فیلترینگ را برمی‌داریم، اما برای افراد خاص

یک‌شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
در میان نگرانی‌های مردم از محدودیت روز‌به‌روز فضای مجازی، یکی از نمایندگان مجلس از برداشتن فیلترینگ اینترنت برای اساتید و اعضای هیئت علمی برخی دانشگاه‌های خاص خبر داده است.
تبلیغات

حجت‌الإسلام حسینی‌‌کیا، عضو ناظر مجلس در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای، در جمع خبرنگاران اعلام کرده قرار است پس از فاز آزمایشی اینترنت بدون فیلتر برای این گروه، اساتید کل دانشگاه‌های کشور هم در داخل دانشگاه‌ها از این امکان استفاده کنند. به گفته‌ی او این اقدام بر خلاف نگاه‌هایی است که درباره‌ی فیلترینگ وجود دارد.

هنوز بررسی‌های طرح صیانت از فضای مجازی کامل نشده و این طرح اجرایی نشده است؛ اما طرح‌هایی که خبر شروعشان می‌رسند حکایت از عزم جدی برای محدودیت اینترنت دارند، هرچند مسئولان اغلب محدودیت اینترنت را انکار می‌کنند.

همان‌طور که حسینی‌کیا در ادامه‌ی صحبت‌هایش گفته: «در حال حرکت به سمتی هستیم تا اینترنت بدون فیلتر توسعه پیدا کند. ابتدا فیلترینگ اینترنت برای گروه‌های هدف برداشته می‌شود و انشاءالله این موضوع گسترش پیدا خواهد کرد و در نهایت تنها یک سری سایت‌های خاص که منجر به گسترش فساد می‌شوند فیلتر خواهند شد.» البته برای کسانی که گمان می‌رود با داشتن اینترنت آزاد به سمت استفاده‌ی نادرست نمی‌روند شرایط متفاوت است و حسینی‌کیا سن و جایگاه علمی را در این قضاوت دخیل می‌داند.

بدین ترتیب پیش‌بینی‌ها درباره‌ی اینکه اینترنت آزاد در ایران از دسترس عموم خارج شود و فقط افراد با اعلام نیاز و کارشان بتوانند به آن دسترسی داشته باشند، قوت می‌گیرد.

حسینی‌کیا همچنین اعلام کرده که تا زمان اجرایی شدن طرح صیانت، کمیته‌ی تعیین مصادیق مجرمانه نقش کلیدی را در کشور برعهده خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات