مقیسه: ساترا در اجرای قوانین بالادستی تعارف ندارد

سه‌شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
سه روز پس از انتشار نامه‌ ساترا خطاب به ریاست سازمان صداوسیما، انتقادها آنقدر زیاد شد که روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، مواضع این سازمان را روشن کرد.
تبلیغات

در خبری که به نقل از روابط عمومی ساترا منتشر شده، رئیس ساترا از اختیارات و وظایفی گفته که معاونت حقوقی ریاست جمهوری در مکاتبه با این سازمان بر آن تأکید کرده است. به گفته‌ی مقیسه: «انجام مأموریت‌های قانونی ساترا، مورد مطالبه نهادهای ناظر در قوه مجریه و قوه مقننه است.» در نامه‌ای که ساترا روز ۲۵ تیر به صداوسیما داده بود به پلتفرم‌های نمایش خانگی مهلت یک هفته‌ای داده شد تا از قوانین و مقررات ساترا تمکین کرده و اقدامات متخلفانه خود را متوقف کنند. علاوه‌براین، در یکی از بندهای این نامه به صدور نامه تعلیق یکی از این پلتفرم‌ها اشاره شد.

بسیاری به این محدودیت‌ها نسبت به پلتفرم‌های نمایش خانگی اعتراض کردند. در ادامه فیلیمو یکی از پلتفرم‌های شناخته‌‌شده در نامه‌ای از ساترا پرسید: «آیا منطقی است که ساختاری منقبض، کند و ایستا، خود قوانین و اقلیم حکمرانی‌اش را تعریف کند، خود اجرا کند و خود هنگام مناقشه و اختلاف، مرجع رسیدگی به تخلفات باشد؟ بخش خصوصی چگونه می‌تواند با چنین تنظیم‌گر ذی‌نفعی رابطه منطقی و حرفه‌ای داشته باشد؟» اشاره‌ی این بخش به انتقادی است که بسیاری از کارشناسان هم آن را مطرح کرده‌اند: با توجه به این‌ که مجموعه ساترا ذیل سازمان صداوسیما تعریف می‌شود، موضوع قانون‌گذاری و تعیین مقررات برای تولیدات رسانه‌ای توسط سازمانی که خود تولیدکننده‌ی محتوای رسانه‌ای است، قابل قبول نیست.

در پاسخ به این انتقادات بود که رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) در گفت‌وگو با روابط‌ عمومی این سازمان گفته اولویت ساترا اجرای قوانین و اسناد بالادستی است و در این زمینه هیچ‌گونه تعارفی ندارد. یکی از این اسناد بالادستی مصوبه شورای عالی فضای مجازی است که در آن به ممانعت از نشر محتوا و خدمات مضر و ناسالم و ناایمن اشاره شده است. ساترا بر این اساس خود را ناظر سلامت محتوایی صوت و تصویر فراگیر می‌داند. مقیسه البته تأکید کرده که درحال‌حاضر مجوز هیچ‌کدام از رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر لغو یا تعلیف نشده و اگر آن‌ها قانون را رعایت کنند از آن‌ها حمایت می‌کنیم: «برخی سامانه‌های نمایش درخواستی تخلفاتی داشته‌اند که منجر به کسر امتیاز ارزیابی آن‌ها شده است. بنابراین اگر روند کاهش امتیاز ارزیابی آن‌ها ادامه پیدا کند و به کمتر از حداقل امتیاز لازم برای فعالیت برسد، اقدام قانونی لازم را انجام خواهیم داد.»

مقیسه همچنین تأکید کرده است که با توجه به سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی که مصوب شورای عالی فضای مجازی است، کلیه‌ی سکوها و ارائه‌دهندگان محتوا وظیفه دارند از عرضه تبلیغات و محتوای مضر برای رده سنی کودک و نوجوان ممانعت کنند و این موضوع یکی از اولویت‌های ساترا است. اما سالم‌سازی محتوا در فضای مجازی فقط مخصوص کودکان و نوجوانان نیست و مجموعه اقداماتی در سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات، برای سالم‌سازی محتوا طراحی شده است: «مجموعه رصدهای انجام‌شده در ساترا بیانگر آن است که محتواهای برخی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر دارای آسیب‌هایی در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی است.» به گفته‌ی او براساس طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات یکی از اهداف راهبردی تعیین‌شده، حضور جریان‌‏ساز و هدفمند در عرصه‌‏های ملی و فراملی فضای مجازی برای ترویج گفتمان انقلاب اسلامی است: «درحالی‌که شاهد هستیم برخی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر محتوایی را تولید و منتشر می‌کنند که کاملاً در تضاد با گفتمان انقلاب اسلامی است و بارها این قبیل محتواها مورد اعتراض بخش‌هایی از جامعه واقع شده است.»

با وجود تمام انتقادهایی که پس از نامه‌ی ساترا به پلتفرم‌های نمایش خانگی شکل گرفته، رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر اعلام کرده که ساترا بر مواضعش برای حفظ حقوق مخاطبان رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایستادگی خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات