انتقاد تند مدیرعامل فیلیمو درباره اقدامات ساترا: رگولاتور یا تنظیم‌گر ما نباید رقیب و ذینفع باشد

یک‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶
مطالعه 4 دقیقه
در هفته‌های گذشته اختلاف بین ساترا و پلتفرم‌های نمایش خانگی به جایی رسید که تعطیلی قریب‌الوقوع فیلیمو و نماوا محتمل دانسته می‌شد؛ هرچند که مدیر ساترا اعلام کرد مجوز هیچ‌ رسانه‌ای لغو یا تعلیق نشده است.
تبلیغات

مقیسه گفته بود که در صورت رعایت قانون از پلتفرم‌ها حمایت می‌کنیم. البته برخی سامانه‌های نمایش درخواستی تخلفاتی داشته‌اند که منجر به کسر امتیاز ارزیابی آن‌ها شده است؛ بنابراین اگر روند کاهش امتیاز ارزیابی آن‌ها ادامه پیدا کند و به کمتر از حداقل امتیاز لازم برای فعالیت برسد، اقدام قانونی لازم را انجام خواهیم داد.

سعید مقیسه، رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) در همین اظهارنظر تأکید کرد که بدون شک مهم‌ترین اولویت فعالیت سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا)، اجرای قوانین و اسناد بالادستی است و در این زمینه هیچ‌گونه تعارفی ندارد؛ اما او دیگر درباره مصادیق این قوانین حرفی نزد و همین باعث شد بسیاری از دست‌اندرکاران پلتفرم‌های نمایش خانگی از برخورد سلیقه‌ای ساترا سخن بگویند. تنها سه روز بعد از این سخنان خبری منتشر شد مبنی بر اینکه سریال جیران به‌طور موقت پخش نمی‌شود. تهیه‌کننده سریال جیران هم در گفت‌وگویی عنوان کرد که ساترا حداقل برای مجوز خودش ارزش قائل شود.

در این میان محمد جواد شکوری مقدم، مدیر عامل هلدینگ صباایده هم نسبت به اتفاقات اخیر و ساترا واکنش نشان داده و در یادداشتی نوشت:

«بنده اصولاً شنونده و یادگیرنده هستم، ولی حس کردم شاید لازم باشد کمی سفره دلمان را بگشاییم. اول آنکه تعامل را ما با صداوسیمای آقای جبلی عزیز شروع کردیم. ما چندین نامه به آقای جبلی زدیم و در خصوص تعامل محتوا و تهاتر محتوا صحبت کردیم؛ ولی همگی بی جواب و بی نتیجه بود، ما هرچه از ساترا به‌دلیل نفس و ذات صداوسیمایی‌اش دیدیم (به‌خصوص در دوران اخیر که اتمسفر معاونت فضای مجازی صداوسیما، ساترا را مدیریت می‌کند) ناجوانمردی، ناصوابی و کارشکنی بود. حد انتها هم ندارد، یک سیکل کاملاً معیوب. روزهای اول ساده شروع شد، مجوز انتشار بود و ممیزی کلی! روزهای آخر حتی پست‌های شبکه‌های اجتماعی‌مان را باید تأیید می‌کردند، همین‌قدر سنگین، سهمگین و بسته.

تمام تولیداتمان را خوابانده بودند، همین دوستی که اسمش را آوردید (حسام‌پور)، دو ماه، نامه‌ای به فرودگاه امام بابت معرفی تیم تولید برای تولید سریال «یاغی» را روی میزش بی‌پاسخ گذاشته بود و ۲۰۰ نفر عوامل تولید معطل بودند؛ چون‌ معتقد بود سریال سیاه‌نمایی است! دوستان ارشاد می‌دانند نامه‌های ناجی هنر در کمتر از یک‌ ساعت در ارشاد امضا می‌شود و کار تولیدکننده را راه می‌اندازند.

سریال یاغی ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ با مطالعه کامل فیلم‌نامه موافقت کلی از ساترا دریافت کرده بود، ولی بزرگواران پس از پایان ۹۰ درصد تولید، ده صفحه اصلاحیه در سطح فیلم‌نامه به سریال داده بودند! تمام احساس و روح ما را داغون کردند.

تک‌تک سریال‌های ما پر از چالش‌های مضحکانه است. سریال «ساخت ایران» را ماه پنجم سال ۱۴۰۰ در سامانه ساترا ثبت کرده بودیم، پس از کلی منت و التماس در ماه بهمن سال ۱۴۰۰ موافقت کلی انتشار دادند و باورتان می‌شود دو روز بعد تماس گرفتند که برای آقای بهرنگ علوی در ماه دی سال ۱۴۰۰ نامه ممنوع‌الکاری زده شد و سریال امکان انتشار ندارد؟ گفتیم توضیح دادیم مگر می‌شود؟ پروژه‌ای که تولیدش تمام شده را چه کنیم؟ نهایت پیشنهاد تیم صیانت صداوسیما می‌دانید چه بود؟ فرمودند آقای شکوری از بهرنگ علوی و تهیه‌کننده سریال شکایت کنند و از دادگاه خسارت مالی خود را مطالبه کنند. همین‌قدر ابتذال در منطق!

ما دلمان خون است آقایان و خانم‌های محترم، بابت هر سریال، شخصیت و روحیه و انگیزه ما را پاره‌پاره می‌کنند. اصلاً امر غریبی نیست، همین حالا در صداوسیما این فضا به فرایند روتین و روزانه تبدیل شده، ولی اینجا بخش خصوصی است، با بیت‌المال هرچه می‌کنند به خودشان و خدایشان مربوط است. ما حرف ناآشنایی نداریم، همه حرف ما این است که رگولاتور یا تنظیم‌گر ما نباید رقیب و ذینفع باشد. این حرف شرعاً، اخلاقاً و قانوناً حق و صحیح است. حرف دیگر پلتفرم‌های VOD هم تا یک ماه قبل همین بود و چندین نامه به ریاست قوای مختلف با همکاری هم نوشتیم؛ ولی امروز شاید تصمیشان چیز دیگری باشد که برای بنده محترم است ولی بنده و همکارانم در فیلیمو این خواسته به‌حق خود را که به‌دنبال رگولاتوری بی‌طرف باشیم، دنبال می‌کنیم.

برادر بزرگوارم آقای جبلی، در سازمانی با آن عرض و طول و پیچیدگی و دردسر و ایستایی، چگونه می‌توانند تیم‌های جوان بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان با سرعت و انگیزه بالا را مدیریت کنند؟ هرگز نمی‌شود، حتی اگر از رشد و توسعه ما خوشحال شوند که باورش از نظر منطقی سخت است، اصلاً ابزار و سیستم فکری-عملیاتی لازمش در سازمان وجود ندارد.

ما اشتباه نداریم؟ حتماً داریم. همه محتواهای ما از نظر فرهنگی و کیفی بی نقص است؟ حتماً نه. مگر در سیمای ملی می‌شود ادعای بی نقصی کرد؟ بسم الله، بسازند ما نقد کنیم.

ولی از ۴ سال قبل که شروع به تولید کردیم؛ تا امروز پیشرفت و اصلاح فرایندمان و مسیر یادگیری‌مان کاملاً قابل ارزیابی است. سینمای کشور حداکثر سالی ۳۰۰ میلیارد تومان تولید دارد، اینجا در vod به سالی ۱۳۰۰ میلیارد تومان تولید رسیده‌ایم. این امر خطیر نمی‌تواند یکسره تحت مدیریت صداوسیما، آن هم در این شرایط خاص زمانی‌اش از نظر تولید و مخاطب باشد.

عقل جمعی‌تری برای تنظیم‌گری این صنعت لازم است؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت ارشاد، شورای عالی فضای مجازی، صداوسیما، وزارت ورزش و جوانان. فیلیمو کاملاً مشتاق رگولاتور است ولی رگولاتوری دانا، بی‌طرف و علاقه‌مند به رشد صنعت. مگر می‌شود؟ هنوز چهار خط ضوابط تولید به ما ابلاغ نشده و انتظار تولید در چارچوب‌های انتزاعی از ما دارند؟ تا کی باید سلیقه شخصی اقای ایکس و و ایگرگ به‌جای چارچوب روشن حاکم بر تولیدات بخش خصوصی باشد؟ به‌خدا نمی‌شود. به‌خدا این راه به ناکجا آباد است. زیاده گفتم، عذرخواهم. ولی به عرایضم فکر کنید.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات