای حل مشکلات و داشتن محصولات و خدمات بومی استفاده کنیم.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات